دوره 14، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1394 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، amirysohrab@yahoo.com
2- دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (7787 مشاهده)

مقدمه: اعتیاد به اینترنت به عنوان حیطه نوین آسیب شناسی روانی ظهور یافته است. استفاده بیش از حد از اینترنت تبدیل به مشکلی شده است که می تواند سبب مشکلات شدید در زندگی روزانه، روابط اجتماعی، کار، تحصیل و سازگاری روان شناختی گردد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، تکانشگری و برون گرایی در گرایش اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 1393 بود.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بود. از بین دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 94-93 تعداد 290 نفر از آنها بر اساس نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، مقیاس تکانشگری و برون گرایی بین شرکت کنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون چند گانه همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج بیانگر این بود که همبستگی منفی معناداری بین راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اعتیاد به اینترنت (0/001>P) وجود دارد و تنها در مورد دو مولفه ملامت خویشتن و فاجعه سازی رابطه معنادار نبود (0/05). همچنین همبستگی مثبت معناداری بین مقیاس تکانشگری و برون گرایی با اعتیاد به اینترنت بدست آمد (0/001>P). نتایج نشان داد که هر سه متغیر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، تکانشگری و برون گرایی در معادله رگرسیون قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت بودند (0/001>P).

نتیجه گیری: راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و تکانشگری و هم چنین صفت شخصیتی برون گرایی اهمیت ویژه ای در تبیین اعتیاد به اینترنت داشته و هر یک می توانند نقش موثری در گرایش به سمت درگیری در رفتارهای اینترنتی داشته باشند.

متن کامل [PDF 828 kb]   (4185 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1394/6/21 | پذیرش: 1394/8/21 | انتشار: 1394/9/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.