دوره 22، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 278-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshanpour F, Alipour N, Maghsoudloo Nejad A. Investigating the State of Anxiety Disorders in Children Aged 6-12 Years after the COVID-19 Pandemic, Gorgan City. Pajouhan Sci J 2024; 22 (4) :267-278
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1118-fa.html
درخشانپور فیروزه، علیپور نسا، مقصودلونژاد امیر. بررسی وضعیت اختلالات اضطرابی کودکان 12-6 سال بعد از دوران پاندمی کووید - 19 شهر گرگان. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (4) :267-278

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1118-fa.html


1- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، amir.maghsoudloo.23@gmail.com
چکیده:   (585 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه در دوران پاندمی کووید-۱۹ بوده اند. اگرچه کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر شکل شدیدی از بیماری را نشان داده‌اند، اما ناآگاهی و ترس از این بیماری منجر به بروز مشکلات جدی مانند اختلال اضطرابی، افسردگی و استرس پس از آسیب شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین وضعیت اختلالات اضطرابی در کودکان ۱۲-۶ سال بعد از دوران پاندمی کوید ۱۹، در شهر گرگان است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده است که با مشارکت ۴۹۰ نفر بیمار مراجعه‌کننده به درمانگاه بیمارستان طالقانی و دو مطب خصوصی از متخصصین اطفال گرگان انجام پذیرفته است. داده‌های مطالعه با استفاده از مقیاس استاندارد اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) جمع‌آوری شده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۸ و آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه‌و‌تحلیل شده‌اند. سطح معناداری کمتر از ۰/۰۵ در نظر گرفته شده است.
یافته‌ها: میانگین سنی کودکان ۱/۵۱±۸/۷۲ سال بوده‌اند و ۲۵۷ (۵۲/۴ درصد) نفر از آن‌ها پسر بوده‌اند. میانگین نمره اضطراب ۱۲/۰۸±۱۹/۷۸ بوده است. خرده‌مقیاس ترس از آسیب فیزیکی (۳/۰۷±۴/۷۱) و اضطراب جدایی (۳/۶۱±۴/۸۸) دارای بالاترین نمره بین ابعاد اختلال اضطرابی بوده‌اند. دختران نسبت به پسران نمره اضطراب بیشتری داشته‌اند (۰/۰۰۱=p). بین سابقه ابتلا به کووید-۱۹ (۰/۶۸۹=p) و مرگ در اثر کووید (۰/۱۷۶=p) و نمره اضطراب ارتباط آماری معناداری مشاهده نشده است. درکودکان مقطع پیش‌دبستانی اختلال اضطرابی بالاتری بوده است (۰/۰۵>p). بین سطح تحصیلات پدر و مادر و شغل پدر با نمره کل اضطراب ارتباط آماری معناداری وجود داشته است (۰/۰۵>p). بین شغل مادر و اختلال اضطرابی ارتباط آماری معناداری وجود نداشته است (۰/۱۳۶=p).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، عوامل اجتماعی و فرهنگی خانواده دارای نقش بسزایی در اضطراب کودکان است؛ بنابراین، لازم است تا آموزش‌های والدین جهت پیشگیری از ابتلای کودکان به اضطراب، مد نظر سیاست‌گذاران حوزه سلامت قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1096 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/7/10 | پذیرش: 1403/8/2 | انتشار: 1404/1/17

فهرست منابع
1. Kiani J, Esfadiari A, Javanmardi E, Darvishi S, Kheirandish S, Darvishi B, et al. Evaluation of factors affecting on the incidence of anxiety disorders and generalized anxiety in children in Bushehr in 2019. Journal of Health in the Field. 2021; 9(2).
2. Asli Azad M, Arefi M, Farhadi T, Sheikh Mohammadi AR. The effectiveness of child-centered play therapy on anxiety and depression in children Girl with anxiety disorder and depression in primary school. Journal of Psychological Models and Methods. 2012; 3(9):71-90.
3. NHS. Anxiety disorders in children, 2020.
4. Costello EJ, Egger HL, Angold A. The developmental epidemiology of anxiety disorders: phenomenology, prevalence, and comorbidity. Child and Adolescent Psychiatric Clinics. 2005;14(4):631-48. [DOI:10.1016/j.chc.2005.06.003] [PMID]
5. Mohammadi MR, Ahmadi N, Kamali K, Khaleghi A, Ahmadi A. Epidemiology of psychiatric of psychiatric disorders in Iranian children and adolescents (IRCAP) and its relationship with social capital, life style and parents' personality disorders: study protocol. Iranian Journal of Psychiatry. 2017; 12(1):66.
6. Mortazavi SS, Ardebili HE, Mohamad K, Beni RD. Assessing the mental health status of elderly in Shahrekord and relationship with sociodemographic factors. Payesh (Health Monitor). 2011;10(4):485-92.
7. Arshadi M, Valizadeh S, Babapour J, Shameli R. Comparison of kindergarten and non-kindergarten students to parents attachments in Tabriz. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2013;1(1):10-18.
8. Nejad SB, Abadi FPS, Davoudi I. Efficacy of Family Anxiety Management Training of Mothers with Anxious Kindergarten Children aged between 4 -6 Years. Sci Med J Jundishapour. 2012;11(4):365-73.
9. Mirzakhani N, Kangarani Farahani M, Rezaee M, Akbarzadeh Baghban A, Sadeghi E. Comparison of assertiveness skills and anxiety between students with learning disability and typical peers in elementary schools of Tehran. Journal of Rehabilitation Medicine. 2016; 5(2):209-17.
10. Castellanos D, Hunter T. Anxiety disorders in children and adolescents. South Med J 1999; 92(10):945-54. [DOI:10.1097/00007611-199910000-00001]
11. Canals J, Voltas N, Hernández-Martínez C, Cosi S, Arija V. Prevalence of DSM-5 anxiety disorders, comorbidity, and persistence of symptoms in Spanish early adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2019;28(1):131-143. [DOI:10.1007/s00787-018-1207-z] [PMID]
12. Zolfaghari A, Elahi T. Children's level of anxiety in relation to their level of awareness and attitude towards corona virus based on the health belief model and the level of stress, anxiety and depression of mothers. Journal of Research in Psychological Health. 2020; 14(1) :40-55.
13. Park I, Oh SM, Lee KH, Kim S, Jeon JE, Lee HY, et al. The moderating effect of sleep disturbance on the association of stress with impulsivity and depressed mood. Psychiatry Investigation. 2020;17(3):243. [DOI:10.30773/pi.2019.0181] [PMID] []
14. Fegert JM, Vitiello B, Plener PL, Clemens V. Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health. 2020;14:1-11. [DOI:10.1186/s13034-020-00329-3] [PMID] []
15. Roccella M. Children and coronavirus infection (Covid-19): what to tell children to avoid post-traumatic stress disorder (PTSD). The Open Pediatric Medicine Journal. 2020;10(1):1-2. [DOI:10.2174/1874309902010010001]
16. Goni M.D, Naing N.N, Hasan H. Development and validation of knowledge, attitude and practice questionnaire for prevention of respiratory tract infections among Malaysian Hajj pilgrims, BMC Public Health. 2020; 20(1):189. [DOI:10.1186/s12889-020-8269-9] [PMID] []
17. Derakhshanpour F, Izadyar H, Shahini N, Vakili M. Anxiety levels in the primary school students in Gorgan. Pajoohandeh. 2016; 21(1): 30-34.
18. Mash EJ, Barkley RA. Child psychopathology: Guilford Publications; 2014.
19. Wood JJ, McLeod BD, Sigman M, Hwang WC, Chu BC. Parenting and childhood anxiety: Theory, empirical findings, and future directions. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2003;44(1):134-151. [DOI:10.1111/1469-7610.00106] [PMID]
20. Woodward LJ, Fergusson DM. Life course outcomes of young people with anxiety disorders in adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2001;40(9):1086-1093. [DOI:10.1097/00004583-200109000-00018] [PMID]
21. Costello EJ, Mustillo S, Erkanli A, Keeler G, Angold A. Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Archives of General Psychiatry 2003; 60(8):837-44. [DOI:10.1001/archpsyc.60.8.837] [PMID]
22. Forcadell E, Medrano L, Garcia-Delgar B, Fernández-Martínez I, Orgilés M, García C, et al. Psychometric properties of the children's version of the spence children's anxiety scale (SCAS) in a Spanish clinical sample. The Spanish Journal of Psychology. 2020;23:e40. [DOI:10.1017/SJP.2020.39] [PMID]
23. Spence SH. A measure of anxiety symptoms among children. Behaviour research and therapy. 1998;36(5):545-566. [DOI:10.1016/S0005-7967(98)00034-5] [PMID]
24. Mousavi R, Moradi A-R, Farzad V, Mahdavi S. Psychometric properties of the Spence children's anxiety scale with an Iranian sample. International journal of psychology. 2007;1(1):17-26.
25. Bassak-Nejad S, Poloi SF, Davoudi I. Efficacy of family anxiety management training with mothers of anxious preschool children. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2014.
26. Asadi N, Salmani F, Pourkhajooyi S, Mahdavifar M, Royani Z, Salmani M. Investigating the relationship between corona anxiety and nursing care behaviors working in corona's referral hospitals. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2020;26(3):306-319. [DOI:10.32598/ijpcp.26.3476.1]
27. Erfanian Khadivi N, Derakhshanpour F, Khsravi A, Kashani L. Frequency of anxiety disorders among of 8-12 years old children in families with single and multiple children in Gorgan, northern Iran (2017). Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2021;22(4):106-111. [DOI:10.52547/jcbr.4.4.8]
28. Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY, Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of pediatrics. 2020;221:264-6.e1. [DOI:10.1016/j.jpeds.2020.03.013] [PMID] []
29. Essau C, Sakano Y, Ishikawa S, Sasagawa S. Anxiety symptoms in Japanese and in German children. Behaviour Research and Therapy. 2004;42(5):601-612. [DOI:10.1016/S0005-7967(03)00164-5] [PMID]
30. Schimmenti A, Bifulco A. Linking lack of care in childhood to anxiety disorders in emerging adulthood: the role of attachment styles. Child and Adolescent Mental Health. 2015;20(1):41-48. [DOI:10.1111/camh.12051] [PMID]
31. Kostev K, Weber K, Riedel-Heller S, von Vultée C, Bohlken J. Increase in depression and anxiety disorder diagnoses during the COVID-19 pandemic in children and adolescents followed in pediatric practices in Germany. European Child & Adolescent Psychiatry. 2023;32(5):873-879. [DOI:10.1007/s00787-021-01924-1] [PMID] []
32. Heidarizadeh N, Farajollahi M, Esmaeili Z. Epidemiology and clinical characteristics of social anxiety disorder in students in Kermanshah, Iran. Iranian Journal of Epidemiology. 2017;13(1):52-59.
33. Shayegan Far N, Koochak Entezar R, Salehi M. A comparison of mental health based on parents education. Journal of psychologicalscience. 2018;17(65):112-23.
34. Khanjani Z, Mahmoudzadeh R. A study of child-rearing styles and behavioral problems of children with employed and unemployed mothers. 2013;4(16) 37-52.
35. Alipour G, Sayadi A, Haqiqi A. Demographic characteristics and anxiety among children 5 to 6 years old. Zanko Journal of Medical Sciences. 2016;17(52):55-64.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb