Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
19
5
online
1
fulltext
fa
واکاوی و کشف عوامل موثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک: یک مطالعه کیفی
Investigating and Discovering the Affecting Factors in Positive Parent-Child Interactions: A Qualitative Study
پزشکی و علوم بالینی
Medicine & Clinical Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#d35400;"><strong>مقدمه:</strong> </span>تعاملات مثبت والد ـ کودک موجبات رشد مهارتهایاجتماعی و تنظیمشناختی ـ هیجانی کودکان را فراهم مینماید؛ بنابراین هدف از این پژوهش واکاوی عوامل موثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک بود.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>مواد و روشها:</strong></span> پژوهش حاضر با روش کیفی و رویکرد استقرایی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل والدین (15 نفر) و متخصصان حوزه کودک و خانواده (3 نفر) شهر اصفهان بود. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند و طبق ملاکهای ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت و دادهها با 18 مصاحبه به اشباع رسید. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون آتراید ـ استرلینگ کدگذاری و تحلیل شد.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>یافتهها:</strong></span> در مرحله اول کدگذاری، 79 مضمون پایه از متن مصاحبهها استخراج شد. در مرحله دوم بر اساس میزان سنخیت مفاهیم بهدست آمده، تعداد 15 مضمون سازماندهنده انتزاع شد. در مرحله سوم 4 مضمون شامل: فرزندپروری مثبت؛ فرزندپروری مقتدرانه؛ تابآوری؛ تنوع محیطی بهعنوان مضامین فراگیر مرتبط با عوامل مؤثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک شناسایی شدند. اعتبارسنجی دادهها با روش بازخورد مشارکتکنندگان و روش کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروهخبرگان (3 نفر از متخصصان) انجام شد و معیارهای تعییندقت و استحکام دادهها مورد بررسی و تایید قرارگرفت.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>نتیجهگیری:</strong></span> نتایج نشان میدهد، آگاهی والدین از شیوههای فرزندپروری، چگونگی استفاده از راهبردهای مقابلهای مثبت و اغنای کودکان با افزایش جذابیتهای محیطی از عوامل مؤثر در بهبود تعاملات والد ـ کودک هستند. از این رو، پیشنهاد میشود که این عوامل در تدوین برنامههای آموزشی والدگری مورد توجه قرار گیرد.</span></span></div>
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="color:#d35400;"><strong>Aims:</strong></span> Positive parent-child interactions promote children's social, cognitive, and emotional skills development. Therefore, the purpose of this study was to investigate the factors affecting parent-child interactions.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Materias & </strong><strong>Method:</strong> </span>The present study was conducted with a qualitative method and inductive approach. Participants were parents (15 people) and specialists (3 people) in Isfahan who were selected by purposive sampling method according to the inclusion criteria. Individuals' experiences were assessed using a semi-structured interview tool. Data were saturated with 18 interviews and coded and analyzed by Atridesterling (2001) thematic analysis method.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Findings:</strong></span> In the first stage of coding, 79 basic themes were extracted from the interviews. In the second stage, based on the maximum consistency of the obtained concepts were abstracted 15 organizing themes. In the third stage, 4 themes including positive parenting; authoritative parenting; resilience; environmental diversity were identified as comprehensive themes related to the effective factors in positive parent-child interactions. Data validation was performed by the participants' feedback and independent coders methods. Also, in order to validate the topics, a group of experts (3experts) was used and the criteria for determining the accuracy and robustness of the data were reviewed and approved.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Conclusion:</strong></span> The results show that parents' awareness of parenting practices, how to use positive coping strategies, and enrich children by increasing environmental attractiveness, are important and effective factors in improving parent-child interactions. Therefore, it is suggested that these factors be considered in the development of special education programs for parents and children.</div>
تعاملات والد ـ کودک, کودکان پیشدبستانی, مظالعه کیفی
Parent-Child Relationship, Child, Qualitative
27
35
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-9&slc_lang=fa&sid=1
Atefeh
Bahrami
عاطفه
بهرامی
100319475328460013841
100319475328460013841
No
Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran
گروه مشاوره، واحدخمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
Maryam
Fatehizadeh
مریم
فاتحیزاده
mfatehizade@edu.ui.ac.ir
100319475328460013842
100319475328460013842
Yes
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
100319475328460013843
100319475328460013843
No
Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Mohammad Masoud
Dayarian
محمدمسعود
دیاریان
100319475328460013844
100319475328460013844
No
Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran
گروه مشاوره، واحدخمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران