دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 241-234 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 140007205860
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.397


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، hadisazari20@gmail.com
چکیده:   (948 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاران باید به اندازه‌ی کافی در زمینه‌ی انجام عملیات احیای قلبی- ریوی در بیماران بستری مهارت داشته باشند. هدف مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی تأثیر روش‌های آموزشی سناریوی موردی و نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت‌های احیای قلبی- ریوی دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد، ۱۰۳ دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده در دو گروه سناریو موردی (ورودی مهرماه، ۵۳ دانشجو) و نقشه‌ی مفهومی (ورودی بهمن، ۵۰ دانشجو) بررسی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست مهارت‌های احیای قلبی- ریوی بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. آموزش برای هر گروه طی ۳ روز و هر روز ۴ ساعت برگزار شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با آزمون‌های Independent t-test، Paired t-test و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین نمره‌ی یادگیری قبل از مداخله در گروه سناریو ۱۹/۵۷ و در گروه نقشه‌ی مفهومی ۱۸/۸۰ بود (۰/۲۵۸ = P). بعد از مداخله، میانگین در گروه سناریو ۳۳/۵۵ و گروه نقشه‌ی مفهومی ۳۹/۴۶ بود (۰/۰۰۰۱ = P). نمره‌ی یادگیری گروه نقشه‌ی مفهومی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور میانگین ۲۰/۶۶ نمره افزایش داشت و در گروه سناریو موردی به طور میانگین ۱۳/۹۸ نمره افزایش داشت که تفاوت دو گروه از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۰۰۰۱ = P).
نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی در افزایش میزان یادگیری دانشجویان مؤثر می‌باشند، هرچند آموزش به روش نقشه‌ی مفهومی نسبت به روش سناریو موردی باعث یادگیری بهتر مهارت احیای قلبی- ریوی در دانشجویان پرستاری شده بود.
متن کامل [PDF 566 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1400/8/23 | انتشار: 1401/9/30

فهرست منابع
1. Merchant RM, Topjian AA, Panchal AR, Cheng A, Aziz K, Berg KM, et al. Part 1: Executive summary: 2020 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation. 2020;142(16_Suppl_2):S337-57. [DOI:10.1161/CIR.0000000000000918]
2. Luc G, Baert V, Escutnaire J, Genin M, Vilhelm C, Di Pompéo C, et al. Epidemiology of out-of-hospital cardiac arrest: a French national incidence and mid-term survival rate study. Anaesth Crit Care Pain Med. 2019;38(2):131-5. [DOI:10.1016/j.accpm.2018.04.006] [PMID]
3. Bougouin W, Lamhaut L, Marijon E, Jost D, Dumas F, Deye N, et al. Characteristics and prognosis of sudden cardiac death in Greater Paris: population-based approach from the Paris Sudden Death Expertise Center (Paris-SDEC). Intensive Care Med. 2014;40(6):846-54. [DOI:10.1007/s00134-014-3252-5] [PMID]
4. Warren SA, Huszti E, Bradley SM, Chan PS, Bryson CL, Fitzpatrick AL, et al. Adrenaline (epinephrine) dosing period and survival after in-hospital cardiac arrest: a retrospective review of prospectively collected data. Resuscitation. 2014;85(3):350-8. [DOI:10.1016/j.resuscitation.2013.10.004] [PMID] []
5. Girotra S, Spertus JA, Li Y, Berg RA, Nadkarni VM, Chan PS, et al. Survival trends in pediatric in-hospital cardiac arrests: an analysis from get with the guidelines-resuscitation. Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2013;6(1):42-9. [DOI:10.1161/CIRCOUTCOMES.112.967968] [PMID] []
6. Gillis J, Dickson D, Rieder M, Steward D, Edmonds J. Results of inpatient pediatric resuscitation. Crit Care Med. 1986;14(5):469-71. [DOI:10.1097/00003246-198605000-00007] [PMID]
7. Zaritsky A, Nadkarni V, Getson P, Kuehl K. CPR in children. Ann Emerg Med. 1987;16(10):1107-11. [DOI:10.1016/S0196-0644(87)80465-1] [PMID]
8. Arjunan P, Ramakrishnan TV, Gandhamaneni S. Characteristics and survival rates of patients experience in-hospital cardiac arrest: a retrospective study in a tertiary care Indian hospital. Bangladesh J Med Sci. 2020;19(3):537-42. [DOI:10.3329/bjms.v19i3.45872]
9. Holmberg MJ, Ross CE, Fitzmaurice GM, Chan PS, Duval-Arnould J, Grossestreuer AV, et al. Annual incidence of adult and pediatric in-hospital cardiac arrest in the United States. Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2019;12(7):e005580.
10. Tress EE, Kochanek PM, Saladino RA, Manole MD. Cardiac arrest in children. J Emerg Trauma Shock. 2010;3(3):267-72. [DOI:10.4103/0974-2700.66528] [PMID] []
11. Lenjani B, Baftiu N, Pallaska K, Hyseni K, Gashi N, Karemani N, et al. Cardiac arrest-cardiopulmonary resuscitation. J Acute Dis. 2014;3(1):31-5. [DOI:10.1016/S2221-6189(14)60007-X]
12. O'Connor R. Cardiopulmonary resuscitation (CPR) in infants and children. MSD Manual professional version; 2020.
13. Molyneux EM. Cardiopulmonary resuscitation in poorly resourced settings: better to pre-empt than to wait until it is too late. Paediatr Int Child Health. 2020;40(1):1-6. [DOI:10.1080/20469047.2019.1616150] [PMID]
14. El Sayed Abusaad F, Soliman Ebrahem GG. The changes on knowledge, confidence and skills accuracy of nursing students at a simulated based setting versus traditional during neonatal resuscitation. IJND. 2015;5(4):11-21. [DOI:10.15520/ijnd.2015.vol5.iss04.81.]
15. Zhu XY, Wu BQ. Recognition and discussion of several technical details in neonatal resuscitation training [in Chinese]. Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi. 2020;22(6):555-60.
16. Sintayehu Y, Desalew A, Geda B, Tiruye G, Mezmur H, Shiferaw K, et al. Basic neonatal resuscitation skills of midwives and nurses in Eastern Ethiopia are not well retained: An observational study. PloS One. 2020;15(7):e0236194. [DOI:10.1371/journal.pone.0236194] [PMID] []
17. Ghoman SK, Patel SD, Cutumisu M, von Hauff P, Jeffery T, Brown MR, et al. Serious games, a game changer in teaching neonatal resuscitation? A review. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2020;10(1):98-107. [DOI:10.1136/archdischild-2019-317011] [PMID] []
18. Hosseini Nejad SM, Bozorgi F, Taleshi Z, Montezer SH, Amini Ahi dashti H, Goli Khatir I, et al. Levels of knowledge and skills of medical interns in Mazandaran university of medical sciences about cardio-pulmonary resuscitation, 2011 [in Persian]. J Mazandaran Univ Med Sci. 2013;22(97):98-103.
19. Rajeswaran L, Cox M, Moeng S, Tsima BM. Assessment of nurses' cardiopulmonary resuscitation knowledge and skills within three district hospitals in Botswana. Afr J Prim Health Care Fam Med. 2018;10(1):e1-6. [DOI:10.4102/phcfm.v10i1.1633] [PMID] []
20. Pettersen TR, Mårtensson J, Axelsson Å, Jørgensen M, Strömberg A, Thompson DR, et al. European cardiovascular nurses' and allied professionals' knowledge and practical skills regarding cardiopulmonary resuscitation. Eur J Cardiovasc Nurs. 2018;17(4):336-44. [DOI:10.1177/1474515117745298] [PMID]
21. Kalhori RP, Jalali A, Naderipour A, Almasi A, Khavasi M, Rezaei M, et al. Assessment of Iranian nurses and emergency medical personnel in terms of cardiopulmonary resuscitation knowledge based on the 2010 guideline. Iran J Nurs Midwifery Res. 2017;22(3):184-9.
22. Johnson PA, Cheung PY, Lee TF, O'Reilly M, Schmölzer GM. Novel technologies for heart rate assessment during neonatal resuscitation at birth-a systematic review. Resuscitation. 2019;143:196-207. [DOI:10.1016/j.resuscitation.2019.07.018] [PMID]
23. Joyce B, Weil M, Calhoun E. Models of teaching. 9th ed. New York, NY: Pearson; 2017.
24. Wrammert J, Zetterlund C, Kc A, Ewald U, Målqvist M. Resuscitation practices of low and normal birth weight infants in Nepal: an observational study using video camera recordings. Glob Health Action. 2017;10(1):1322372. [DOI:10.1080/16549716.2017.1322372] [PMID] []
25. Aghakhani N, Sharif Nia H, Eghtedar S, Torabizadeh C. The effect of concept mapping on the learning levels of students in taking the course of patients with glandular diseases subject in Urmia University of Medical Sciences, Iran. Jundishapur J Chronic Dis Care. 2015;4(2):283-87. [DOI:10.5812/jjcdc.28387]
26. Daley BJ, Durning SJ, Torre DM. Using concept maps to create meaningful learning in medical education. MedEdPublish. 2016;5(1):19-27. [DOI:10.15694/mep.2016.000019]
27. Ho V, Velan G. Online concept maps in medical education: Are we there yet? FoHPE. 2016;17(1):18-29. [DOI:10.11157/fohpe.v17i1.119]
28. Mirzaei K, Zahmatkesh S. Conceptual mapping as an effective learning and retention method for students [in Persian]. IJVLMS. 2020;4(1):38-48.
29. Momeni H, Salehi A, Sadeghi H. Comparing the effect of problem based learning and concept mapping on critical thinking disposition of nursing student [in Persian]. Educ Strategy Med Sci. 2017;10(4):234-44.
30. Abdi A, Pishgooie SAH, Seyyed Mazhari M, Nazari SMR. The impact of basic life support teaching program using concept mapping method on meaningful learning in nursing students of AJA [in Persian]. MCS. 2017;3(4):233-41. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.3.4.233]
31. Nejat N, Kouhestani HR, Rezaei K. Effect of concept mapping on approach to learning among nursing students [in Persian]. Hayat. 2011;17(2):22-31.
32. Wu HZ, Wu QT. Impact of mind mapping on the critical thinking ability of clinical nursing students and teaching application. J Int Med Res. 2020;48(3):0300060519893225. [DOI:10.1177/0300060519893225] [PMID] []
33. Torabpour Toroghi M, Zare Hoshyarikhah H, Cheraghian B, Naderi D. Effects of cardiopulmonary resuscitation on problem-based cognitive and psychological competence of nursing students [in Persian]. Proceeding of the First National Conference on Science Teaching and Learning Methods; 2015.
34. Parvaresh M, Farhadloo R, Vahedian M, Kashaninejad M, Hasanpoor L, Mohebi S. A Comparison between the effects of scenario and lecture-based education methods on knowledge and attitude of emergency medical technicians towards patients with chest trauma [in Persian]. Qom Uni Med Sci J. 2016;10(5):47-54.
35. Jiang Y, Shi L, Cao J, Zhu L, Sha Y, Li T, et al. Effectiveness of clinical scenario dramas to teach doctor-patient relationship and communication skills. BMC Med Educ. 2020;20(1):473. [DOI:10.1186/s12909-020-02387-9] [PMID] []

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.