Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
18
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری روی پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص
The Effect of Play Therapy Based on Cognitive-behavioral Approach on Academic Achievement and Self-esteem of Students with Special Learning Disabilities
روانشناسی و روانپزشکی
Psychology and Psychiatry
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#000066;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span> <span style="font-family:B Nazanin;">پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در افزایش عزت نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه (حساب نارسایی و نارساخوانی) انجام شده است.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000066;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روشها:</span></span></strong></span> <span style="font-family:B Nazanin;">جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر را 415 نفر دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه شهید دانش شهر تهران، که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می ­دهند. افراد گروه نمونه به تعداد 44 دانش آموز حساب نارسا و نارساخوان به صورت نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیش آزمون پرسشنامه­ های مشکلات یادگیری کلورادو</span> <span style="font-family:B Nazanin;">(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">CLDQ</span></span><span style="font-family:B Nazanin;">) و­ عزت­ نفس کوپر اسمیت</span> <span style="font-family:B Nazanin;">برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسه­ ی 45 دقیقه­ ای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد.</span> <span style="font-family:B Nazanin;">داده ­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ANCOVA</span></span><span style="font-family:B Nazanin;">)</span> <span style="font-family:B Nazanin;">مورد بررسی قرار گرفت.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000066;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">یافتهها:</span></span></strong></span> <span style="font-family:B Nazanin;">یافته­ ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی ­دار سطح عزت­ نفس در سطح 0/05</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"> و بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دارای حساب نارسایی در سطح 0/05</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"> و نارساخوانی در سطح 0/01</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"> شده است.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000066;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجهگیری:</span></span></strong> </span><span style="font-family:B Nazanin;">نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری به عنوان یک روش مؤثر در افزایش عزت­ نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکال­ های ریاضیات و خواندن در دانش ­آموزان با اختلالات یادگیری خاص می­ شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000066;"><strong>Background and Objectives:</strong> </span>The aim of this study was to determine the role of play therapy based on cognitive-behavioral approach in increasing self-esteem and improving academic performance of students with special learning disabilities (inadequacy and dyslexia).<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> The statistical population of the present study consists of 415 primary school male students of Shahid Danesh School in Tehran, who were studying in the academic year of 1996-97. The sample group consisted of 44 students with dyslexia and dyslexia by simple random sampling and were replaced in the experimental and control groups. The research design was experimental (pre-test and post-test with control group). After performing the pre-test of Colorado Learning Disabilities Questionnaire (CLDQ) and Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire for both groups, the experimental group for 2 weeks, in 8 sessions of 45 minutes under play therapy training with cognitive behavior approach developed by Schaffer were included and after this period, post-test was performed for both groups. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA).<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Results:</strong></span> The results showed that play therapy significantly increased the level of self-esteem at the level of P <0.05 and improved the performance of mathematics and reading of students with disability at the level of P <0.05 and dyslexia at the level of P <0.01.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Conclusions:</strong></span> The results showed that play therapy based on cognitive-behavioral approach as an effective method has a positive effect on increasing students' self-esteem and academic achievement and leads to a reduction in math and reading problems in students with disorders. It becomes special learning.</div>
اختلال یادگیری ویژه؛ بازی درمانی؛ پیشرفت تحصیلی؛ رویکرد شناختی رفتاری؛ عزت نفس
Academic Achievement, Cognitive-behavioral Approach, Play Therapy, Self-esteem, Special Learning Disorder
1
8
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-614-3&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Abbaslo
فرزانه
عباسلو
fatemehmaghsoudi40@gmail.com
100319475328460012612
100319475328460012612
Yes
MSc in Clinical Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران