@article{ author = {Imani, Behzad and Noroozi, Nahid and Bastami, Maryam and Merajikhah, Amirmohamm}, title = {A Comparative Study of the Effect of Multimedia and Traditional Methods on the Learning and Satisfaction Level in the Course of Neurosurgery Technology (Spinal Column) in Students}, abstract ={Background and Objective: Multimedia learning as a student-learning method, is one of the phenomena of the modern world that has emerged in the knowledge-based society. The purpose of this study was to determine the effect of multimedia teaching patterns on learning and satisfaction level of neurosurgery technology lessons compared to the traditional teaching method in operation room undergraduate students of Hamadan University of Medical Sciences. Materials and Methods: The present study is a quasi-experimental interventional study that performed on all operation room undergraduate students (n=32) in the para-medical school. The first part of the neuroscience lesson was taught in the traditional way and the second part was taught using multimedia software. In the end, learning and satisfaction level of students in both stages were assessed through written tests and satisfaction questionnaires. Data were analyzed by SPSS v.23 software. Results: According to the paired t-test, the comparison of students' scores in traditional and multimedia methods showed a significant statistical difference (P= 0.001). Also, according to paired t-test, in comparing the students' satisfaction level with traditional and multimedia methods showed a significant statistical difference (P= 0.004). Conclusion: Based on the findings, designing educational software can be an effective strategy to enhance learning in the operating room students.}, Keywords = {Learning, Multimedia Education, Traditional, Satisfaction}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {1-6}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه ی تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای با روش سنتی بر یادگیری و رضایتمندی درس تکنولوژی جراحی ستون فقرات در دانشجویان}, abstract_fa ={سابقه و هدف: یادگیری به روش چندرسانه ای به عنوان یکی از انواع یادگیری دانشجو محور، یکی از پدیده های دنیای مدرن است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای بر یادگیری و رضایتمندی درس تکنولوژی جراحی مغز و اعصاب در مقایسه با روش تدریس سنتی در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان رشته کارشناسی اتاق عمل، صورت پذیرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. قسمت نخست درس مغز و اعصاب به روش  سنتی و قسمت دوم درس به روش چندرسانه ای با استفاده از نرم افزار تهیه شده, تدریس شد. در انتهای هر دو روش، میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در هر دو مرحله از طریق آزمون کتبی و پرسشنامه رضایتمندی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه نمرات دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه­ای تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/001=P). همچنین مقایسه رضایتمندی دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه ­ای با توجه به آزمون تی زوجی تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/004=P). نتیجه‌گیری: بر اساس بررسی های انجام شده مشخص گردید که نرم افزار آموزشی طراحی شده می تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر آموزشی باعث ارتقای میزان یادگیری دانشجویان اتاق عمل شود.}, keywords_fa = {آموزش چند رسانه ای؛ آموزش سنتی؛ یادگیری؛ رضایتمندی}, doi = {10.52547/psj.18.1.1}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-515-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-515-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Ezazi, Leyla and Safaeyan, Sediqe and SobhaniRad, Davood and TayaraniNiknezhad, Hamid and Rajaee, parisa and Zavi, Mahdiye and Solati, Asieye and Golestani, Kiarash}, title = {Comparing the Word Definition Skill between Children with Cochlear Implant and Normal Children}, abstract ={Background and Objective: Word definition is a linguistic and metalinguistic skill related to the development of language, academic success and intellectual function. There is a little research in the field of word definition in children with cochlear implant (CI) in Iran. Therefore, the purpose of this study was to examine and compare the word definition in children with CI with normal children. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 22 children with CI and 22 normal children aged 6 to 8 years were selected in an available manner to assess the word definition by using the test conducted by Mohammadi and et.al (2009). The inclusion criteria included being monolingual, congenital impairment, using of the CI device, operating up to three years of age, the presence of any comorbidity and getting the early intervention. Exclusion criteria included the lack of cooperation of the examinee. It was used SPSS v.19 for statistical analysis. Mean, standard deviation, minimum and maximum scores were calculated. Also, it was used, the Mann-Whitney test to determine the significant differences of the scores of variables. Results: The normal group gained the highest scores in the three section, functional (p = 0.003) and structural (p <0.001) aspects, and have a higher score in the total word definition test (p <0.001). Conclusion: The weakness of hearing in impaired children in vocabulary definition skill demonstrate their semantic and syntactical deficits. There were aligned studies with our results in specific language impairment which are expected to be considered by speech and language pathologists (SLPs) in their interventional planning.}, Keywords = {Cochlear Implant, Definition, Semantics, Vocabulary}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {7-14}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دارای کاشت حلزون شنوائی با کودکان عادی}, abstract_fa ={سابقه و هدف: تعریف واژه، مهارتی زبانی و فرازبانی است که با رشد زبان، موفقیت تحصیلی و عملکرد هوشی در ارتباط می‌باشد. در زمینه بررسی تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون در ایران مطالعات اندکی وجود دارد؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان عادی بود. مواد و روش‌‌ها: در یک مطالعه مقطعی تعداد 22 کودک دارای کاشت حلزون شنوایی و 22 کودک عادی 6 تا 8 ساله به شیوه در دسترس جهت بررسی مهارت تعریف واژه با استفاده از آزمون تعریف واژه محمدی و همکاران (1388) انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل فارسی زبان بودن، مادرزادی بودن آسیب، استفاده از کاشت حلزون، انجام عمل تا قبل از سه سالگی عدم وجود سابقه هر گونه اختلال همراه و دریافت خدمات توانبخشی زودهنگام بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم همکاری آزمودنی بود. جهت آنالیز آماری از نسخه 19 SPSS استفاده شد و میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر امتیازات آنها محاسبه شد. همچنین جهت تعیین معناداری تفاوت میانگین امتیازات متغیرها از آزمون من ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: گروه طبیعی به طور معناداری در سه بخش محتوایی (0/003=P) و ساختاری (0/001=P) تعریف واژگان و نیز در مجموع (0/001=P) امتیازات بیشتری نسبت به گروه کم‌شنوا کسب کردند. نتیجه‌گیری: ضعف کودکان کم شنوا در مهارت تعریف واژه نشان از آسیب زبانی آن ها در معناشناسی و نحو دارد. در زمینه آسیب ویژه زبانی، مطالعات انجام شده یافته هایی همسو با نتایج این مطالعه نشان داده اند که انتظار می‌رود در برنامه درمانی مد نظر آسیب‌شناسان گفتار و زبان قرار گیرد.}, keywords_fa = {کاشت حلزون؛ معناشناسی؛ واژگان؛ تعریف}, doi = {10.52547/psj.18.1.7}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Moradi, Samira and Ghorbian, Saei}, title = {Association the Study of between CGA rs6631A>T Gene Polymorphism with the Risk of Male Infertility}, abstract ={Background and Objective: The CGA gene encodes alpha subunit of glycoprotein hormones that are involved in the fertility process. The aim of this study was to evaluate the association between glycoprotein hormones, alpha polypeptide (CGA) rs6631A> T gene polymorphism with the risk of men infertility with azoospermia or severe oligozoospermia. Materials and Methods: This study was conducted in a case-control study on 200 blood samples consisting of 100 samples of severe oligozoospermia or azoospermia men and 100 blood samples of healthy men with normal fertility and lack of a family history of infertility. In this study, we used PCR-RFLP method to evaluate genotype frequencies of CGA polymorphism. Results: The genotype frequencies of CGA gene polymorphism for AA, TA and TT was 27%, 51% and 22% and 24%, 47% and 27%, in control and case groups, respectively. There was no significant difference in genotype frequencies between two groups (P> 0.05). In addition, there was no significant difference in allele frequency between two groups (P=0.424, OR=0.852, CI=0.576-1.261). Conclusion: The results of this investigation showed that nucleotide change in CGA gene was not significantly associated with the risk of azoospermia or severe oligozoospermia; therefore, this polymorphism may not be a prognostic biomarker in male infertility.}, Keywords = {Gene Polymorphism, Azoospermia, Oligozoospermia, CGA Gene}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {15-22}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ارتباط بین چندشکلی rs6631A>T ژن CGA با خطر ناباروری مردان}, abstract_fa ={سابقه و هدف: ژن CGA زیر واحد آلفا هورمون‌های گلیکوپروتئین را رمز می‌کند که در فرآیند باروری نقش دارند. هدف از این مطالعه ارزیابی ارتباط بین چندشکلی rs6631A>T ژنglycoprotein hormones, alpha polypeptide (CGA) با خطر ابتلا مردان به ناباروری ناشی از آزواسپرمی و یا الیگواسپرمی شدید بود. مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر در قالب یک بررسی مورد- شاهدی بر روی 200 نمونه خونی متشکل از 100 نمونه مردان الیگواسپرم شدید و یا آزواسپرم و 100 نمونه خونی مردان سالم با باروری طبیعی و فاقد سوابق خانوادگی ناباروری انجام شد. در این مطالعه روش PCR-RFLP برای ارزیابی چندشکلی ژن CGA مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: در گروه کنترل فراوانی ژنوتیپی برای چندشکلی ژن CGA برای ژنوتیپ های AA، TA و TT به ترتیب 27%، 51% و 22% و برای افراد بیمار به ترتیب 24%، 47% و 27% به دست آمد. اختلاف معناداری در فراوانی ژنوتیپی بین دو گروه نشان داده نشد (0/05 نتیجه‌گیری: نتایج حاضر نشان داد که تغییر نوکلئوتیدی در ژن CGA با خطر بروز الیگواسپرمی شدید و یا آزواسپرمی ارتباط معنی‌داری ندارد؛ بنابراین، این چندشکلی ممکن است به‌ عنوان یک بیوماکر پیش‌آگهی دهنده در ناباروری مردان نقشی نداشته باشد.}, keywords_fa = {چندشکلی ژن؛ آزواسپرمی؛ الیگواسپرمی؛ ژن CGA}, doi = {10.52547/psj.18.1.15}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-513-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-513-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Khalili, Arash and Khalili, Marziyeh and EbrahimiHoryat, Fariba and Hassanian, Zahra Marzieh}, title = {Designing Nursing Knowledge Management Questionnaire}, abstract ={Background and Objective: Increasing nurses' participation in policy, planning and decision making of their organizations is a new priority in capturing and disseminating knowledge, and from frontline nurses, it was expected that they will produce and manage their professional knowledge as active employees of knowledge. The purpose of this study was to design a nursing knowledge management questionnaire. Materials and Methods: The present study was a correlation study to design a content domain of the questionnaire, a basic questionnaire was developed after field research and a extensive library studies of 27 items. To determine the index and content validity ratio, the questionnaire was given to 10 faculty members of Hamadan University of Medical Sciences. For internal consistency and repeatability, the questionnaire was filled out for 84 nurses working in Besat Hospital in Hamadan. Reliability was determined using Cronbach's alpha and Pearson correlation coefficient. Results: content validity ratio was finally 0.84 and content validity index in the factor of being simple were 0.99%, relevant 92.9% and clarity 98.3%, respectively. The content validity index was 96.4%. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha test (0.84) and Pearson correlation coefficient (0.90). Conclusion: The final questionnaire of knowledge management with 21 items has high reliability and validity and it is a standard tool for nursing filed.}, Keywords = {Questionnaire, Management, Knowledge, Nursing}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {23-29}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری}, abstract_fa ={سابقه و هدف: افزایش مشارکت پرستاران در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری سازمان­ های خود، اولویت جدید تسخیر و انتشار دانش است و از پرستاران خط مقدم انتظار می رود که به عنوان کارکنان فعال دانش، دانش حرفه ای خود را تولید و مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری بود. مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که جهت طراحی دامنه محتوایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 27 آیتم طراحی شد. جهت تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه به 10 نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شد. برای سازگاری درونی و تکرارپذیری، پرسشنامه به 84 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی درمانی بعثت همدان داده شد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد. یافته‌ها: پرسشنامه نهایی با 21 آیتم طراحی و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 0/84 و شاخص روایی محتوا در بعد ساده بودن 0/99 درصد، مربوط بودن 0/92 درصد و وضوح 98/3 درصد به دست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 96/4 درصد محاسبه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 0/84 و ضریب همبستگی پیرسون معادل 0/90 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: پرسشنامه نهایی مدیریت دانش با 21 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده در حیطه پرستاری است.}, keywords_fa = {پرسشنامه؛ مدیریت؛ دانش؛ پرستاری}, doi = {10.52547/psj.18.1.23}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-527-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-527-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Mirzaee, Majid and Khoshhal, Zeynab}, title = {Development of Syllable Structure in Azeri-speaking Children}, abstract ={Background and Objective: The length and complexity of syllable structure in the utterances of the children increase with ageing. According to the role of the syllable in the speech process, performance of developmental studies on syllable acquisition in children are essential. The present study aimed to investigate the development and attainment of syllable structure and the distribution of syllable pattern in Azeri-speaking children. Materials and Methods: This longitudinal study was conducted on seventeen Azeri-speaking children (18-24 months old) selected by the cluster sampling method from Tabriz’s kindergartens and followed for 6 months. A researcher-made vocabulary sheet, vocabulary list, and verbal play were used to record children's expressive vocabulary. After collecting each child's vocabulary list, the target vocabulary was classified by syllable number and syllable structure. The data were analyzed by using descriptive statistics. Results: In children aged 18 and 19 months, 67% of vocabulary words were monosyllable, 24% bisyllable, and 9% more than bisyllable. The highest amount of syllable pattern production for monosyllable and bisyllable was CVC (36%) and CVCV (52%), respectively. Distribution of syllable patterns changed with age, as well as patterns became more complex. In these two months, the rate of usage of open and closed syllables was 35% and 65%, respectively; this ratio was constant with age. Conclusion: The children produced coda consonants before they were able to distinguish vowel length. Closed syllables were earned earlier than the vowel length, and obstruent consonants at the syllable coda position before sonorant consonants. At first, the children were not able to distinguish vowel length, but with age, they showed short and long vowels representation.}, Keywords = {Syllabic Development, Syllabic Structure, Azeri Language, Communicative Development Inventories (CDI)}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {30-36}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {روند رشد ساختار هجایی در کودکان آذری زبان}, abstract_fa ={سابقه و هدف: با افزایش سن، طول و پیچیدگی ساختار هجایی در گفته­ های کودکان افزایش می­ یابد. با توجه به نقش مهم و تعیین­ کننده هجا در فرآیند گفتار، اجرای مطالعات رشدی روی اکتساب هجا در کودکان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین روند رشد و اکتساب ساختار هجایی و توزیع الگوی هجایی کودکان ترکی­ آذری زبان است. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه طولی، 11پسر و 6 دختر آذری زبان به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب و به مدت 6 ماه  از 18 تا 24 ماهگی پیگیری شدند. برای ثبت واژگان بیانی کودکان از برگه ثبت واژگان محقق ساخته، فهرست واژگان و اجرای بازی کلامی استفاده شد. بعد از گردآوری لیست واژگان هر کودک، واژگان هدف براساس تعداد هجا و ساختار هجایی طبقه ­بندی شدند. تحلیل داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. یافته‌ها: در 18و 19 ماهگی 67 درصد واژگان بیانی کودکان تک­ هجایی، 24 درصد دو هجایی و 9 درصد بیشتر از دو هجا بودند. بیشترین میزان تولید الگوی هجایی برای تک­ هجایی CVC (36%) و برای دوهجایی CVCV (52%) بود. با افزایش سن توزیع الگوهای هجایی تغییر کرده و پیچیده ­تر شدند. در این دو ماه میزان استفاده از هجاهای باز 35% و هجاهای بسته 65% بود؛ با افزایش سن همین نسبت ثابت بود. نتیجه‌گیری: کودکان همخوان­ های پایانه را قبل از اینکه تمایز طول واکه را کسب کنند، تولید می­ کردند. هجاهای بسته زودتر از طول واکه، و همخوان­ های گرفته در جایگاه پایانه هجا قبل از همخوان­ های رسا فرا گرفته شدند. ابتدا کودکان قادر به تمایز طول واکه نبودند، ولی با افزایش سن بازنمایی واکه ­های کشیده و کوتاه را نشان دادند.}, keywords_fa = {رشد هجا؛ ساختار هجا؛ زبان ترکی‌آذری؛ فهرست تکامل برقراری ارتباط (CDI)}, doi = {10.52547/psj.18.1.30}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-521-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-521-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Farashi, Sajjad and Bashirian, Saeed and Zareian, Sepideh}, title = {The Webometric Evaluation for Hamadan University of Medical Sciences in Comparison with Top-ranked World and Iranian Medical Universities}, abstract ={Background and Objective: Considering the increasing importance of world web wide for the promotion of scientific/educational level of universities, the quality of web presence has been the center of attention during recent years. In this study, the quality of web presence for Hamadan University of Medical Sciences has been investigated using several criteria. Materials and Methods: The criteria consist of measures for evaluating the quality of website content and features, the quality of web-based activities of affiliated persons and the contribution of different traffic sources on total website traffic. These measures have been obtained using search engines. Finally, affiliated centers of Hamadan University of Medical Sciences have been ranked according to the Webometrics ranking system. Results: The results of this study show that the direct access to the website of Hamadan University of Medical Sciences has lower contribution to the total traffic size in comparison with other universities. Furthermore, the results show some deficiencies for the way that website has been designed. Conclusion: The current study suggests changing of the pattern of web-based activities for affiliated persons, also the optimization of the website of Hamadan University of Medical Sciences. The obtained results besides the categorical-based ranking of subunits of Hamadan University of Medical Sciences can be used by university administrators to develop more effective strategies in order to improve the webometric ranking of the university.}, Keywords = {Webometric, Quality Presented on the Web, Webometrics, Ranking}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {37-48}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی وب سنجی دانشگاه علوم پزشکی همدان و مقایسه آن با دانشگاه‌های برتر علوم پزشکی ایران و دانشگاه های برتر جهان}, abstract_fa ={سابقه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون شبکه گسترده جهانی در ارتقاء وضعیت علمی- آموزشی و مالی مراکز دانشگاهی، نحوه حضور در وب این مراکز به مساله­ ای با اهمیت تبدیل شده ­است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وب­ سنجی دانشگاه علوم پزشکی همدان و مقایسه آن با دانشگاه ­های برتر علوم پزشکی ایران و دانشگاه ­های برتر جهان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه وب­ سنجی از معیارهای سنجش کیفیت محتوی وب­ سایت، امکانات وب‌سایت، کیفیت عملکرد اعضای وابسته به دانشگاه در فضای وب و همچنین سهم منابع مختلف در تولید ترافیک که از طریق موتورهای جستجوی موجود در فضای وب بدست­ آمده ­اند، استفاده شد. همچنین بر اساس معیارهای نظام رتبه­ بندی وبومتریکس، مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس ماهیت مراکز رتبه ­بندی شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می­ دهند که در مورد دانشگاه علوم پزشکی همدان، روش دسترسی مستقیم به وب­سایت که مبتنی بر وارد نمودن آدرس وب­ سایت در مرورگرهاست نسبت به مقدار متوسط دانشگاه­ های علوم پزشکی در ایران دارای سهم کمتری در ترافیک کلی وب­ سایت است. این مساله عمدتاً به واسطه عدم وجود صفحات شخصی اساتید و همچنین عدم به روزرسانی منظم محتوی زیر دامنه­ های وب‌سایت دانشگاه رخ می ­دهد. همچنین نتایج این مطالعه وجود ایراداتی در طراحی وب ­سایت دانشگاه علوم پزشکی همدان را نشان می­ دهد. این ایرادات عمدتاً شامل نبود موتورهای جستجوی داخلی، وجود لینک های شکسته متعدد و عدم وجود لینک هایی جهت دسترسی سریع به محتوی است. نتایج نشان می­ دهد که احتمالاً به دلیل چنین ایراداتی، مراجعه ­کنندگان به وب ­سایت دانشگاه بیشتر از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل سعی در دستیابی به محتوی مورد نظر خود در مورد دانشگاه علوم پزشکی همدان می­ نمایند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش ارائه راه­کارهایی جهت تغییر الگوی فعالیت اعضای وابسته به دانشگاه و همچنین بهینه ­سازی وب­ سایت دانشگاه و زیر دامنه­ های آن را پیشنهاد می ­دهد.}, keywords_fa = {وب سنجی؛ کیفیت حضور در وب؛ وبومتریکس؛ رتبه بندی}, doi = {10.52547/psj.18.1.37}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-511-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-511-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Fatahi, Azad and Khalili, Zahra and Seyedtabib, Maryam}, title = {Attitude, Adherence, and Nursing Students\' Knowledge, about Preventive Standard Precautions of Blood Borne Diseases}, abstract ={Background and Objective: The risk of transmission of various infections, always threatened nursing students life and leads to a high cost for diagnosing and treatment of these diseases. Therefore, nursing students must have the knowledge and proper functioning concerning standard precautions. This study aimedto determine knowledge, attitude and adherence of nursing students of the preventive standard precautions of Blood borne diseases. Materials and Methods: In this descriptive-analytical study among the 2-8 semester nursing students of Hamadan Nursing and Midwifery School, 119 students were entered into the study by available. Knowledge, attitude and nursing student's adherence were assessed using questionnaire. The scores were reported at three grades weak, moderate and good. Data analysis was performed using SPSS v.16 and using the Pearson correlation coefficient and regression tests. Results: There was a direct relationship between knowledge with attitude (r=0.627) and adherence (r=0.254). Most students have a good knowledge (51.3%) and attitude (100%) and moderate adherence (53.8%). The results indicated the predictive role of gender on students' knowledge and attitude. The predictive role of the semester, the experience of the student job and have family working in the medical team were observed in the students' knowledge, attitude and adherence, respectively. Conclusion: Research findings indicate the urgent need for infection control training courses for students to increase their knowledge and attitude and subsequently to improve adherence to standard precautions.}, Keywords = {Knowledge, Attitude, Students, Nursing, Universal Precautions}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {49-56}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان پرستاری از احتیاط‌های استاندارد پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقله از راه خون}, abstract_fa ={سابقه و هدف: همواره خطر انتقال عفونت‌های مختلف، زندگی دانشجویان پرستاری را تهدید می­ کند و منجر به‌ صرف هزینه‌های زیادی جهت بررسی و درمان این بیماری­ ها می‌شود. بنابراین ضروری است که دانشجویان پرستاری دانش و عملکرد صحیحی در ارتباط با احتیاط‌های استاندارد داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان پرستاری از احتیاط‌های استاندارد پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقله از راه خون انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از بین دانشجویان پرستاری ترم 8-2 دانشکده پرستاری مامایی همدان، 119 دانشجو به صورت در دسترس  وارد مطالعه شدند. با استفاده از پرسشنامه دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان پرستاری موردبررسی قرار گرفت. نمره‌های کسب شده در سه رتبه ضعیف، متوسط و خوب گزارش شد. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با 16 SPSS و با آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. یافته‌ها: ارتباط مستقیم بین دانش با نگرش (0/627=r) و تبعیت (0/254=r) وجود داشت. بیشتر دانشجویان دانش (51/3%)، نگرش (100%) خوب و تبعیت متوسطی (53/8%) داشتند. نتایج نشانگر نقش پیش‌بینی کننده جنسیت بر دانش و نگرش دانشجویان بود. نقش پیش‌بینی کننده ترم تحصیلی، سابقه کار دانشجویی و داشتن خانواده شاغل در کادر درمان به ترتیب در دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان مشاهده شد. نتیجه‌گیری: یافته­ های پژوهش نیاز مبرم به برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل عفونت برای دانشجویان را جهت افزایش دانش و نگرش و متعاقب آن بهبود تبعیت از احتیاط‌های استاندارد را  نشان می دهد.}, keywords_fa = {دانش؛ نگرش؛ دانشجویان؛ پرستاری؛ احتیاطات استاندارد}, doi = {10.52547/psj.18.1.49}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-529-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-529-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} } @article{ author = {Bashirian, Saeed and Barati, Majid and Mohammadi, Younes and MoaddabShoar, Leila and Dogonchi, Mitr}, title = {The demographic and Psychological determinants of performing Mammography among the Employed Women in Medical Professions in western Iran: the Role of Threat Appraisal and Coping Appraisal}, abstract ={Background and Objective: Breast cancer is the most prevalent cause of cancer-related mortality among women. Mammography and early detection of breast cancer a play the important role in the treatment process. The current study aimed to determine the demographic and psychological determinants of performing Mammography screening among employed women in western Iran. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 164 employed women of age 40 years and over in Hamadan medical professions, were included in the study in 2018 using a stratified random sampling. The data were collected using a researcher-made questionnaire consisting demographic characteristics and protection motivation theory constructs. The data were analyzed using descriptive analysis and logistic and linear regression. Results: The mean age of the study population was 46.68 ± 4.39 years. 6.1% of the people performed mammography on a regular basis.The regression analysis indicated that threat appraisal had more important role in mammography compared to coping appraisal.Moreover, protection motivation was the most important predictor constructs of mammography behavior (R2 = 0.17).There was also a significant relationship between mammography and demographic variables such as pre-existing health condition (P = 0.001), family history of breast cancer (P = 0.005) and menopausal status (P = 0.001). Conclusion: Protection motivation theory is an effective framework for educational interventions to prevent breast cancer. Furthermore, considering the threat appraisal and intention are the most important effective structures of the motivation protection theory on mammography, and therefore, codifying the training programs with the purpose of increasing perceived threat appraisal and intention is suggested.}, Keywords = {Mammography, Women, Breast Neoplasms, Protection Motivation Theory}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {57-63}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {عوامل دموگرافیک و روانشناختی مرتبط با انجام ماموگرافی در بین شاغلین زن حرفه های پزشکی در غرب ایران: نقش ارزیابی تهدید و مقابله}, abstract_fa ={سابقه و هدف: سرطان پستان شایعترین علت مرگ و ‌میر مرتبط با سرطان در بین زنان ایرانی است. با انجام غربالگری ماموگرافی و تشخیص زودرس این سرطان، می‌توان پیشرفت زیادی در روند درمان ایجاد کرد. لذا، مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل دموگرافیک و روانشناختی مرتبط با انجام ماموگرافی در زنان شاغل در غرب ایران انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 164 نفر از شاغلین زن حرفه های پزشکی همدان بالای 40 سال، به روش طبقه ای تصادفی در سال 1397 وارد مطالعه شدند. اطلاعات افراد با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و سازه های تئوری انگیزش محفاظت جمع آوری شد. داده ها پس از گردآوری با استفاده از آنالیز توصیفی و آزمون های رگرسیون لجستیک و خطی به وسیله نسخه 23 نرم افزار SPSS آنالیز گردید. یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 4/39±46/68 سال بود. 6/1 درصد افراد به صورت مرتب ماموگرافی انجام می دادند. آنالیز رگرسیون نشان داد که ارزیابی تهدید در مقابل ارزیابی مقابله نقش مهمتری در قصد انجام ماموگرافی داشته است. قصد رفتاری مهمترین سازه‌های پیشگویی کننده انجام رفتار ماموگرافی بود (0/17=R2). همچنین بین انجام ماموگرافی و متغیرهای دموگرافیک از جمله سابقه بیماری در فرد (0/001=P)، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان (0/001=P) و منوپوز بودن (0/001=P) ارتباط معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: تئوری انگیزش محافظت چارچوب موثر برای انجام مداخلات آموزشی جهت پیشگیری از سرطان پستان است و با توجه به اینکه ارزیابی تهدید و قصد مهمترین سازه‌های تاثیرگذار تئوری انگیزش محافظت بر انجام ماموگرافی می باشند، ضروری است که برنامه های آموزشی با هدف افزایش تهدید درک شده و قصد رفتاری تدوین گردد.}, keywords_fa = {ماموگرافی؛ زنان شاغل؛ سرطان پستان؛ تئوری انگیزش محافظت}, doi = {10.52547/psj.18.1.57}, url = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-543-en.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-543-en.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, issn = {1029-7863}, eissn = {2423-6276}, year = {2019} }