TY - JOUR T1 - Schema-based Instruction an Effective Approach to Word Problem Solving in Students with Specific Learning Disorders: A Review Study TT - آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی مؤثر در حل مسائل کلامی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه مروری JF - umsha-psj JO - umsha-psj VL - 19 IS - 3 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-726-fa.html Y1 - 2021 SP - 56 EP - 64 KW - Learning Disorder KW - Problem Solving KW - Schema N2 - سابقه و هدف: امروزه روش‌های آموزش متفاوتی برای حل مسائل کلامی ارائه شده است. یکی از این روش‌های جدید، آموزش مبتنی بر طرحواره است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، مراحل، شواهد پژوهشی و اثربخشی آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره بود. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش از نوع مرور متون است. به‌منظور یافتن مطالعات و منابع مرتبط با عنوان پژوهش، با استفاده از کلیدواژهای طرحواره، آموزش مبتنی بر طرحواره، مسائل کلامی، مسائل داستانی و حل مسئله در پایگاه‌های اطلاعاتی Pubmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، Magiran و SID عناوین و چکیده مقالات از سال 2009 تا 2019 بررسی شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره شامل چهار مرحله شناسایی ساختار مسئله، بازنمایی تصویری، حل مسئله و راهبردهای فراشناختی است که با ارتقای دانش مفهومی و رویه‌ای، در افزایش عملکرد حل مسئله دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی مؤثر است. نتیجه‌گیری: استفاده از طرحواره به‌منظور رفع ضعف‌های موجود در روش‌های آموزش حل مسائل کلامی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب ریاضی ابداع شده است که برای معلمان، والدین و متخصصان اختلال یادگیری خاص کمک‌کننده است. M3 10.61186/psj.19.3.56 ER -