AU - Rahimi, Farzaneh AU - Islami, Fariba AU - Kahangi, Mohamad Mehdi TI - Effects of Prenatal Education on Maternal and Neonatal Outcomes in High risk Pregnant Women PT - JOURNAL ARTICLE TA - umsha-psj JN - umsha-psj VO - 16 VI - 3 IP - 3 4099 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-251-fa.html 4100 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-251-fa.pdf SO - umsha-psj 3 AB  - سابقه و هدف: عدم آگاهی و ترس زنان یکی از دلایل افزایش سزارین و عوارض مادری و دوره نوزادی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش ­های دوران بارداری، بر پیامدهای مادری و نوزادی در زنان باردار گروه پرخطر بود. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی تصادفی، بر روی ۱۵۰ زن باردار گروه پرخطر مراجعه­ کننده به بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا در سال ۱۳۹۴ انجام شد. نمونه­ ها به طور تصادفی در دو گروه و مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل فقط مراقبت­ های معمول دوران بارداری و گروه مداخله مراقبت ­های معمول دوران بارداری به همراه آموزش­ های دوران بارداری را دریافت می­ کردند. در نهایت بعد از زایمان پیامد مادری و نوزادی در هر دو گروه از جمله نوع زایمان، ضریب آپگار، وزن، قد، دورسر و زردی نوزادی با استفاده از آزمون تی مستقل و کای دو اندازه­ گیری شد. یافته‌ها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و مامایی تفاوت آماری معنی­ داری نداشتند (۰/۰۵P) اما بین ضریب آپگار دقیقه اول و پنجم بعد از تولد و زردی نوزادی بین دو گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد (۰/۰۵ CP - IRAN IN - LG - eng PB - umsha-psj PG - 48 PT - Research Article YR - 2018