دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 79-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAUT.TABRIZ.REC.1399.199


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadpour R, Azmodeh M, Tabatabaei S M, Hosseini Nasab S D. Modeling of Loneliness in Mothers with Children Having Learning Disabilities: Social Support with a Mediating Role of Self-Efficacy. Pajouhan Sci J 2022; 20 (2) :73-79
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-774-fa.html
فرهاد پور ریحانه، آزموده معصومه، طباطبائی سید محمود، حسینی نسب سید داود. مدل‌یابی احساس تنهایی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری: بر اساس حمایت اجتماعی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (2) :73-79

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-774-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، Azmodehmasoumeh@gmail.com
3- گروه فیزیولوژی پزشکی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (1659 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدل‌یابی احساس تنهایی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس حمایت اجتماعی با نقش واسطه‏ای خودکارآمدی بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری، شامل کلیه‌ی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز روان‌درمانی شهر تبریز در سال ۱۳۹۹ بود که از بین آن‌ها تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه، انتخاب و پرسش‌نامه‏های احساس تنهایی Russell (۱۹۸۰)، حمایت اجتماعی Sherborn و Stewart (۱۹۹۱) و خودکارآمدی Nicholas (۱۹۸۹) را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط روش آماری ضریب همبستگی و تحلیل مسیر و با کمک نرم‌افزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، مسیر مستقیم از حمایت اجتماعی به خودکارآمدی (۰/۰۰۰۱ = P، ۰/۳۶۰ = β)، از نظر آماری معنی‌دار بود، اما مسیر مستقیم از حمایت اجتماعی به احساس تنهایی (۰/۹۵۰ = P، ۰/۰۰۷ = β از نظر آماری معنی‌دار نبود. همچنین حمایت اجتماعی (۰/۰۰۴ = P، ۰/۱۴۱- = β)، به شیوه‌ی منفی و به روش غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی، قادر به پیش‌بینی احساس تنهایی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان با بهره‌گیری از برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، در تشریح نقش حمایت اجتماعی و تقویت خودکارآمدی مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری، اقدام نمود.
متن کامل [PDF 598 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/5/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1401/3/10

فهرست منابع
1. Nkoana W, Williams H, Steenkamp N, Clasby B, Knowler H, Schrieff L. Understanding the educational needs of young offenders: A prevalence study of traumatic brain injury and learning disabilities. Int J Educ Dev. 2020;78(10):102261. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2020.102261]
2. Matteucci MC, Scalone L, Tomasetto C, Cavrini G, Selleri P. Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with Specific Learning Disorders and their mothers. Res Dev Disabil. 2019;87:43-53. [DOI:10.1016/j.ridd.2019.02.003] [PMID]
3. Haft SL, Duong PH, Ho TC, Hendren RL, Hoeft F. Anxiety and attentional bias in children with specific learning disorders. J Abnorm Child Psychol. 2019;47(3):487-97. [DOI:10.1007/s10802-018-0458-y] [PMID] []
4. Margalit M. Lonely children and adolescents: self-perceptions, social exclusion, and hope. New York, NY: Springer-Verlag; 2010. [DOI:10.1007/978-1-4419-6284-3]
5. Hemati Alamdarloo G, Ahmadi H, Teymouri Asfichi MM. The role of loneliness in predicting of general health in mothers of students with neurodevelopmental disabilities. Socialworkmag. 2018;6(4):33-42. [Persian].
6. Qualter P, Rotenberg, KJ, Barrett L, Henzi P, Barlow A, Stylianou M, et al. Investigating hypervigilance for social threat of lonely children. J Abnorm Child Psychol. 2013;41(2):325-38. [DOI:10.1007/s10802-012-9676-x] [PMID]
7. Razaghi I, Sobhi Garamaleki N, Raduons S, Vakili Abasalilo S. The role of social support and cognitive emotion regulation in relapse prevention of individuals with drugs abuse disorders. Etiadpajohi. 2020;14(55):245-62. [Persian]. [DOI:10.29252/etiadpajohi.14.55.245]
8. Shaikh NF, Mohamed R, Sutphin R, Dwibedi N. The multidimensional relationship between loneliness, stress, social support and sleep problems. Value in Health. 2020;23:S210. [DOI:10.1016/j.jval.2020.04.671]
9. Mirderikvand F, Adavi H, Amirian L, Khodaie S. The investigation relationship between social support and depression mediated by loneliness between elderly. J Geriatr Nurs. 2017;3(2):63-75. [Persian]. [DOI:10.21859/jgn.3.2.63]
10. Emerson E, Fortune N, Llewellyn G, Stancliffe R. Loneliness, social support, social isolation and wellbeing among working age adults with and without disability: Cross-sectional study. Disabil Health J. 2021;14(1):100965. [DOI:10.1016/j.dhjo.2020.100965] [PMID] []
11. Salehi S, Sajjadian I. The relation between self-compassion with intensity, catastrophizig, and self-efficacy of pain and affect in women with musculoskeletal pain. J Anesth Pain. 2018;8(2):72-83. [Persian].
12. van Denburg AN, Shelby RA, Caldwell DS, O'Sullivan ML, Keef FJ. Self-efficacy for pain communication moderates the relation between ambivalence over emotional expression and pain catastrophizing among patients with osteoarthritis. J Pain. 2018;19(9):1006-14. [DOI:10.1016/j.jpain.2018.04.001] [PMID]
13. Jin Y, Zhang M, Wang Y, An J. The relationship between trait mindfulness, loneliness, regulatory emotional self-efficacy, and subjective well-being. Pers Individ Differ. 2020;154:109650. [DOI:10.1016/j.paid.2019.109650]
14. Bandora A. Self-efficency: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977;84(2):191-215. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191] [PMID] []
15. Gard T. Different neural correlates of facing pain with mindfulness: Contributions of strategy and skill: Comment on "Facing the experience of pain: A neuropsychological perspective" by Fabbro and Crescentini. Phys Life Rev. 2014;11(3):564-6. [DOI:10.1016/j.plrev.2014.07.003] [PMID]
16. Russell D, Peplau LA, Cutrona CE. The revised UCLA Loneliness Scale: concurrent and discriminant validity evidence. J Pers Soc Psychol. 1980;39(3):472-80. [DOI:10.1037/0022-3514.39.3.472] [PMID]
17. Sherbourne CD, Stewart AL. The MOS social support survey. Soc Sci Med. 1991;32(6):705-14. [DOI:10.1016/0277-9536(91)90150-B] [PMID]
18. Tamannaeifar MR, Mansourinik A. The relationship between personality characteristics, social support and life satisfaction with university students' academic performance. IRPHE. 2014;20(1):149-66. [Persian].
19. Asghari A, Nicholas MK. Personality and pain-related beliefs/coping strategies: a prospective study. Clin J Pain. 2006;22(1):10-8. [DOI:10.1097/01.ajp.0000146218.31780.0b] [PMID]
20. Matin H, Ahmadi S, Jalali M. Phenomenology of the experiences of mothers of children with learning disabilities. JFP. 2019;5(2):53-64. [Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb