@ARTICLE{Khodadad Shahsavan, author = {Keshavarz Afshar, Hossein and Khodadad Shahsavan, Azadeh and Javaheri Mohammadi, Abbas and }, title = {The Effectiveness of Online Life Skills Training in Parent-Adolescent Conflicts and Adolescents’ Academic Procrastination during the Outbreak of COVID-19}, volume = {20}, number = {3}, abstract ={سابقه و هدف: بیماری کووید-۱۹به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها و چالش‌های سلامت عمومی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع کووید-۱۹ بود. مواد و روش‌‌ها: روش مطالعه، نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. ۳۰ نفر به روش خوشه‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند و به پرسش‌نامه‌های «تعارض والد- نوجوان Straus» و «اهمال‌کاری تحصیلیSolomon و Rothblum» پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش، ۱۰ جلسه تحت آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین قرار گرفتند و گروه گواه، هیج‌ مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌ی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین در طول شیوع کووید-۱۹ تعارض والد- فرزند و مؤلفه‌های استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و اهمال‌کاری تحصیلی با مؤلفه‌های آماده شدن برای امتحانات، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پژوهش‌های کلاسی را به طور معنی‌داری کاهش داده است (۰/۰۵ > P). نتایج اندازه‌ی اثر نشان می‌دهد که تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان بیشتر از اهمال‌کاری تحصیلی مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر کاهش تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی، استفاده از این روش به روان‌شناسان و مشاوران خانواده توصیه می‌گردد. }, URL = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, doi = {10.61186/psj.20.3.150}, year = {2022} }