دوره 22، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 298-289 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, Agha Mohammadian Shearbaf H, Asghari Ebrahimabad M J, Rasulzadeh Tabatabai S K. Investigating the Effectiveness of the Educational Package for Modifying Self-destructive Behavior Patterns in Afghan Students. Pajouhan Sci J 2024; 22 (4) :289-298
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1108-fa.html
رضایی علی، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، اصغری ابراهیم‌آباد محمدجواد، رسول زاده طباطبایی سید کاظم. بررسی اثربخشی بسته آموزشی اصلاح الگوهای رفتارخودتخریبگری در دانشجویان افغانستان. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (4) :289-298

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1108-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، aghamohammadian@um.ac.ir
چکیده:   (483 مشاهده)
سابقه و هدف: برخی انسان‌ها به رفتارهای خودتخریب‌گرایانه، صدمه و آسیب زدن به سلامت جسم و روانشان که لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد، اقدام می‌کنند. هدف این تحقیق بررسی الگوهای رفتار خودتخریبگری وتدوین بسته آموزشی جهت کاهش و اصلاح رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر جزء پژوهش‌های ترکیبی کیفی و کمّی است. در مرحله کیفی از (۱) مصاحبه بالینی با دانشجویان، (۲) مصاحبه بالینی با متخصّصان و (۳) تدوین مداخله و تعیین شاخصه‌های روایی استفاده شد. سپس الگوی غالب رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان تعیین و نوع مداخله مشخص شد. در مرحله کمّی از روش شبه‌تجربی با طرح پیشآزمون- پس‌آزمون به همراه گروه کنترل همراه با تدوین بسته آموزشی به‌منظور بررسی اثربخشی و مداخله آن استفاده شد. دانشجویان دانشگاه هرات به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه سنجش رفتارهای خودتخریبی را پُر کردند. مقدار ضریب آلفای کرانباخ برابر ۸۳۶% است. در بخش آماری از روش تجزیه‌وتحلیل واریانس و کوواریانس استفاده شد.
نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تهیه‌شده براساس نظرات متخصّصان روان‌شناسی که مبتنی‌بر رویکردهای مختلف درمانی (درمان رفتاری، شناختی رفتاری، طرح‌واره‌درمانی، اکت، مراجع‌محور) است، باعث اثربخشی این درمان بوده و سبب کاهش و اصلاح رفتار در دانشجویان شده است.
متن کامل [PDF 977 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/5/6 | پذیرش: 1403/8/9 | انتشار: 1404/1/17

فهرست منابع
1. Baumeister R., Scher S. Self-defeating behavior patterns among normal individuals: Review and analysis of common self-destructive tendencies. Psychol Bull. 1988;104(1):3-22. [DOI:10.1037/0033-2909.104.1.3] [PMID]
2. Wei M, Ku T. Testing a conceptual model of working through self-defeating patterns. J Couns Psychol. 2007;54(3):295-305. [DOI:10.1037/0022-0167.54.3.295]
3. Noi, Z., Motamedi, A., Eskandari, H., Farrokhi, N., Mashhadi Map. Evaluating efficacy of a social responsibility- based educational program on at risk youth's tendency toward high- risk behaviors. Clinical psychology research and counseling. 2019;9(2):71-86.
4. Atefifar, H., Aghajani Marsa, H., Mohseni Tabrizi, A. Typology of care strategies for risky and immoral behaviors according to the socioeconomic status of the family (The study of Tabriz city). Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN). 2023; 11(5):1-14.
5. Izanloo, H., Shahhabizadeh, F., Hojjat, S K., Bahrainian, S A. Effectiveness of rumination-focused cognitive behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on cognitive emotion regulation and negative beliefs of depressed adolescents attempting suicide. Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN).2021; 9(4):49-63.
6. Amiri Mosavar, P., Shamsaei, F., Sadeghian, E., Tapak, L., Moradvisi, L. The relationship of sociality with self-criticism and depression among Bachelors' nursing students. Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN). 2023; 11(4):23-32.
7. Johnson J, Gooding P., Wood A., Tarrier N. Resilience as positive coping appraisals: Testing the schematic appraisals model of suicide (SAMS). Behav Res Ther. 2010;48(3):179-86. [DOI:10.1016/j.brat.2009.10.007] [PMID]
8. Aghamohamedian Shearbaf, H., Narimani, M., Abul Qasimi, A., Ganji, M., Khania, Y. The relationship between personality traits, stress and coping skills with nurses' job performance. Medical Sciences, Azad University of Mashhad. 2006;1(4):46-53.
9. Richmond CR. Review of John W. Gofman's reports on health hazards from inhaled plutonium. Oak Ridge: Oak Ridge National Lab. (ORNL), 1976. [DOI:10.2172/4020019]
10. Purofakari, N. Comprehensive dictionary of psychology - psychiatry. Tehran: Contemporary Farhang Publications.
11. Agha Mohammadian, H., Moradian, Z., Bansaf, N. Investigating self-destructive behaviors and their causes in students at Ferdowsi University of Mashhad. Clinical psychology research and counseling. 2011;2(2):5-24.
12. Aghamohamadian Sharbaf, H. R., Moradian, Z., & Baensaf, N. (2013). Self-destructive Behaviors and psychosocial correlates among Students of Ferdowsi University of Mashhad. Research in Clinical Psychology and Counseling. 2013;2(2):5-24.
13. Akbari-Sharik, S., Nikparour, F., Somia Y. Investigating self-destructive behaviors among students of the Faculty of Theology and Educational Sciences of Ferdowsi University of Mashhad. Ferdowsi University of Mashhad; 2006.
14. Evseenkova, E. V., Borisenko, J. V., Morozova, I. S., Belogai, K. N. Prevention Of Self-Destructive Behaviour Among Adolescents In School. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2021;488-495. [DOI:10.15405/epsbs.2021.05.66]
15. Lichstein K., Schreibman L. Employing electric shock with autistic children. J Autism Child Schizophr. 1976;6(2):163-288. [DOI:10.1007/BF01538060] [PMID]
16. Kumpula E., Leo D. Treatment of suicidal behavior by pharmacotherapeutic means. Griffith University, Australian Institute for Suicide Research and Prevention. In: In Abstract and poster presented at 2012 Gold Coast Health & Medical Research Conference. 2012.
17. Weinberg L, Ronningstam E, Goldblatt MJ, Schechter M, Wheelis J, Maltsberger JT. Strategies in treatment of suicidality: Identification of common and treatment-specific interventions in empirically supported treatment manuals. J Clin Psychiatry. 2010;6(6):699-706. [DOI:10.4088/JCP.08m04840blu] [PMID]
18. Witt K, Hetrick S, Rajaram G, Hazell P, Salisbury T, Townsend E, et al. Interventions for self-harm in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev. 2021;3(3):CD013667. [DOI:10.1002/14651858.CD013667.pub2] [PMID] []
19. Gotzsche P, Gotzsche P. Cognitive behavioural therapy halves the risk of repeated suicide attempts: Systematic review. J R Soc Med. 2017;110(10):404-10. [DOI:10.1177/0141076817731904] [PMID] []
20. Faramarzi, Qanei. The effectiveness of play therapy based on the cognitive-behavioral approach on the challenging behaviors of high-functioning autistic children. Psychology of exceptional people. 2020;9(36):169-85.
21. Zolrahim, R., Azmoudeh, M. The Effect of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Social Anxiety and Aggressive Behaviors in Primary School Children. J Child Ment Health 2020;6(4):231-240. [DOI:10.29252/jcmh.6.4.21]
22. Hamidifard, S., DashtBozorgi, Z., Hafezi, F. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN). 2023; 11 (3):70-80.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb