Tanha Z, Hasanvandi S, Azizi F, Jalili R. The Relationship between Emotional Intelligence and Resiliency with Mental Health in People with Hearing Impairment. Pajouhan Sci J 2020; 18 (4) :9-16
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-560-fa.html
1- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران
2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران ، hasanvandi2010@yahoo.com
3- کارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران
4- استادیار برنامه ریزی درسی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
چکیده: (5277 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد دارای نقص شنیداری در معرض مشکلات بسیاری در حوزه سلامت هستند. این نقایص می تواند ابعاد سلامت روان و سایر حوزه های زندگی روزمره را مختل کند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در افراد مبتلا به آسیب شنوایی انجام شد.
مواد و روشها: جامعه آماری کلیه افراد دارای آسیب شنوایی در محدوده سنی 18 تا 30 سال مراجعه کننده به مرکز شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 97-98 و نمونه مورد مطالعه شامل 154نفر (102 مرد و 52 زن) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979)، هوش هیجانی بار- آن (1980) و تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که کلیه ابعاد هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان رابطه مثبت معنادار داشتند. در پایان نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای استقلال، تصور از شایستگی فردی، حل مسئله، خوش بینی و کنترل تکانه توانستند سلامت روان را پیش بینی کرده و 21% از واریانس آن را تبیین کنند.
نتیجهگیری: یافته های این پژوهش لزوم توجه به متغیرهای زمینه ای از قبیل هوش هیجانی و تاب آوری در سلامت روان افراد دچار آسیب شنیداری را پررنگ می کند و توجه متخصصان سلامت روان را به این مسئله جلب می نماید.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/11/24 | انتشار: 1399/3/25