دوره 18، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1399 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 23-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، rezaeibahareh@yahoo.com
2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (2788 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان دچار کم‌شنوایی با نقایصی در رشد شناختی، ارتباطی، گفتار و زبان مواجه هستند. کاهش در تعداد واژگان و سازمان‌دهی ضعیف واژگان ذهنی از جمله پیامد‌های بارز کم‌شنوایی است. هدف این مطالعه تعیین توانایی درک و بیان اسامی و پایایی آزمون- بازآزمون دو آزمون‌ تصویری درک و بیان اسامی، در کودکان کم‌شنوای خفیف تا متوسط فارسی زبان همدان بود.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. نمونه‌ی مورد مطالعه 58 کودک کم‌شنوای خفیف تا متوسط با میانگین سنی 1/92± 4/3 سال (31 پسر و 25 دختر) بود که از مرکز توانبخشی نیوشا همدان انتخاب شدند. در این پژوهش، دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی مورد استفاده قرار گرفت. به‌منظور بررسی پایایی آزمون- بازآزمون نیز، 10 کودک طی دو نوبت، با فاصله زمانی یک روز، مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ­ها: بین امتیازات درک و بیان اسامی، رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت (0/679=r و 0/001>P). مقایسه میانگین امتیازات درک و بیان اسامی در دو جنس حاکی از آن بود که این تفاوت‌ها معنی‌دار نیستند (0/05<P). بررسی پایایی آزمون- بازآزمون هم حاکی از این بود که این دو آزمون‌ پایایی مطلوبی دارند.
نتیجه­ گیری: شاخص‌های آماری حاصل در کودکان کم‌شنوای خفیف تا متوسط مورد مطالعه، همراه با شاخص‌های مشابه به‌دست‌آمده از کودکان طبیعی و کودکان کم‌توان ذهنی، بخشی از داده‌های هنجار برای این دو آزمون‌ را فراهم ساخته است. یافته‌های به‌دست آمده و نیز تأیید پایایی آزمون‌ها، نشان‌دهنده کارایی این دو آزمون در موقعیت‌های پژوهشی و بالینی است.
متن کامل [PDF 893 kb]   (980 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: 1399/1/11 | پذیرش: 1399/2/19 | انتشار: 1399/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.