AU - Mohammadi, Safora AU - Khodaveisi, Masoud AU - Tapak, Leili AU - Amini, Roya TI - Mothers’ Effective Communication Training on the Duration of Mother-Child Relationship in Comprehensive Rural Health Centers PT - JOURNAL ARTICLE TA - umsha-psj JN - umsha-psj VO - 20 VI - 4 IP - 4 4099 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-810-fa.html 4100 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-810-fa.pdf SO - umsha-psj 4 AB  - سابقه و هدف: با توجه به اهمیت ارتباط مادر-کودک، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر زمان ارتباط مادر-کودک در شیرخواران انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی، ۲۵۰ نفر از مادران (۱۲۵ نفر در هرگروه) دارای شیرخوار زیر یک‌سال با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای شرکت نمودند. اطلاعات توسط پرسش‌نامه قبل و ۱/۵ ماه پس از آموزش جمع‌آوری شد. جهت گروه مداخله، برنامه‌ی آموزشی طی سه جلسه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای به صورت هفتگی ارائه شد. داده‌ها توسط آزمون‌های Independent t-test، Paired t-test، Chi-square و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: زمان در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در اغلب کودکان دو گروه قبل از مداخله مشابه یکدیگر بود (۰/۰۵ < P)؛ اما بعد از مداخله، تعداد ساعات در آغوش گرفتن، بازی کردن، تماس چشمی مؤثر و تماس پوستی یا لمس شیرخوار در گروه مداخله به‌ صورت معنی‌داری بالاتر از گروه شاهد بود (۰/۰۵ > P). نتیجه‌گیری: مطالعه‌ی حاضر بیانگر تأثیر آموزش ارتباط مؤثر به مادران بر مدت زمان ارتباط مادر- کودک می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد، حین مراقبت‌های بهداشتی، نحوه‌ی آموزش مؤثر به مادران آموزش داده شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - umsha-psj PG - 206 PT - Research Article YR - 2022