Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
18
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان
Investigate and Compare the Effect of In-person and Teacher-centered Education with Virtual Education in Learning the History of Islamic Culture and Civilization Course of Hamadan Medical Sciences Students
علوم پایه
Basic Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000066;"><strong>سابقه و هدف:</strong></span> ابداع، ارزیابی و تثبیت شیوه­های مطلوب آموزشی از وظائف مهم سیستم آموزشی است. بر همین اساس، هدف این پژوهش تعیین و مقایسه تاثیر شیوه ­های آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان ابن­ سینا همدان است.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>مواد و روش ­ها:</strong></span> این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه آماری 30 نفر از دانشجویان دختر رشته پزشکی دانشگاه ابن سینا همدان بودند که در سال 1397 کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را انتخاب نمودند؛ این تعداد با روش تخصیص تصادفی ساده به دو گروه پانزده نفره جهت شرکت در فرآیند آموزش حضوری استادمحور و آموزش مجازی جهت آموزش و یادگیری فصل دهم (آشنایی با مبانی طب سنتی ایران) تقسیم شدند. ملاک ارزیابی در بعد یادگیری درس نمره کسسب شده در آزمون بود. و روایی پرسشنامه بررسی نگرش آنان نسبت به این دو شیوه آموزشی توسط اساتید و متخصصین در این زمینه و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ به تأیید رسید.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>یافته­ ها:</strong></span> یافته ­ها مشخص نمود که نمره آزمون علمی دانشجویان در درس مذکور، همبستگی اجتماعی و مدرس دوره در روش تدریس حضوری و استاد محور در وضعیت مناسب­ تری قرار داشته است. میانگین دیگر عناصر نظیر موفقیت، عاطفه منفی، خودانگیختگی در یادگیری، فرصت و حتی رضایت کلی در روش حضوری بیشتر از روش تدریس مجازی بوده ­است. یافته­ ها نشان دهندۀ آن است که در روش آموزش مجازی، میانگین همبستگی اجتماعی و رضایت دانشجویان از مدرس دوره از میانگین معیار کمتر بوده است.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>نتیجه گیری:</strong></span> از دیدگاه دانشجوبان حضور و تعامل با استاد یک رکن و اساسی مهم در روش های آموزشی و تدریس می باشد که این تعامل باعث جریان یافتن روابط و همبستگی اجتماعی بین دانشجو و استاد می شود.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000066;"><strong>Background and Objective:</strong></span> Innovation, evaluating, and stabilizing the desirable educational practices are important tasks of the educational system. Accordingly, the purpose of this study is to investigate and compare the effect of in-person and teacher-centered education with virtual education in learning the history of Islamic culture and civilization course of Hamadan Medical Sciences students.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Materials and Methods:</strong> </span>This is an applied study in terms of nature and purpose and a quasi-experimental study. The statistical population consisted of 30 female medical students of Medical Sciences University of Hamadan who chose the book of History of Islamic Culture and Civilization in 2018; they were divided into two groups of 15 to participate in the process of in-person and teacher-centered education, and virtual education for teaching and learning Chapter 10 (Introduction to the basics of Iranian traditional medicine) by simple random allocation method. The evaluation criterion in the learning dimension of the course was the score obtained in the test. The validity of the questionnaire of their attitude toward these two educational methods were evaluated by the professors and experts in this field, and its reliability was confirmed by conducting a guide study and calculating the Cronbach's alpha.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Results:</strong></span> The findings indicated that the students' academic test scores in this course, social cohesion and instructor had been in a better position in-person and teacher-centered teaching method. The mean of other elements such as success, negative affection, spontaneity in learning, opportunity and even overall satisfaction in the in-person method had been higher than the virtual teaching method. The findings show that in the virtual teaching method, the mean of social cohesion and students' satisfaction with the course instructor had been lower than the criterion mean.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Conclusion:</strong></span> From the students' point of view, the presence and interaction with the professor is an essential and important element in the teaching and teaching methods that this interaction will lead to the development of relationships and social cohesion between the students and professor. In addition, the high mean of the test scores in the in-person and teacher-centered methods compared to the virtual method can indicate the shared role of the professor and student in learning.</div>
تدریس حضوری و استادمحور؛ تدریس مجازی؛ یادگیری؛ دانشجویان؛ درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
In-person and Teacher-centered Teaching, Virtual Teaching, Learning, Students, History of Islamic Culture and Civilization Course
97
106
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-609-1&slc_lang=fa&sid=1
Behrouz
Shourcheh
بهروز
شورچه
shourcheh61@gmail.com
100319475328460012541
100319475328460012541
Yes
Member of Research council, Center for Development of Interdisiciplinary Researches of Islamic Education and Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
عضو مرکز توسعه پژوهش بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mansoor
Heydari
منصور
حیدری
100319475328460012542
100319475328460012542
No
Member of Research council, Center for Development of Interdisiciplinary Researches of Islamic Education and Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
عضو مرکز توسعه پژوهش بین رشتهای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Maryam
Moosivand
مریم
موسیوند
100319475328460012543
100319475328460012543
No
Ph.D candidate of Government Management, Facuity Member of Payam Noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Saeid
Bashirian
سعید
بشیریان
100319475328460012544
100319475328460012544
No
Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Farhad
Farahani
فرهاد
فراهانی
100319475328460012545
100319475328460012545
No
Professor, Department of Ear, Nose and Throat (ENT), Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استاد گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
Mohamad
Masoomi
سید محمد
معصومی
100319475328460012546
100319475328460012546
No
Member of Research council, Center for Development of Interdisciplinary Researches of Islamic Education and Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
عضو مرکز توسعه پژوهش بین رشتهای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Majid
Barati
مجید
براتی
100319475328460012547
100319475328460012547
No
Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Zahra
Ghaderi
زهرا
قادری
100319475328460012548
100319475328460012548
No
Student Research Committee, Iran University Of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی، موسسه مطالعات تاریخ علوم پزشکی، طب اسلامی و مکمل، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران