Research code: 140007205860
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.397
Khalili A, Hasan Tehrani T, Mohammadi Y, Azari H. Comparison of the Effect of Case Scenario Teaching Methods and Concept Map on Learning Cardiopulmonary Resuscitation Skills of Children in Nursing Students. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :234-241
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-831-fa.html
خلیلی آرش، حسن طهرانی طیبه، محمدی یونس، آذری حدیث. مقایسهی تأثیر روشهای آموزش سناریوی موردی و نقشهی مفهومی بر یادگیری مهارتهای احیای قلبی- ریوی کودکان در دانشجویان پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :234-241
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-831-fa.html
1- مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه اپیدمیولوژی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، hadisazari20@gmail.com
چکیده: (741 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاران باید به اندازهی کافی در زمینهی انجام عملیات احیای قلبی- ریوی در بیماران بستری مهارت داشته باشند. هدف مطالعهی حاضر، مقایسهی تأثیر روشهای آموزشی سناریوی موردی و نقشه مفهومی بر یادگیری مهارتهای احیای قلبی- ریوی دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روشها: در این مطالعهی نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد، ۱۰۳ دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده در دو گروه سناریو موردی (ورودی مهرماه، ۵۳ دانشجو) و نقشهی مفهومی (ورودی بهمن، ۵۰ دانشجو) بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها چکلیست مهارتهای احیای قلبی- ریوی بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. آموزش برای هر گروه طی ۳ روز و هر روز ۴ ساعت برگزار شد. اطلاعات جمعآوری شده با آزمونهای Independent t-test، Paired t-test و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمرهی یادگیری قبل از مداخله در گروه سناریو ۱۹/۵۷ و در گروه نقشهی مفهومی ۱۸/۸۰ بود (۰/۲۵۸ = P). بعد از مداخله، میانگین در گروه سناریو ۳۳/۵۵ و گروه نقشهی مفهومی ۳۹/۴۶ بود (۰/۰۰۰۱ = P). نمرهی یادگیری گروه نقشهی مفهومی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور میانگین ۲۰/۶۶ نمره افزایش داشت و در گروه سناریو موردی به طور میانگین ۱۳/۹۸ نمره افزایش داشت که تفاوت دو گروه از نظر آماری معنیدار بود (۰/۰۰۰۱ = P).
نتیجهگیری: هر دو روش آموزشی در افزایش میزان یادگیری دانشجویان مؤثر میباشند، هرچند آموزش به روش نقشهی مفهومی نسبت به روش سناریو موردی باعث یادگیری بهتر مهارت احیای قلبی- ریوی در دانشجویان پرستاری شده بود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1400/8/23 | انتشار: 1401/9/30