Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
18
1
online
1
fulltext
fa
روند رشد ساختار هجایی در کودکان آذری زبان
Development of Syllable Structure in Azeri-speaking Children
توانبخشی
Rehabilitation
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>سابقه و هدف:</strong></span> با افزایش سن، طول و پیچیدگی ساختار هجایی در گفته­ های کودکان افزایش می­ یابد. با توجه به نقش مهم و تعیین­ کننده هجا در فرآیند گفتار، اجرای مطالعات رشدی روی اکتساب هجا در کودکان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین روند رشد و اکتساب ساختار هجایی و توزیع الگوی هجایی کودکان ترکی­ آذری زبان است.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>مواد و روشها:</strong></span> در این مطالعه طولی، 11پسر و 6 دختر آذری زبان به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب و به مدت 6 ماه از 18 تا 24 ماهگی پیگیری شدند. برای ثبت واژگان بیانی کودکان از برگه ثبت واژگان محقق ساخته، فهرست واژگان و اجرای بازی کلامی استفاده شد. بعد از گردآوری لیست واژگان هر کودک، واژگان هدف براساس تعداد هجا و ساختار هجایی طبقه ­بندی شدند. تحلیل داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>یافتهها: </strong></span>در 18و 19 ماهگی 67 درصد واژگان بیانی کودکان تک­ هجایی، 24 درصد دو هجایی و 9 درصد بیشتر از دو هجا بودند. بیشترین میزان تولید الگوی هجایی برای تک­ هجایی CVC (36%) و برای دوهجایی CVCV (52%) بود. با افزایش سن توزیع الگوهای هجایی تغییر کرده و پیچیده ­تر شدند. در این دو ماه میزان استفاده از هجاهای باز 35% و هجاهای بسته 65% بود؛ با افزایش سن همین نسبت ثابت بود.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>نتیجهگیری: </strong></span>کودکان همخوان­ های پایانه را قبل از اینکه تمایز طول واکه را کسب کنند، تولید می­ کردند. هجاهای بسته زودتر از طول واکه، و همخوان­ های گرفته در جایگاه پایانه هجا قبل از همخوان­ های رسا فرا گرفته شدند. ابتدا کودکان قادر به تمایز طول واکه نبودند، ولی با افزایش سن بازنمایی واکه ­های کشیده و کوتاه را نشان دادند.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>Background and Objective:</strong></span> The length and complexity of syllable structure in the utterances of the children increase with ageing. According to the role of the syllable in the speech process, performance of developmental studies on syllable acquisition in children are essential. The present study aimed to investigate the development and attainment of syllable structure and the distribution of syllable pattern in Azeri-speaking children.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> This longitudinal study was conducted on seventeen Azeri-speaking children (18-24 months old) selected by the cluster sampling method from Tabriz’s kindergartens and followed for 6 months. A researcher-made vocabulary sheet, vocabulary list, and verbal play were used to record children's expressive vocabulary. After collecting each child's vocabulary list, the target vocabulary was classified by syllable number and syllable structure. The data were analyzed by using descriptive statistics.<br>
<strong><span style="color:#0000CD;">Results:</span></strong> In children aged 18 and 19 months, 67% of vocabulary words were monosyllable, 24% bisyllable, and 9% more than bisyllable. The highest amount of syllable pattern production for monosyllable and bisyllable was CVC (36%) and CVCV (52%), respectively. Distribution of syllable patterns changed with age, as well as patterns became more complex. In these two months, the rate of usage of open and closed syllables was 35% and 65%, respectively; this ratio was constant with age.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Conclusion:</strong></span> The children produced coda consonants before they were able to distinguish vowel length. Closed syllables were earned earlier than the vowel length, and obstruent consonants at the syllable coda position before sonorant consonants. At first, the children were not able to distinguish vowel length, but with age, they showed short and long vowels representation.</div>
رشد هجا؛ ساختار هجا؛ زبان ترکیآذری؛ فهرست تکامل برقراری ارتباط (CDI)
Syllabic Development, Syllabic Structure, Azeri Language, Communicative Development Inventories (CDI)
30
36
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-599-1&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Mirzaee
مجید
میرزایی
majidmirzaee7121@gmail.com
100319475328460012477
100319475328460012477
Yes
MSc. student of speech therapy, faculty of rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Zeynab
Khoshhal
زینب
خوشحال
100319475328460012478
100319475328460012478
No
MSc of speech therapy, lecturer in speech & language pathology, faculty of rehabilitation, Tabriz University of medical science
کارشناس ارشد گفتار درمانی، مربی گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران