دوره 13، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1394 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 31-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi A, Amiri M R, Karami S, Safipour Afshar A. Evaluation of schools’ websites of Hamadan University of Medical Sciences based on webometrics criteria in 2014. psj. 2015; 13 (3) :31-39
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-101-fa.html
فرهادی آرزو، امیری محمدرضا، کرمی سمیرا، صفی پور افشار عسکر. ارزیابی و مقایسه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخص های و بسنجی در سال 1393. مجله علمی پژوهان. 1394; 13 (3) :31-39

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-101-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران
2- مربی گروه اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران ، m.r.amirilib@gmail.com
3- کارشناس کتابداری و اطلا عرسانی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
4- مربی گروه اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
چکیده:   (1471 مشاهده)

مقدمه: وب سایت یک منبع اطلاعاتی منتخب در عصر دیجیتال است. وب سایت های دانشگاهی از مهم ترین ابزار ارتباطی جهت معرفی و برقراری ارتباط با دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی می باشند. بازبینی و ارزیابی منظم وب سایت ها از جنبه های ساختاری و محتوایی و به دنبال آن مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، راهبردی مناسب برای سیاست گذاری و تصمیم گیری به دست خواهد داد. هدف این پژوهش ارزیابی و مقایسه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخص های وب سنجی در سال 1393 می باشد.

روش کار: این پژوهش کاربردی به روش وب سنجی با استفاده از تحلیل پیوند و به صورت نوع توصیفی_مقطعی بود، که بر روی کلیه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت. در این پژوهش وب سایت دانشکده ها از نظر شاخص های مختلف وب سنجی با گرد آوری اطلاعات از موتور کاوش گوگل (Google) ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار Excel استفاده شد.

یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر رؤیت پذیری، دانشکده بهداشت با امتیاز (412) از نظر اندازه، دانشکده اسدآباد با امتیاز (27300) از نظر رتبه ترافیک، دانشکده پزشکی با امتیاز (108574)، از نظر فایل های غنی شده دانشکده دندانپزشکی با تعداد (354)، از نظر ضریب تأثیرگذاری وب دانشکده بهداشت با میزان (0/79) و از نظر رتبه بندی کلی وب سایت دانشکده اسدآباد با امتیاز (54823) حائز بالاترین رتبه گردیدند.

نتیجه گیری: با توجه به اهمیت وب سای تها در اطلا ع رسانی و حاکمیت فضای مجازی بر امور سازمان های آموزشی و پژوهشی، لازم است که مسئولان وب سایت ها، برنامه ریزی و اقدامات بیشتری در جهت ارتقاء کمّی و کیفی وب سایت های واحد های خود نمایند.

متن کامل [PDF 352 kb]   (945 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb