دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 187-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.QUMS.REC.1400.070


XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Farahbakhsh@atu.ac.ir
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1611 مشاهده)
سابقه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از رفتارهای پرخطر پیشگیری کند یا کاهش دهد بسیار ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین صورت گرفت.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نوجوانان سالم و در معرض رفتارهای پرخطر و خبرگان (روانشناسان، مشاوران و جامعه‌شناسان) شهر قزوین در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ بودند که ۱۰ خبره به روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی و ۳۲ نوجوان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه سازمان‌یافته استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، در بررسی عوامل مدرسه‌ای خطرساز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان مضامین فرعی جو امنیتی مدرسه، فیزیک مدرسه، منابع حمایتی ضعیف در مدرسه، موقعیت مکانی مدرسه، جو اجتماعی نامناسب مدرسه، الگوهای نقشی نامناسب کارکنان و برنامه‌های آموزشی نامناسب در مدرسه به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس تجربه‌ی زیسته‌ی نوجوانان و متخصصان، مجموعه‌ای از عوامل مدرسه‌ای در بروز رفتار پرخطر نوجوانان نقش دارند. لذا توجه بیشتر مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش‌ و پرورش در این زمینه را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 517 kb]   (1095 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/10/16 | انتشار: 1401/6/19

فهرست منابع
1. Khakpour N, Mohamadzadeh Edmelaie R, Sadeghi J, Nazoktabar H. The effectiveness of cognitive-social problem solving skills training on coping strategies and feelings of failure in female adolescents with high-risk behaviors [in Persian]. Iranian J Psychiatr Nurs. 2021;9(1):77-88.
2. Vannucci A, Simpson EG, Gagnon S, McCauley Ohannessian C. Social media use and risky behaviors in adolescents: A meta-analysis. Journal of Adolescence. 2020;79:258-74. [DOI:10.1016/j.adolescence.2020.01.014] [PMID]
3. Neuman ME, Simonovich SD, Amer K. Exploring the protective effects of judaism on risky behaviors in college students: a pilot study. J Pediatr Nurs. 2019;49:79-84. [DOI:10.1016/j.pedn.2019.09.003] [PMID]
4. Nejati Sooq S, Mohammadhossini Servak R, Mansoorian SMA, Bezorghyan L, Jamali Nasab Z, Jamali Nasab A. Determining the prevalence of high-risk behaviors among adolescents and its relation to perceived social support in Yasuj, Iran, in 2016 [in Persian]. Armaghan-e-Danesh. 2019;24(1):110-21.
5. Esmaielzadeh H, Asadi M, Miri N, Keramatkar M. Prevalence of high risk behaviors among high school students of Qazvin in 2012 [in Persian]. Iranian J Epidemiol. 2014;10(3):75-82.
6. Alaee R, Kadivar P, Mohammadkhani S, Sarami G, Alaee S. The prevalence of tobacco, hubble-bubble, alcoholic drinks, drugs, and stimulants among high-school students [in Persian]. Res Addict. 2011;5(18):99-114.
7. Omidpour A, Kabini Moghadam S, Miyandehi H. Prevalence of smoking, alcohol and drug use among adolescent students in Guilan Province [in Persian]. Scientific J Nurs Midwifery Paramed Fac. 2021;7(1):46-59.
8. Fox J, White PJ, Macdonald N, Weber J, McClure M, Fidler S, et al. Reductions in HIV transmission risk behaviour following diagnosis of primary HIV infection: a cohort of high‐risk men who have sex with men. HIV Med. 2009;10(7):432-8. [DOI:10.1111/j.1468-1293.2009.00708.x] [PMID]
9. Dehghani H. Typology of 15 urban areas of Isfahan with emphasis on social harms of the above malignant neighborhoods [in Persian]. J Appl Sociol. 2019;30(2):21-4.
10. Pal Singh Balhara Y, Sarkar S, Chandra Bera S, Gupta R, Chawla N, Lal R. Who seeks treatment for dual disorders? Observations from a dual disorder clinic at the national drug dependence treatment centre in India over a 12 year period. International Journal of High Risk Behaviors and Addiction. 2017;6(1):e32501. [DOI:10.5812/ijhrba.32501]
11. Haynie DL, Soller B, Williams K. Anticipating early fatality: Friends', schoolmates' and individual perceptions of fatality on adolescent risk behaviors. J Youth Adolesc. 2014;43(2):175-92. [DOI:10.1007/s10964-013-9968-7] [PMID] []
12. Botvin GJ, Kantor LW. Preventing alcohol and tobacco use through life skills training: theory, methods, and empirical findings. Alcohol Res Health. 2000;24(4):250-7.
13. Ghanbari Zarandi z, Mohammadkhani S, Hasheminasab M. Structural model of substance abuse in adolescents: direct and indirect roles of individual, psychological, family, and social factors [in Persain]. Research on Addiction. 2016;10(38):87-102.
14. Ostad Rahimi A, Fathi A. The role of family communication patterns and school culture in addiction tendency in students [in Persain]. Research on Addiction. 2021;15(59):275-92. [DOI:10.52547/etiadpajohi.15.59.275]
15. Mohseni S, Mirgol A, Abbasnezhad H. Determining the relationship between school environment with risky behaviors and addiction among high school students [in Persain]. Health Res J. 2020;5(2):89-95. [DOI:10.29252/hrjbaq.5.2.89]
16. Alizadegani F, Akhavan-Tafti M, Khadami M. Investigating the causes of tendency to risky behaviors in male high school students in Tehran [in Persian]. Journal of Social Order. 2017;9(2):103-28.
17. Abolmaali Alhosseini K. The structural relationship between school bonding and high-risk behaviors in adolescents: Mediating role of motivational structure [in Persian]. Journal of Educational Psychology. 2018;9(3):83-102.
18. Mohammadhoseini S, Taklavi S. The role of meaning of education and academic engagement in predicting of high-risk behaviors in adolescents [in Persian]. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal. 2019;8(10):105-14.
19. Abdzadeh S, Azmoodeh M, Abodlahpoor A, Livarjani S. The relationship between early maladaptive schemas and academic procrastination with high-risk behaviors; case study of secondary school students in Miandoab City [in Persian]. Social Sciences. 2019; [In Press].
20. Samimi Z, Heyrati H, Ramesh S, Kord Tamini M. Role of academic motivation in high-risk behavior of vulnerable students [in Persian]. J Child Ment Health. 2016;3(3):85-95.
21. Amini M, Salimi M, Tajvidi M. Studying effect of Health Promotion School (HPS) project on social sanitary behavior of elementary school girls at Karaj 3rd educational zone [in Persian]. J Health. 2018;9(3):314-21. [DOI:10.29252/j.health.9.3.314]
22. Henderson E, Aaron S, Blackhurst Z, Maddock M, Fincham F, Braithwaite SR. Is pornography consumption related to risky behaviors during friends with benefits relationships? J Sex Med. 2020;17(12):2446-55. [DOI:10.1016/j.jsxm.2020.08.017] [PMID]
23. Partovi L. An investigation into the occurrence of risky behaviors with a focus on quality of life among the adolescents and youth [in Persian]. Social Welfare. 2021;21(81):195-240.
24. Seers K. Qualitative data analysis. Evidence-based Nursing. 2012;15(1):2-10. [DOI:10.1136/ebnurs.2011.100352] [PMID]
25. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction. Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon; 2007.
26. Kvale S. Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. 1st ed. New York, NY: Sage Publications, Inc; 1996.
27. Khastar H. A method for calculating coding reliability in qualitative research interviews [in Persian]. Methodology of Social Sciences and Humanities. 2009;15(58):161-74.
28. Nonnemaker JM, McNeely CA, Blum RW. Public and private domains of religiosity and adolescent health risk behaviors: Evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Soc Sci Med. 2003;57(11):2049-54. [DOI:10.1016/S0277-9536(03)00096-0] [PMID]
29. Poshtmashhadi M, Ahmadabadi Z, Panaghi L, Zadehmohammadi A, Rafiei H. The role of school in tendency to cigarette, alcohol and drug abuse in high school students in Tehran [in Persian]. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2010;8(1):1-1.
30. Meldrum RC, Young JTN, Weerman FM. Reconsidering the effect of self-control and delinquent peers: Implications of measurement for theoretical significance. J Res Crime Delinq. 2009;46(3):353-76. [DOI:10.1177/0022427809335171]
31. Dargahi S, Ayadi N, Shakarami M, Mohebbi H, Ghasemzade A. Relationship between parental monitoring and companionship with delinquent peers in high risk behaviors of single-parent adolescents [in Persian]. Journal of Health Breeze. 2014;2(4):1-8.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.