دوره 19، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ، Kashef@sru.ac.ir
2- گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (1834 مشاهده)
سابقه و هدف: دوران کودکی مهم‌ترین دوره رشد حرکتی به حساب می‌آید. رشد حرکتی بر عملکرد حرکتی و توانایی‌های فردی اثر می‌گذارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با تعادل و مهارت‌های بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران است.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و میدانی است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این پژوهش 774 کودک (3 تا 6 ساله) در دو گروه پسر با میانگین وزنی (4.23 ± 18.90 کیلوگرم) و دختر با میانگین وزنی(3.94 ± 18.03 کیلوگرم) از مهدکودک‌های شهر تهران به‌صورت تصادفی‌ ـ خوشه‌ای انتخاب شدند که این حجم نمونه بیش از تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان است. شاخص‌های آنتروپومتریکی (قد، طول دست، طول پا و طول قد نشسته) و مهارت‌های بنیادی (پرش، گرفتن توپ و پرتاب توپ) و تعادل در این پژوهش اندازه‌گیری شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و آزمون یومن‌ویتنی برای بررسی اختلاف مهارت‌های بنیادی بین پسران و دختران استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین عوامل آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و تعادل در دو گروه دختر و پسر رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، اما بین تعادل با طول پا (0.21-r = ، 0.02P = ) و طول قد نشسته (0.22- r =، 0.02 P =) در دختران 5 ساله رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: محدودیت‌های حرکتی در دوران پیش‌دبستانی باعث شده است تعادل و برخی از مهارت‌های بنیادی هماهنگ با رشد جسمانی افزایش نیابد. پیشنهاد می‌شود والدین و مهدکودک‌ها با ایجاد فرصت‌های حرکتی متنوع برای رشد حرکتی کودکان تلاش کنند.
متن کامل [PDF 747 kb]   (1567 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. Gallahue D, Ozmun J. Understanding motor development in different periods of life. Trans: Bahram A, Shafizade M. Tehran, Iran: Bamdad Ketab; 2005.
2. Singh DK, Rahman N, Rajikan R, Zainudin A, Nordin NA, Karim ZA, et al. Balance and motor skills among preschool children aged 3 to 4 years old. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences. 2015;11(1):63-8.
3. Catenassi FZ, Marques I, Bastos CB, Basso L, Ronque ER, Gerage AM. Relationship between body mass index and gross motor skill in four to six year-old children. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. 2007;13(4):227-30. [DOI:10.1590/S1517-86922007000400003]
4. Sanders SW. Active for life: developmentally appropriate movement programs for young children. Washington, DC: ERIC; 2002.
5. Rinaldo N, Toselli S, Gualdi-Russo E, Zedda N, Zaccagni L. Effects of anthropometric growth and basketball experience on physical performance in pre-adolescent male players. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(7):2196. [DOI:10.3390/ijerph17072196] [PMID] []
6. Heywood KM. Motor development in life. Trans: Namazizadeh M, Aslankhany MA. Tehran: TheTehran Publisher; 1993.
7. Loovis EM, Butterfield SA. Relationship of hand length to catching performance by children in kindergarten to grade 2. Perceptual and Motor Skills. 2003;96(3 Suppl):1194-6. [DOI:10.2466/pms.2003.96.3c.1194] [PMID]
8. Kordi H. Assessment of fine and gross motor skills and its relationship with some anthropometric indices and environmental factors among preschool children aged in 3-6 in North of Tehran. Archives of Rehabilitation. 2015; 15(4):52-61.
9. WHO Multicentre Growth Reference Study Group, de Onis M. Relationship between physical growth and motor development in the WHO Child Growth Standards. Acta Paediatrica. 2006;95:96-101. [DOI:10.1111/j.1651-2227.2006.tb02380.x] [PMID]
10. Şimşek E, Arslan H. The examination of relationship between balance performances and some anthropometric characteristics of athletes in different branches. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019;8(4):88-94.
11. Pahlevanian AA, Rasoolzadeh M, Amoozadeh Khalily M. Comparison between normal and mental retard children with mental aged 6-7 on motor skills. Koomesh. 2012;13(4):460-4.
12. Farsani P, Shtab BS, Ramezani P. The relationship between some anthropometric characteristics of controlled object with the motor skills of children 3 to 5 years in Ahvaz. Journal of Sport Management & Behavior Movement. 2014;10(19):15-24.
13. Chomentowski III JP, Perry CA, Summers LA, Sabin MJ, Spigelman TH, Comier J, et al. The associations between countermovement vertical jump displacement and anthropometric measures in college aged students. Sport and Health International Journal of Sport Sciences and Health. 2018;5(9):136-42.
14. Eunice K. Relationships between motor skill performance and anthropometric measures of body segments in the kindergarten children. Hong Kong: Bachelor of Arts Honours; 2008 .
15. Ilbeigi S, Ghasem Kaki M, Fooladian J, Farzaneh H. The relationship between some of anthropometric variables and basic motor abilities in primary school boys aged 9-11 years of Birjand. Journal of Practical Studies of Biosciences in Sport. 2014;2(3):72-81.
16. Alidust E. Knowledge of basic motor abilities compared intelligent boys and normal first and second base Shahrekord tips. Tehran: University of Tehran, Faculty of Physical Education and Sport Sciences; 2010.
17. Gallahue D, Ozmun J. Understanding motor development in different periods of life. Trans: Bahram A, Shafizade M. Tehran, Iran: Bamdad Ketab; 2005.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.