%0 Journal Article %A Gholamaliee, Behzad %A Khazaei, Salman %A Jamorpour, Somayeh %A Mohammadian Hafshejani, Abdollah %A Salehinia, Hamid %T Epidemiological assessing of motorcyclists’ country-level traffic accidents, 2013 %J Pajouhan Scientific Journal %V 14 %N 1 %U http://psj.umsha.ac.ir/article-1-150-fa.html %R %D 2015 %K Accidents, Traffic, Injuries, Motorcycles, %X مقدمه: موتورسواری از عوامل مهم ایجاد آسیب است و موتورسواران از گروه های آسیب پذیر حوادث جاده ای محسوب می شوند. مطالعه خصوصیات اپیدمیولوژیکی حوادث ترافیکی در موتورسواران اطلاعات با ارزشی در تشخیص اولویت های پژوهشی در اختیار ما قرار می‎دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور، طی سال 1392 انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی، داده‌های برنامه ثبت حوادث کل کشور در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. تمامی حوادث ترافیکی که مجروح جهت دریافت خدمات به هر یک از بیمارستان های خصوصی و یا دولتی مراجعه نموده بود، در نظر گرفته شد. میزان بروز حوادث در موتورسواران در هر ده هزار نفر محاسبه شد. برای نقشه بندی رخداد حوادث از نرم افزار GIS و تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 2010 Excel و 11 Stata استفاده شد. یافته‌ها: در مطالعه حاضر تمامی موتورسواران دچار حوادث ترافیکی مجموعا شامل 168239 نفر مرد و 23222 نفر زن بودند. میزان حوادث ترافیکی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 9/87 درصد و 1/12 درصد) و بیشترین افراد آسیب دیده مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال بود. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی رانندگان، در کوچه و خیابان (12/84 درصد) رخ داده بود. نتیجه گیری: بیشتر حوادث ترافیکی در افراد جوان و در مناطق درون شهری رخ داده بود، لذا بایستی با تصویب قوانین سخت گیرانه و فرهنگ سازی جهت اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز، میزان بروز حوادث ترافیکی در موتورسواران را کاهش دهیم. %> http://psj.umsha.ac.ir/article-1-150-fa.pdf %P 12-21 %& 12 %! Traffic accidents in the country motorcyclists %9 Research Article %L A-10-34-1 %+ MSc of Epidemiology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran %G eng %@ 1029-7863 %[ 2015