TY - JOUR T1 - Effect of a Selected Exercise Program on Physical Literacy and Body Composition of Elementary School Girls with Overweight and Obesity TT - اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه‌وزن و چاق JF - umsha-psj JO - umsha-psj VL - 19 IS - 3 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-721-fa.html Y1 - 2021 SP - 12 EP - 18 KW - Body Composition KW - Overweight and Obesity KW - Physical Literacy KW - Sports Activity N2 - سابقه و هدف: سواد بدنی به معنی ظرفیت فرد برای داشتن سبک زندگی سالم و فعال بدنی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اضافه وزن و چاقی بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی (7 تا 12 سال) مبتلا به اضافه وزن و چاقی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل جایگزین شدند. گروه تجربی طی 12 جلسه یک ساعته به مدت 8 هفته به تمرین فعالیت ورزشی منتخب پرداختند. قبل و بعد از مداخله مقیاس پرسش نامه سواد بدنی توسط آزمودنی ها تکمیل و وضعیت ترکیب بدنی (قد، وزن، درصد چربی و درصد توده عضلانی) اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس و t وابسته انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش گویای افزایش معنادار سطح سواد بدنی و درصد توده عضلانی و کاهش معنادار وزن کل بدن، شاخص توده بدنی و درصد چربی آزمودنی هاست (0/05≥P). نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گرفت که مداخله فعالیت ورزشی منتخب در بهبود سواد بدنی و ترکیب بدن دانش آموزان موثر بوده است. M3 10.61186/psj.19.3.12 ER -