Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
19
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان
Effectiveness of Stress-Based Mindfulness Therapy on the Students' Feelings of Loneliness and Internet Addiction
علوم بهداشتی
Health Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><strong><span style="font-size:14px;"><span style="color:#e67e22;"><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">سابقه و هدف:</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;">یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشهگیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان انجام شد.</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="position:relative;top:-1.0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روشها:</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;">پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. از بین افراد واجد شرایط، ۴۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه ۲۰ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه آموزش درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره در سطح معنیداری ۰/۰۵= </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">α</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"> تجزیه و تحلیل شدند.</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="position:relative;top:-1.0pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">یافتهها:</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;">نتایج نشان داد درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بهطور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان شد (۰/۰۰۱</span><span style="font-family:Times New Roman,serif;">></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span><span style="font-family:B Nazanin;">).</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجهگیری:</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.15pt;"><span style="font-family:B Nazanin;">بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بهعنوان درمان مکمل در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانشآموزان میتوان استفاده کرد.</span></span></span></strong></div>
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#e67e22;"><strong>Background and Objectives:</strong></span> One of the most modern addictive behaviors is the phenomenon of Internet addiction, which is associated with criteria, such as withdrawal, depression, loneliness, and anxiety. This study aimed to determine the effectiveness of stress-based mindfulness therapy on the students' feelings of loneliness and Internet addiction.<br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> This quasi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all male high school students in Birjand in 2020-21. In total, 40 eligible individuals were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups of experimental (n=20) and control (n=20). The experimental group participated in eight sessions of mindfulness therapy training based on Kabat Zayn stress reduction. On the other hand, the control group did not receive any intervention. Data collection tools included the Russell et al. and Young Internet Addiction Questionnaire. The obtained data were then analyzed using mean±SD, multivariate, and univariate analysis of covariance at the significance level of α=0.05.<br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Results:</strong></span> The results showed that stress-based mindfulness therapy significantly reduced the students' feelings of loneliness and Internet addiction (P<0.001).<br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Conclusions:</strong> </span>According to the results of the study, stress-based mindfulness therapy can be used as a complementary therapy along with other therapies to improve loneliness and reduce students' Internet addiction<span dir="RTL">.</span></span></div>
درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس؛ احساس تنهایی؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانشآموزان
Internet Addiction, Loneliness, Mindfulness-based Stress Reduction, Students
1
9
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-4&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Ahmadi
مجتبی
احمدی
100319475328460014049
100319475328460014049
No
PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
Zahra
Nikomanesh
زهرا
نیکمنش
zahranikmanesh@yahoo.com
100319475328460014050
100319475328460014050
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Ali
Farnam
علی
فرنام
100319475328460014051
100319475328460014051
No
Associate Professor, Department of Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران