دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 216-206 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 990126265
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.008


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Khodaveisi M, Tapak L, Amini R. Mothers’ Effective Communication Training on the Duration of Mother-Child Relationship in Comprehensive Rural Health Centers. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :206-216
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-810-fa.html
محمدی صفورا، خداویسی مسعود، تاپاک لیلی، امینی رویا. تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر زمان ارتباط مادر- کودک در مراکز جامع سلامت روستایی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :206-216

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-810-fa.html


1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده ی پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده ی پرستاری و مامایی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده ی پرستاری و مامایی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، aminiroy@gmail.com
چکیده:   (1103 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت ارتباط مادر-کودک، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر زمان ارتباط مادر-کودک در شیرخواران انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی، ۲۵۰ نفر از مادران (۱۲۵ نفر در هرگروه) دارای شیرخوار زیر یک‌سال با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای شرکت نمودند. اطلاعات توسط پرسش‌نامه قبل و ۱/۵ ماه پس از آموزش جمع‌آوری شد. جهت گروه مداخله، برنامه‌ی آموزشی طی سه جلسه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای به صورت هفتگی ارائه شد. داده‌ها توسط آزمون‌های Independent t-test، Paired t-test، Chi-square و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: زمان در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در اغلب کودکان دو گروه قبل از مداخله مشابه یکدیگر بود (۰/۰۵ < P)؛ اما بعد از مداخله، تعداد ساعات در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در گروه مداخله به‌ صورت معنی‌داری بالاتر از گروه شاهد بود (۰/۰۵ > P).
نتیجه‌گیری: مطالعه‌ی حاضر بیانگر تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر مدت زمان ارتباط مادر- کودک می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد، حین مراقبت‌های بهداشتی، نحوه‌ی آموزش مؤثر به مادران آموزش داده شود.

متن کامل [PDF 658 kb]   (1587 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/7/8 | پذیرش: 1400/9/2 | انتشار: 1401/9/30

فهرست منابع
1. Moore TG, McDonald M, Carlon L, O'Rourke K. Early childhood development and the social determinants of health inequities. Health Promot Int. 2015;30(Suppl_2):ii102-15. [DOI:10.1093/heapro/dav031] [PMID]
2. Black MM, Walker SP, Fernald LC, Andersen CT, DiGirolamo AM, Lu C, et al. Early childhood development coming of age: science through the life course. Lancet. 2017;389(10064):77-90. [DOI:10.1016/S0140-6736(16)31389-7] [PMID]
3. Zosh JN, Hopkins EJ, Jensen H, Liu C, Neale D, Hirsh-Pasek K, et al. Learning through play: a review of the evidence. Billund, Denmark: The LEGO Foundation; 2017.
4. Demirci A, Kartal M. The prevalence of developmental delay among children aged 3-60 months in Izmir, Turkey. Child Care Health Dev. 2016;42(2):213-9. [DOI:10.1111/cch.12289] [PMID]
5. Mitchell AW, Moore EM, Roberts EJ, Hachtel KW, Brown MS. Sensory processing disorder in children ages birth-3 years born prematurely: A systematic review. Am J Occup Ther. 2015;69(1):6901220030. [DOI:10.5014/ajot.2015.013755] [PMID]
6. Rezaei Z, Behpajooh A, Ghobari-Bonab B. The effectiveness of nonviolent communication program training on mother-child interaction in mothers of children with intellectual disability [in Persian]. Arch Rehabil. 2019;20(1):40-51. [DOI:10.32598/rj.20.1.40]
7. Hollowell J, Belem M, Swigart T, Murray J, Hill Z. Age-related patterns of early childhood development practices amongst rural families in Burkina Faso: findings from a nationwide survey of mothers of children aged 0-3 years. Glob Health Action. 2020;13(1):1772560. [DOI:10.1080/16549716.2020.1772560] [PMID] []
8. Amodia-Bidakowska A, Laverty C, Ramchandani PG. Father-child play: A systematic review of its frequency, characteristics and potential impact on children's development. Dev Rev. 2020;57:100924. [DOI:10.1016/j.dr.2020.100924]
9. Kubicek C, Gehb G, Jovanovic B, Schwarzer G. Training of 7-month-old infants' manual object exploration skills: Effects of active and observational experience. Infant Behav Dev. 2019;57:101353. [DOI:10.1016/j.infbeh.2019.101353] [PMID]
10. Tajdini S, Pirkhaefi A. The effect of rhythmic games training on promotion and improvement of communication and social skills of autistic children in Urmia [in Persian]. Urmia Med J. 2015;26(4):268-80.
11. Hirsh-Pasek K, Zosh JM, Golinkoff RM, Gray JH, Robb MB, Kaufman J. Putting education in "educational" apps: Lessons from the science of learning. Psychol Sci Public Interest. 2015;16(1):3-34. [DOI:10.1177/1529100615569721] [PMID]
12. Cascio CJ. Somatosensory processing in neurodevelopmental disorders. J Neurodev Disord. 2010;2(2):62-9. [DOI:10.1007/s11689-010-9046-3] [PMID] []
13. Ben‐Sasson A, Soto TW, Martínez‐Pedraza F, Carter AS. Early sensory over‐responsivity in toddlers with autism spectrum disorders as a predictor of family impairment and parenting stress. J Child Psychol Psychiatry. 2013;54(8):846-53. [DOI:10.1111/jcpp.12035] [PMID] []
14. Mammen MA, Moore GA, Scaramella LV, Reiss D, Ganiban JM, Shaw DS, et al. Infant avoidance during a tactile task predicts autism spectrum behaviors in toddlerhood. Infant Ment Health J. 2015;36(6):575-87. [DOI:10.1002/imhj.21539] [PMID] []
15. Araujo DM, Santos DCC, Lima MCMP. Home environment of infants with risk indicators for hearing loss tends to be less stimulating. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2019;120:146-51. [DOI:10.1016/j.ijporl.2019.02.028] [PMID]
16. Gutierrez SA, Ventura AK. Associations between maternal technology use, perceptions of infant temperament, and indicators of mother-to-infant attachment quality. Early Hum Dev. 2021;154:105305. [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2021.105305] [PMID]
17. Puura K, Mäntymaa M, Leppänen J, Peltola M, Salmelin R, Luoma I, et al. Associations between maternal interaction behavior, maternal perception of infant temperament, and infant social withdrawal. Infant Ment Health J. 2013;34(6):586-93. [DOI:10.1002/imhj.21417]
18. Alarcão FSP, Shephard E, Fatori D, Amável R, Chiesa A, Fracolli L, et al. Promoting mother‐infant relationships and underlying neural correlates: Results from a randomized controlled trial of a home‐visiting program for adolescent mothers in Brazil. Dev Sci. 2021;24(6):e13113. [DOI:10.1111/desc.13113] [PMID] []
19. Owen MT, Caughy MOB, Hurst JR, Amos M, Hasanizadeh N, Mata-Otero AM. Unique contributions of fathering to emerging self-regulation in low-income ethnic minority preschoolers. Early Child Dev Care. 2013;183(3-4):464-82. [DOI:10.1080/03004430.2012.711594] [PMID] []
20. Rowe J, Barnes M. The role of child health nurses in enhancing mothering know-how. Collegian. 2006;13(4):22-6. [DOI:10.1016/S1322-7696(08)60536-3] [PMID]
21. World Health Organization. The selection and use of essential medicines: report of the WHO Expert Committee, 2015 (including the 19th WHO model list of essential medicines and the 5th WHO model list of essential medicines for children). Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2015.
22. Borimnejad L, Mehrnush N, Seyed-Fatemi N, Haghani H. The effect of empowerment program on mother-infant interaction and weight gain in preterm infants. Zahedan J Res Med Sci. 2012;14(9):19-23.
23. Kligman R, Geme JS. Nelson pediatrics 2016 book on the development of children with special needs. London, UK: Elsevier Health Sciences; 2015.
24. Barzegar Bafrooei K, Amuqdiri M. The impact of playing with Lego on social skills of preschool children [in Persian]. J Child Ment Health. 2017;4(3):130-42.
25. Nandy A, Nixon E, Quigley J. Parental toy play and toddlers' socio-emotional development: The moderating role of coparenting dynamics. Infant Behav Dev. 2020;60:101465. [DOI:10.1016/j.infbeh.2020.101465] [PMID]
26. de Oliveira SMS, de Almeida CS, Valentini NC. Programa de fisioterapia aplicado no desenvolvimento motor de bebês saudáveis em ambiente familiar. Rev Educ Fís UEM. 2012;23(1):25-35. [DOI:10.4025/reveducfis.v23i1.11551]
27. Farsi A, Abdoli B, Kavyani A, Kavyani M. The effect of early perceptual-motor enrichment on later development of gross motor processes in infants [in Persian]. 2011;7(1):84-94.
28. White-Traut RC, Rankin KM, Yoder J, Zawacki L, Campbell S, Kavanaugh K, et al. Relationship between mother-infant mutual dyadic responsiveness and premature infant development as measured by the Bayley III at 6 weeks corrected age. Early Hum Dev. 2018;121:21-6. [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2018.04.018] [PMID] []
29. McQuillan ME, Smith LB, Yu C, Bates JE. Parents influence the visual learning environment through children's manual actions. Child Dev. 2020;91(3):e701-20. [DOI:10.1111/cdev.13274] [PMID] []
30. Dinkel D, Snyder K, Cacola P. Affordances in the home environment for motor development-infant scale, Spanish Translation. Early Child Dev Care. 2019;189(5):802-10. [DOI:10.1080/03004430.2017.1344653] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb