دوره 17، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1398 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 31-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsa P, Dogonchi M, Gheysvandi E, Parsa B. Effective Factors on Attitudes toward Job Prospect among PhD Students. Pajouhan Sci J 2019; 17 (4) :25-31
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-499-fa.html
پارسا پریسا، دوگونچی میترا، قیسوندی الهام، پارسا بی تا. عوامل موثر بر نگرش نسبت به آینده شغلی در دانشجویان مقطع دکتری. مجله علمی پژوهان. 1398; 17 (4) :25-31

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-499-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی حکیم ناصر خسرو ساوه، ساوه، ایران ، b.parsa@hnkh.ac.ir
چکیده:   (4387 مشاهده)
سابقه و هدف: نگرش دانشجویان مقطع دکتری در مورد آینده شغلی آن­ ها می­ تواند در انگیزش شغلی آن ها موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر نگرش  نسبت به آینده شغلی در  دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در سال های 97-1395 انجام شد. افراد نمونه 81 نفر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که از دانشکده های مختلف  علوم پایه و بالینی به روش طبقه ای – سهمیه ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه  اطلاعات مربوط به وضعیت دموگرافیک، خودکارآمدی نگرش نسبت به رشته تحصیلی، آینده شغلی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS  نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان دکتری 35/8 با انحراف معیار 8/7 سال بود. اکثر آنان زن (60 درصد)، متاهل (53 درصد) و در رشته های علوم پایه تحصیل می کردند (91 درصد). نتایج نشان داد که نگرش نسبت به رشته تحصیلی در سطح خوب بود ولی نگرش  به آینده شغلی در حد مطلوب نبود. ارتباط معنی دار بین عملکرد الگو (مربی) و نگرش به آینده شغلی وجود داشت. همچنین خودکارآمدی با رشته­ ی تحصیلی و آینده شغلی ارتباط معنی دار داشت (05.P<0).
نتیجه‌گیری: ارتقای خودکارآمدی دانشجویان و اهمیت دادن به نقش اساتید بعنوان الگو در ارتقای نگرش به آینده شغلی موثر است. لذا تدوین مقررات جدید، تامین امکانات مناسب، برنامه ریزی موفق برای تربیت نیروی انسانی توانمند و ایجاد فضای شغلی از دیگر اقدامات برای ارتقای پویندگی در دانشگاه می باشد.
متن کامل [PDF 815 kb]   (1359 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/1/21 | پذیرش: 1398/6/4 | انتشار: 1398/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb