Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
18
4
online
1
fulltext
fa
نقش خود انتقادی و کمرویی در پیش بینی اضطراب ظاهر اجتماعی دانش آموزان دختر
The Role of Self-criticism and Shyness in Predicting Social Appearance Anxiety of Female Students
روانشناسی و روانپزشکی
Psychology and Psychiatry
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#000033;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">سابقه و هدف:</span></span></strong> </span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">اضطراب ظاهر اجتماعی اشاره به اضطراب اجتماعی به خصوص ظاهر کلی، از جمله شکل بدن و ترس از ارزیابی منفی شدن توسط دیگران است. هدف این پژوهش تعیین نقش خود انتقادی و کمرویی در پیش­ بینی اضطراب ظاهر اجتماعی دانش آموزان دختر شهر رشت بود.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000033;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روشها:</span></span></strong></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل همه دانش ­آموزان دختر شهر رشت بود. تعداد 120 نفر با استفاده از این روش انتخاب شدند و سپس با پرسشنامه خودانتقادی لویز، پرسشنامه اضطراب ظاهر اجتماعی و پرسشنامه کمرویی چیک-بریگز مورد آزمون قرار گرفتند.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000033;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">یافتهها:</span></span></strong> </span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">نتایج نشان داد که </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">بین </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">اضطراب ظاهر اجتماعی و مولفه­ ی خودانتقادی درونی­ شده </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">(</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">0/01</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">></span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> ؛ 0/30</span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">r=</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">)، و با </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">اضطراب ظاهر اجتماعی و مولفه ­ی خودانتقادی مقایسه­ ای </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">(</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">0/01</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">></span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> ؛ 0/19</span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">r=</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">) و با کل مقیاس خودانتقادی </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">( 01/0</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">></span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> ؛ 32/0</span></span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">r=</span></span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> )، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای کمرویی با هیچ کدام از متغیرهای اضطراب ظاهر اجتماعی رابطه­ای معنادار دیده نشد. 15</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> درصد از کل واریانس </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">اضطراب ظاهر اجتماعی </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">به وسیله خودانتقادی و مولفه­ های آن تبیین می ­شود. </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">همچنین 3</span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;"> درصد از کل واریانس </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">اضطراب ظاهر اجتماعی </span></span><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">به وسیله مولفه­ های کمرویی تبیین می ­شود.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#000066;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.15pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجهگیری:</span></span></strong></span> <span style="color:windowtext;"><span style="font-family:B Nazanin;">با توجه به اینکه متغیر اضطراب ظاهر اجتماعی تا کنون در ایران با هیچ متغیر دیگری کار نشده بود لذا پژوهش حاضر از پیشینه کمی برخوردار بود. پیشنهاد می­ شود در پژوهش­ های آتی این سازه مهم روانشناسی با دیگر مولفه های روانی مورد مطالعه قرار گیرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000066;"><strong>Background and Objectives:</strong> </span>Social Appearance Anxiety refers to social anxiety, especially general appearance, including body shape and the fear of being evaluated by others. The purpose of this study was to investigate the role of self-criticism and shyness in predicting social appearance anxiety of female students in Rasht.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> The research was descriptive-correlational and the statistical population included all female students in Rasht. A total of 120 subjects were selected using this method and then tested with Lewis Self-Critical Questionnaire, Social Appearance Anxiety Questionnaire and Chick-Briggs Shyness Questionnaire.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Results:</strong> </span>The results showed that there was a significant difference between social appearance anxiety and internalized self-critical component (r =0.30> P<0.01), and with social appearance and self-critical component anxiety (r =0.19> P<0.01). There was a significant positive relationship with the whole self-criticism scale (r = 0.32; P <0.01). Also, there was no significant relationship between shyness variables with any of social appearance anxiety variables. 15% of the total variance of social appearance anxiety is explained by self-criticism and its components. Also, 3% of the total variance of social appearance anxiety is explained by shyness components.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Conclusions:</strong></span> Given that social appearance anxiety variable has not been worked with any other variables in Iran so far, this study has little background. It is suggested in future research that this important construct of psychology be studied with other psychological components.<span dir="RTL"></span></div>
خود انتقادی؛ کمرویی؛ اضطراب ظاهر اجتماعی
Self-Criticism, Shyness, Social Appearance Anxiety
54
60
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-663-1&slc_lang=fa&sid=1
Matin
Yousefi Moridani
متین
یوسفی مریدانی
100319475328460012634
100319475328460012634
No
MSc, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
Hossein
Fallahian
حسین
فلاحیان
h.fallahian.iau@gmail.com
100319475328460012635
100319475328460012635
Yes
Instructor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Marand Branch, Tabriz, Iran
مربی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، تبریز، ایران
Niloofar
Mikaeili
نیلوفر
میکاییلی
100319475328460012636
100319475328460012636
No
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی