دوره 21، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1402 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 262-252 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.306


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeinifar R, Mehdad A, Manshaee G. Effectiveness of Bullying Prevention Training on Bullying and Empathetic Behaviors and Academic Procrastination among Students. Pajouhan Sci J 2023; 21 (4) :252-262
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1031-fa.html
معینی فر ریحانه، مهداد علی، منشئی غلامرضا. کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (4) :252-262

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1031-fa.html


1- گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده:   (883 مشاهده)
سابقه و هدف: قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان‌فردی است که ممکن است پیامدهای تحصیلی و اجتماعی کوتاه‌مدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری انجام گرفت. در این پژوهش، جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر ۱۲ الی ۱۵ساله‌ی مقطع متوسطه‌ی اول شهر اصفهان بودند. برای اجرای پژوهش، تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان نام‌برده که دارای نمره‌ی برش میانگین به بالا در پرسش‌نامه‌ی رفتار قلدری بودند، به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، برای ارزیابی پیش‌آزمون، دانش‌آموزان پرسش‌نامه‌های رفتار قلدری اسپلیچ و هالت (۲۰۰۱) و همدلانه‌ی ووزن و همکاران (۲۰۱۵) و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (۱۹۸۴) را تکمیل کردند. در مرحله‌ی بعد، گروه آزمایش آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط‌بندگان (۱۳۹۸) را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مراحل پس‌آزمون و پیگیری، در متغیرهای رفتارهای قلدری، اهمال‌کاری تحصیلی، رفتارهای همدلانه و ابعاد این متغیرها، بین گروه کنترل و گروه آزمایش یا آموزش پیشگیری از قلدری، تفاوت معناداری وجود دارد (۰/۰۰۱P<). میزان تأثیر آموزش پیشگیری از قلدری بر کاهش رفتارهای قلدری و اهمال‌کاری تحصیلی و افزایش رفتارهای همدلانه در پس‌آزمون، به‌ترتیب، برابر با ۰/۹۴، ۰/۸۹ و ۰/۶۳ و در مرحله‌ی پیگیری، ۰/۹۳، ۰/۹۰ و ۰/۶۰ بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت درصورتی‌که برنامه‌ی پیشگیری از قلدری در مدارس و مکان‌های آموزشی برای کودکان و دانش‌آموزان ارائه شود، از بروز رفتارهای قلدری و اهمال­کاری تحصیلی جلوگیری و همدلی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1690 kb]   (313 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1402/3/31 | پذیرش: 1402/7/13 | انتشار: 1402/9/10

فهرست منابع
1. Shokri N, Yusefi M, Safaye Rad I, Akbari T, Musavi S, Nazari H. Correlation between risky behaviors in the pre-university adolescent students in Hamadan with Parents' child raising method.[in Persian].JHPM 2015; 5 (1) :73-82.
2. Ostrov JM, Perry KJ. Bullying and peer victimization in early childhood. In: Benson JB, editor. Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development 2nd edition. Oxford.2020: 228-35. [DOI:10.1016/B978-0-12-809324-5.23572-4]
3. Juvonen J, Espinoza G, Schacter HL. Bullying. In: Friedman HS, editor. Encyclopedia of Mental Health (Second Edition). Oxford: Academic Press. 2016: 216-21. [DOI:10.1016/B978-0-12-397045-9.00231-7]
4. Asmari Bardezard Y, Dolatshahi B, Taheri E. Prevalence of bullying and its relation with social-emotional skills, problem solving skills and depression in first high school students.[in Persian]. Journal of Instruction and Evaluation. 2020; 12(48):13-32.
5. Smith PK, López-Castro L, Robinson S, Görzig A. Consistency of gender differences in bullying in cross-cultural surveys. Aggression and Violent Behavio. 2019; 45(1):33-40. [DOI:10.1016/j.avb.2018.04.006]
6. Hymel S, Swearer SM. Four decades of research on school bullying: An introduction. Am Psychol. 2015;70(4):293-9. [DOI:10.1037/a0038928] [PMID]
7. Ingram KM, Espelage DL, Merrin GJ, Valido A, Heinhorst J, Joyce M. Evaluation of a virtual reality enhanced bullying prevention curriculum pilot trial. J Adolesc. 2019;71:72-83. [DOI:10.1016/j.adolescence.2018.12.006] [PMID]
8. MacDonald HZ, Price JL. The role of emotion regulation in the relationship between empathy and internalizing symptoms in college students. Mental Health and Prevention.2019; 13: 43-49. [DOI:10.1016/j.mhp.2018.11.004]
9. Mitsopoulou E, Giovazolias T. Personality traits, empathy and bullying behavior: A meta-analytic approach. Aggression and Violent Behavior. 2015;21:61-72. [DOI:10.1016/j.avb.2015.01.007]
10. Elliott SN, Hwang YS, Wang J. Teachers' ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students' bullying behavior. Journal of Applied Developmental Psychology. 2019; 60: 119-126. [DOI:10.1016/j.appdev.2018.12.005]
11. Jolliffe D, Farrington DP. "Is low empathy related to bullying after controlling for individual and social background variables?" Journal of Adolescence. 2011;34:59-71. [DOI:10.1016/j.adolescence.2010.02.001] [PMID]
12. Sekol I, Farrington DP. Psychological and background correlates of bullying in adolescent residential care. Journal of Social Work.2016;16(4):429-452.‏ [DOI:10.1177/1468017315581530]
13. Del Rey R, Lazuras L, Casas JA, Barkoukis V, Ortega-Ruiz R, Tsorbatzoudis H. Does empathy predict (cyber) bullying perpetration, and how do age, gender and nationality affect this relationship? Learning and Individual Differences. 2016;45: 275-281. [DOI:10.1016/j.lindif.2015.11.021]
14. Sadeghi Maleki M, Mollazade A. Progressive structural model of academic procrastination between cognitive styles of emotion regulation and cognitive errors with mediating role of self-disability in students.[in Persian].hpsbjourna.2023;2(4).
15. Aynur P, Murat A, Can B. Academic Procrastination Behaviour of Pre-service Teachers' of Celal Bayar University. Sbspro.2011; 29:1418 - 1425. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.11.381]
16. Narimani M, Fallahi V, Habibi Y, Zardi B. Assess the psychometric properties of empathy and sympathy questionnaire in students.[in Persian]. JSP. 2017; 6(1): 115-129.
17. Schouwenburg HC. On Counselling the procrastinator in academic settings. Internationalisation within higher education in an expanding Europe. New developments in psychological counselling. InFEDORA PSYCHE Conference. Groningen, The Netherlands. 2005 :8-11.
18. Hen M, Goroshit M. Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: a comparison between students with and without learning disabilities. J Learn Disabil.2014;47(2):116-24. [DOI:10.1177/0022219412439325] [PMID]
19. Noroozi S. The Relationship between Academic Procrastination and Self- steam.[in Persian]. Popularization of Science. 2015;5(2):63-69.
20. Kim KR, Seo EH. The relationship between procrastination and academic performance: A metaanalysis. Personality and Individual Differences.2015; 82(3): 26-33. [DOI:10.1016/j.paid.2015.02.038]
21. Sirois FM, Tosti N. Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and wellbeing. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy. 2012; 30(4): 237-248. [DOI:10.1007/s10942-012-0151-y]
22. Akbari Balootbangan A. [Bullying at School; A Practical Guide for Students, Parents, Teachers, and Other Professionals].[in Persian]. Tehran: Savalan; 2019.
23. Swearer SM, Espelage DL, Vaillancourt T, Hymel S. "What can be done about school bullying? Linking research to educational practice". Educational Researcher. 2010; 39(1):38-47. [DOI:10.3102/0013189X09357622]
24. Moura DR, Cruz AC, Quevedo Lde Á. Prevalence and characteristics of school age bullying victims. J Pediatr (Rio J). 2011;87(1):19-23. [DOI:10.1590/S0021-75572011000100004] [PMID]
25. Schroeder BA, Messina A, Schroeder D, Good K, Barto S, Saylor J, Masiello M. The implementation of a statewide bullying prevention program: preliminary findings from the field and the importance of coalitions. Health Promot Pract. 2012;13(4):489-95. [DOI:10.1177/1524839910386887] [PMID]
26. Kendrick MM.Evaluating the effects of the Olweus Bullying Prevention Program on middle school bullying. Walden University ProQuest Dissertations Publishing.2015. 3732216.
27. Golestan Jahromi F, Shahani Yeylagh M, Behrozi N, Omidian M. The Effwct of Bulling Prevention Program Trainning on Bulling, Adjusment and Empathy Among Middle School Female Students, In Ahvaz.[in Persian]. Journal Of Cognitive Strategies in learning. 2017; 5(8):183-204.
28. Cross DS, Monks HE, Hall MR, Shaw TM, Pintabona Y, Erceg EL, Hamilton GJ, Roberts C, Waters SK Lester L. "Three-year results of the friendly schools whole-of-school intervention on children's bullying behavior". British Educational Research Journal. 2010; 37(1): 1-25. [DOI:10.1080/01411920903420024]
29. Kärnä A, Voeten M, Little TD, Poskiparta E, Kaljonen A, Salmivalli C. A large-scale evaluation of the KiVa antibullying program: grades 4-6. Child Dev. 2011;82(1):311-30. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2010.01557.x] [PMID]
30. Chalmeh R. Psychometrics properties of the Illinois bullying scale (IBS) in Iranian students: Validity, reliability and factor structure.[in Persian]. Psychological Methods and Models. 2013;3(11):39-52.
31. Vossen H.G.M, Piotrowski J.T, Valkenburg P.M. Development of the adolescent measure of empathy and sympathy (AMES).[in Persian].Personality and Individual Differences. 2015;74(2):66-71. [DOI:10.1016/j.paid.2014.09.040]
32. Narimani M, Falahi V, Habibi Y, Zardi B. Investigating the psychometric properties of empathy and sympathy questionnaire in students.[in Persian]. Journal of School Psychology.2016;6(1):117-131.
33. Solomon LJ, Rothblum ED.Academic procra-stination:Frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol.1984;31(4): 503- 509. [DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503]
34. Motee H, Heydari M, Sadeghi MAS. Prediction of academic procrastination based on self-regulation in first grade high school students. Educational Psychology. 2012; 69(24): 2299-2308 [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.02.023]
35. Akbari Balutbangan A. bullying at school: A practical guide for students, parents, teachers and other professionals (theoretical foundations, tools and interventions). Tehran.[in Persian]. Savalan Publishing House. 2019.
36. Lim SH, Ang RP. Relationship between boys' normative beliefs about aggression and their physical, verbal, and indirect aggressive behaviors. Adolescence. 2009;44(175): 635-650.
37. Pugliese GV. Social-emotional processing and bullying behaviour (Doctoral dissertation, University of Calgary).2014.
38. de Waal FB. Putting the altruism back into altruism: the evolution of empathy. Annu Rev Psychol. 2008;59:279-300. [DOI:10.1146/annurev.psych.59.103006.093625] [PMID]
39. Gano-Overway LA. Exploring the connections between caring and social behaviors in physical education. Res Q Exerc Sport. 2013;84(1):104-14. [DOI:10.1080/02701367.2013.762322] [PMID]
40. Farrington DP, Ttofi MM. School‐based programs to reduce bullying and victimization. Campbell systematic reviews. 2009;5(1):i-148. [DOI:10.4073/csr.2009.6]
41. Bathina J. Before setting a course to learn, know thyself. Phi Delta Kappan. 2013;95(1):43-7. [DOI:10.1177/003172171309500108]
42. Goda Y, Yamada M, Kato H, Matsuda T, Saito Y, Miyagawa H. Procrastination and other learning behavioral types in e-learning and their relationship with learning outcomes. Learning and Individual Differences. 2015; 37: 72-80. [DOI:10.1016/j.lindif.2014.11.001]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb