دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 111-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1398.072

XML English Abstract Print


1- گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، hamidzade2015@gmail.com
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
3- دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
4- دانش آموخته ی دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (426 مشاهده)
 سابقه و هدف: کادر بهداشت و درمان، جزء تأثیر‌گذار‌ترین افراد در تعیین نوع زایمان در مادران می‌باشند. دانشجویان دختر علوم پزشکی به عنوان کارکنان بهداشتی آینده و مادران فردای جامعه محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به مزایا و معایب انواع زایمان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، تعداد 188 نفر از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان نمونه از تمام رشته‌ها و ورودی‌ها به صورت تصادفی طبقاتی و سهمی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سؤالات آگاهی و نگرش در مورد فواید و عوارض زایمان به روش طبیعی و سزارین بود. داده‌ها با مراجعه به خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه جمع‌‌آوری و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی دانشجویان، 2/07 ± 21/97 بود. 170 نفر (4/90 درصد) مجرد و 18 نفر (90/4 درصد) متأهل بودند. میانگین آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به نوع زایمان به ترتیب
4/03 
± 27/26 و 6/94 ± 33/7 بود. ارتباط بین آگاهی و نگرش از نظر آماری معنی‌دار بود (0/05 > P). همبستگی بین آگاهی و نگرش و متغیرهای دموگرافیکی (سن، وضعیت تأهل، رشته و محل سکونت)، معنی‌دار نبود (0/05 < P).

نتیجه‌گیری: نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد که حدود 20 درصد از دانشجویان، راجع به فواید و عوارض زایمان طبیعی و سزارین از آگاهی کافی و نگرش مناسبی برخوردار بودند. با افزایش دسترسی به منابع سلامت جنسی، پایین بودن سطح آگاهی و نگرش دانشجویان، قابل قبول به نظر نمی‌رسد، لذا بایستی تدابیر لازم از جمله گنجاندن مزایا و معایب زایمان به روش طبیعی و سزارین در سرفصل دروس دانشجویان علوم پزشکی، آموزش از طریق رسانه‌های همگانی و فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای افزایش سطح آگاهی و نگرش دانشجویان به عمل آید.
متن کامل [PDF 876 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1399/5/5 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1401/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.