دوره 22، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1403 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 246-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1402.527


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soori S, Khalili A, Khazaei S, Cheraghi F. Effect of the Flipped Classroom on Nursing Students' Skills Related to Communication with Caregivers and Hospitalized Children During Nursing Care. Pajouhan Sci J 2024; 22 (3) :239-246
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1101-fa.html
سوری شیوا، خلیلی آرش، خزایی سلمان، چراغی فاطمه. تاثیر کلاس معکوس بر مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری با مراقبان و کودکان بستری حین انجام مراقبت‌های پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (3) :239-246

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1101-fa.html


1- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های‌ مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، f_cheraghi@yahoo.com
چکیده:   (356 مشاهده)
سابقه و هدف: استفاده از روش‌های آموزشی نوین، مانند کلاس درس معکوس یکی از اولویت‌های مهم آموزش دانشجویان به شمار می‌رود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر کلاس معکوس بر مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری با مراقبان و کودکان بستری حین انجام مراقبت‌های پرستاری است.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، ۶۴ دانشجوی ترم ۶ پرستاری همدان به روش سرشماری انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای صورت نگرفت. در گروه آزمون، برای آموزش مهارت‌های ارتباطی از روش کلاس معکوس استفاده شد. برای دو گروه مهارت‌های ارتباطی هر دانشجوی پرستاری با والد همراه و کودک بستری حین دریافت مراقبت‌های پرستاری براساس چک لیست، سه بار با فواصل یک هفته مشاهده و ثبت شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آنالیز واریانس، کای اسکوئر و یا تست دقیق فیشر تحت نرم‌افزار آماری STATA.۱۴ استفاده شد.
یافته‌ها: در هر سه بار مشاهده، بین میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی گروه آزمون و کنترل با مادران و کودکان بستری تفاوت معناداری آماری وجود داشت (۰/۰۰۱>p). میانگین تفاضل بین نمرات دانشجویان گروه آزمون درباره مادران و کودکان بستری در مشاهده سوم در مقایسه با مشاهده اول و مشاهده سوم در مقایسه با مشاهده دوم به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: کلاس درس معکوس می‌تواند به عنوان یک روش مناسب جهت ارتقای سطح مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پرستاری استفاده شود.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1403/3/28 | پذیرش: 1403/5/16 | انتشار: 1403/8/28

فهرست منابع
1. Gholami Fesharaki M, Mohamadian M. The Effectiveness of Training Communication Skills of Emergency Medical Staff on Patients Satisfaction Attitudes. Journal of Nursing Education. 2018;7(3):28-33.
2. Zarei H, Azodi P, Mahmoudi M, Sedighi Z, Jahanpour F. Determining Professional Relationship between Pediatric Nursing Staff with Colleagues in Bushehr Persian Gulf Hospital in 2019. IJMEHM . 2020;13(1):378-89.
3. Deldar M, Bahreini M, Ravanipour M, Bagherzadeh R. The Relationship of Clinical Competence and Communicational Skills of Nurses with Parents' Anxiety during their Neonate/Child Hospitalization. Quarterly Journal of Nursing Management. 2020;9(2):42-55.
4. Chen C-W, Su T-J, Liu Y, Feng R. Subjective experiences of student nurses in a pediatric practicum. Fu-Jen Journal of Medicine. 2009;7(4):171-80.
5. Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Najafi Kalyani M. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The scientific world journal. 2016;2016. [DOI:10.1155/2016/1846178] [PMID]
6. Cheraghi F, Sanahmadi A, Soltanian A, Sadeghi A. The Ssurvey of Nurses' Communication Skills with Mothers and Hospitalized Children During Nursing Cares in Children Wards. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2016;24(3):193-200. [DOI:10.21859/nmj-24037]
7. Amiri H, Sadeghi Sharme M, Karimi Zarchi A, Bahari F, Binesh A. Effectiveness of Solution-Focused Communication Training (SFCT) in nurses' communication skills. Journal Mil Med. 2013;14(4):271-8.
8. Ebrahimpour P., Challenges of nursing students in the pediatric nursing care clinical unit, Roish Journal of Medical Sciences Education; 2019: 13(20), 49-55.
9. Jafaraghaie F, Dehghanzadeh S, Khordadi-Astane H. Nursing students' experience in a flipped classroom method. Res Med Edu. 2017;9(1):36-27. [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.36]
10. Dehghanzadeh S, Jafaraghaie F, Khordadi Astane H. The effect of flipped classroom on critical thinking disposition in nursing students. Iranian Journal of Medical Education. 2018;18:39-48.
11. Cheraghi F, Kalili A, Soltanian A, Eskandarlou M, Sharifian P. A Comparison of the Effect of Visual and Auditory Distractions on Physiological Indicators and Pain of Burn Dressing Change Among 6-12-Year-Oldchildren: A Clinical Trial Study. J Pediatr Nurs. 2021;58:e81-e86. [DOI:10.1016/j.pedn.2021.01.011] [PMID]
12. Mahsan I, Moustafa ES, Abed A, Dn S. The Relationship between Nursing Staff Communication Skills and Quality of Nursing Care in A Pediatric University Specialized Hospital. The Medical Journal of Cairo University. 2020;88:305-10. [DOI:10.21608/mjcu.2020.93991]
13. Lee Y-S, Eun Y. The effect of the flipped learning on self-efficacy, critical thinking disposition, and communication competence of nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2016;22(4):567-76. [DOI:10.5977/jkasne.2016.22.4.567]
14. Yoosoof F, Liyanage I, de Silva R, Samaraweera S. Videos of demonstration versus text and image-based material for pre-skill conceptualisation in flipped newborn resuscitation training for medical students: a pilot study. BMC Med Educ. 2022;22(1):839. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03926-2 [DOI:10.1186/s12909-022-03963-x] [PMID]
15. Elzeky ME, Elhabashy HM, Ali WG, Allam SM. Effect of gamified flipped classroom on improving nursing students' skills competency and learning motivation: a randomized controlled trial. BMC nursing. 2022;21(1):316. [DOI:10.1186/s12912-022-01096-6] [PMID]
16. Behmanesh F, Bakouei F, Nikpour M, Parvaneh M. Comparing the effects of traditional teaching and flipped classroom methods on Midwifery students' practical learning: the embedded mixed method. Tech Know Learn. 2022:1-10.
17. Rooeintan M, Elahi N, Dashtebozorgi B, Kaydani N. The Effect of flipped teaching on the satisfaction and electrocardiogram interpretation knowledge of nursing students. Zanko J Med Sci. 2021;22(73):16-25.
18. Xu P, Chen Y, Nie W, Wang Y, Song T, Li H, et al. The effectiveness of a flipped classroom on the development of Chinese nursing students' skill competence: A systematic review and meta-analysis. Nurse education today. 2019;80:67-77. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.06.005] [PMID]
19. Park I, SuhY. Meta-analysis of flipped learning effects in nursing education. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(23):12814. [DOI:10.3390/ijerph182312814] [PMID]
20. Ruzafa-Martínez M, Molina-Rodríguez A, Pérez-Muñoz V, Leal-Costa C, Ramos-Morcillo AJ. Effectiveness of the flipped classroom methodology on the learning of evidence-based practice of nursing students: Quasi-experimental design. Nurse Educ Today. 2023;128:105878. [DOI:10.1016/j.nedt.2023.105878] [PMID]
21. Kim Y, Choi A, Jang I. The effects of nurses' communication styles, nurse-mother partnerships, and mothers' anxiety on coping of hospitalized children's mothers. J Korean Acad Soc Nurs Educ. 2023;29(2):170-9. [DOI:10.5977/jkasne.2023.29.2.170]
22. Dehaqin V, Hejazi E. Investigating the Process of Learning and Motivation in the flipped classroom. Rooyesh. 2020;8(11):149-58.
23. Barranquero-Herbosa M, Abajas-Bustillo R, Ortego-Maté C. Effectiveness of flipped classroom in nursing education: A systematic review of systematic and integrative reviews. Int J Nurs Stud. 2022;135:104327. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2022.104327] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb