@ARTICLE{Nikomanesh, author = {Ahmadi, Mojtaba and Nikomanesh, Zahra and Farnam, Ali and }, title = {Effectiveness of Stress-Based Mindfulness Therapy on the Students' Feelings of Loneliness and Internet Addiction}, volume = {19}, number = {4}, abstract ={سابقه و هدف: یکی از مدرن‌ترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشه‌گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. از بین افراد واجد شرایط، ۴۰ نفر به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه ۲۰ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه آموزش درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره در سطح معنی‌داری ۰/۰۵= α تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌طور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان شد (۰/۰۰۱>P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌عنوان درمان مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد. }, URL = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, doi = {10.61186/psj.19.4.1}, year = {2021} }