مجله علمی پژوهان، زمستان، در دست انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1403.059

XML English Abstract Print


1- رشته‌ی مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، Hghhossein44@gmail.com
2- رشته‌ی مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (619 مشاهده)
سابقه و هدف: سندروم پیش از قاعدگی (PMS) یکی از مهم‌ترین مشکلات بالینی در علم بیماری‌های زنان به شمار می‌رود. خانواده، در جایگاه نخستین و مهم‌ترین منبع حمایت، نقش اساسی در زندگی این نوجوانان ایفا می‌کند. ازآنجاکه تعاملات خانوادگی در دوران نوجوانی نقشی حیاتی در رشد شخصیتی و روانی دارد، بررسی عمیق تجربیات دختران نوجوان در ارتباط با PMS می‌تواند به درک بهتر مشکلات آن‌ها و ارائه‌ی راهکارهای حمایتی مناسب کمک کند.
مواد و روش ها: مطالعه‌ی کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه‌ی مورد مطالعه، دختران نوجوان دارای سندرم پیش از قاعدگی بودند. ۱۸ نفر به روش نمونهگیری هدفمند از بین آنها انتخاب شدند. زمان پژوهش در طول سالهای ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها با طرح روش توصیفی کولایزی بود.
یافته‌ها: در این مطالعه ۴ مضمون اصلی و ۱۳ مضمون فرعی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد که تجربیات دختران نوجوان از سندرم پیش از قاعدگی دارای تفاوت‌ها و شباهت‌های بسیاری است. آگاهی از این تجربیات نه‌تنها به درک بهتر مشکلات آن‌ها کمک می‌کند، بلکه تلویحات کاربردی و بالینی مهمی را برای مداخلات حمایتی فراهم می‌آورد. این آگاهی می‌تواند به خانواده‌ها و متخصصان کمک کند تا روش‌های مناسب‌تری برای مواجهه با این سندرم و کاهش اثرات منفی آن در پیش بگیرند.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.