Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
19
5
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بر تحریکپذیری دانشآموزان مقطع ابتدایی
Investigating the Relationship between Quarantine Caused by Corona Virus on the Irritability of Elementary School Students
پزشکی و علوم بالینی
Medicine & Clinical Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><a name="_Toc252285289"><span style="color:#d35400;">اهداف:</span></a></strong><span style="color:#d35400;"> </span>این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بر تحریکپذیری دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. <span style="color:black;"></span><br>
<span style="color:#d35400;"><strong>مواد و روشها:</strong> </span><span style="color:black;">روش این پژوهش </span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;">همبستگی</span></span><span style="color:black;"> و شامل</span> کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی ناحیه یک شهر کرج که نیمسال دوم تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 377 نفر از بین 6 مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهایی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در این پژوهش عبارت بود از: پرسشنامه قرنطینه ناشی از ویروس کرونا و پرسشنامه تحریکپذیری و نتایج پژوهش با استفاده از آزمون ­<span dir="LTR">t</span> مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن با کمک نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 28 بررسی شد.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>یافتهها:</strong></span> یافتههای بیانگر آن است که ضریب همبستگی پیرسون رابطهمثبت و معنیداری به اندازه حدوداً 0/33 بین قرنطینه و کل تحریکپذیری افراد نشان میدهد (0/01<span dir="LTR">p<</span>، 0/334=<span dir="LTR">r</span>)؛ بنابراین میتوان گفت هر چه میزان قرنطینه افراد بالاتر باشد میزان کل تحریکپذیری آنها نیز بالاتر است.<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<span style="color:#d35400;"><strong>نتیجهگیری:</strong></span> با توجه به اینکه دانشآموزان مانند سایر افراد محدودیتهای کرونایی دشواری را پشت سر گذاشتند؛ لذا موجب تحریکپذیری آنها شد و میتوان گفت محدویتها و کنترل بیرونی نقش مهمی در ایجاد این مشکل دارد.</span></span></div>
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="color:#d35400;"><strong>Aims</strong>: </span>The aim of this study was to investigate the relationship between quarantine caused by coronavirus on the irritability of primary school students in district one of Karaj.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Materials & Methods</strong>:</span> The method of this study was correlational and the research population was all primary school students in District 1 of Karaj who were studying in the second semester of the academic 2020-2021. Multi-stage cluster random sampling was selected. Data collection tools were the “Coronavirus Quarantine” and “Irritability” Questionnaires, and the results were analyzed using independent t-test, Pearson and Spearman correlation coefficient using SPSS software version 28.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Findings</strong>:</span> Findings indicate that Pearson correlation coefficient shows a positive and significant relationship of about 0.33 between quarantine and total irritability (p<0.01, r=0.334). Therefore, it can be said that the higher the quarantine rate of individuals, the higher their total irritability.<br>
<span style="color:#d35400;"><strong>Conclusion</strong>:</span> Given that students, like other people, overcame difficult coronary limitations, it made them irritable, and it can be said that limitations and external control play an important role in creating this problem.</div>
قرنطینه, کرونا ویروس, خصومت, دانشآموزان
Quarantine, Coronavirus, Hostility, Students
37
41
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-10&slc_lang=fa&sid=1
Seyyedeh Zahra
Ebadi
سیده زهرا
عبادی
100319475328460013845
100319475328460013845
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران
Maryam
Tehranizadeh
مریم
طهرانیزاده
tehranizadeh_maryam@yahoo.com
100319475328460013846
100319475328460013846
Yes
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران
Mozhgan
Ahmadpour
مژگان
احمدپور
100319475328460013847
100319475328460013847
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران