دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 187-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.QUMS.REC.1400.070

XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Farahbakhsh@atu.ac.ir
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (210 مشاهده)
سابقه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از رفتارهای پرخطر پیشگیری کند یا کاهش دهد بسیار ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین صورت گرفت.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نوجوانان سالم و در معرض رفتارهای پرخطر و خبرگان (روانشناسان، مشاوران و جامعه‌شناسان) شهر قزوین در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ بودند که ۱۰ خبره به روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی و ۳۲ نوجوان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه سازمان‌یافته استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، در بررسی عوامل مدرسه‌ای خطرساز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان مضامین فرعی جو امنیتی مدرسه، فیزیک مدرسه، منابع حمایتی ضعیف در مدرسه، موقعیت مکانی مدرسه، جو اجتماعی نامناسب مدرسه، الگوهای نقشی نامناسب کارکنان و برنامه‌های آموزشی نامناسب در مدرسه به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس تجربه‌ی زیسته‌ی نوجوانان و متخصصان، مجموعه‌ای از عوامل مدرسه‌ای در بروز رفتار پرخطر نوجوانان نقش دارند. لذا توجه بیشتر مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش‌ و پرورش در این زمینه را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 874 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/10/16 | انتشار: 1401/6/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.