دوره 22، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 288-279 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Hosseini S, Mohammadi F, Khazaei S, Hassan Tehrani T, Effatpanah M. Effectiveness of Painting Based Game on Self-esteem and Quality of Life in Children with Hearing Impairment. Pajouhan Sci J 2024; 22 (4) :279-288
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1120-fa.html
علی حسینی سیما، محمدی فاطمه، خزایی سلمان، حسن طهرانی طیبه، عفت پناه مرضیه. تاثیر نقاشی بر اساس بازی بر عزت نفس و کیفیت زندگی کودکان کم‌شنوا. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (4) :279-288

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1120-fa.html


1- گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mohammadifateme47@yahoo.com
3- گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی،مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی مرکز آموزشی درمانی سینا فرشچیان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (580 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان کم‌شنوا به دلیل موانع ارتباطی و محدودیت‌های تعاملی، اغلب با چالش‌هایی در توسعه عزت نفس و حفظ کیفیت زندگی مواجه می‌شوند. بازی‌های گروهی، با فراهم آوردن فرصت‌هایی برای تعامل و همکاری، به عنوان ابزاری موثر برای مقابله با این چالش‌ها عمل می‌کنند؛ بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر نقاشی بر اساس بازی بر عزت نفس و کیفیت زندگی کودکان کم‌شنوا انجام شده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است. ۶۲ کودک ناشنوا از یک مرکز توان‌بخشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انتخاب شده، سپس به صورت تصادفی به گروه درمان بازی و گروه کنترل تخصیص یافته‌اند. گروه آزمون در ۶ جلسه به صورت هفتگی، به مدت ۹۰ دقیقه، نقاشی بر اساس بازی را دریافت کرده‌اند. پرسش‌نامه‌های عزت نفس کوپر اسمیت و کیفیت زندگی کودکان قبل و بعد از مداخله (۶ هفته بعد) تکمیل شده‌اند.
یافته‌ها: نتایج نشان داده است در زمان بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله، افزایش آماری معناداری در میانگین نمره عزت نفس و کیفیت زندگی و ابعاد آن‌ها در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل وجود داشته است (۰/۰۵˂P).
نتیجه‌گیری: مداخله نقاشی بر اساس بازی می‌تواند تاثیرات مثبت و پایداری بر عزت نفس و کیفیت زندگی کودکان کم‌شنوا داشته باشد. ایجاد زمینه‌های لازم برای برگزاری جلسات نقاشی بر اساس بازی در مراکز ویژه کودکان کم‌شنوا ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 971 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1403/7/18 | پذیرش: 1403/8/20 | انتشار: 1404/1/17

فهرست منابع
1. Wilson D, Rodgers CC. Wong's essentials of pediatric nursing. 6th ed. Elsevier Health Sciences; 2016.
2. Radmehr P, Polark F, Ferdows M, Khosropanah S. Investigating the health status and quality of life of children with hearing disabilities and their relationship with children's individual characteristics. Journal of Pediatric and Infant Nursing. 2021;7(3):21-28.
3. Brown TH. Childhood hearing impairment. Paediatrics and Child Health. 2020;30(1):6-13. [DOI:10.1016/j.paed.2019.10.002]
4. Cui S, Cheng F, Zhang L, Zhang C, Yuan Q, Huang C, et al. Self-esteem, social support and coping strategies of left-behind children in rural China, and the intermediary role of subjective support: a cross-sectional survey. BMC Psychiatry. 2021;21(1):1-9. [DOI:10.1186/s12888-021-03160-y] [PMID] []
5. Patel SR, Bouldin E, Tey CS, Govil N, Alfonso KP. Social isolation and loneliness in the hearing-impaired pediatric population: a scoping review. The Laryngoscope. 2021;131(8):1869-75. [DOI:10.1002/lary.29312] [PMID]
6. Lieu JE, Kenna M, Anne S, Davidson L. Hearing loss in children: a review. JAMA. 2020;324(21):2195-2205. [DOI:10.1001/jama.2020.17647] [PMID]
7. Miller I. Self-esteem: an American history. John Wiley & Sons; 2024.
8. Aggarwal K, Ravi R, Yerraguntla K. Self-esteem among individuals with hearing loss: a systematic review. Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery. 2024;76(1):314-321. [DOI:10.1007/s12070-023-04153-x] [PMID] []
9. Göncü A. Self-esteem in time and place: how American families imagine, enact, and personalize a cultural ideal. New York: Oxford University Press; 2018. 290 pp. $58.00 (hardback), ISBN 9780199959723.
10. van der Straaten TF, Rieffe C, Soede W, Netten AP, Dirks E, Oudesluys-Murphy AM, et al. Quality of life of children with hearing loss in special and mainstream education: a longitudinal study. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2020;128:109701. [DOI:10.1016/j.ijporl.2019.109701] [PMID]
11. Rezainejad M, Qiljah R, al-Dini J, Great A, Navidian A. The effect of self-care program training on the quality of life of school-age children with nephrotic syndrome: a quasi-experimental study. Journal of Pediatric and Infant Nursing. 2021;7(4):84-93.
12. Crowson MG, Semenov YR, Tucci DL, Niparko JK. Quality of life and cost-effectiveness of cochlear implants: a narrative review. Audiology and Neurotology. 2017;22(4-5):236-258. [DOI:10.1159/000481767] [PMID]
13. Hitchins AR, Hogan SC. Outcomes of early intervention for deaf children with additional needs following an auditory verbal approach to communication. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2018;115:125-132. [DOI:10.1016/j.ijporl.2018.09.025] [PMID]
14. Cohen E, Gadassi R. The function of play for coping and therapy with children exposed to disasters and political violence. Current Psychiatry Reports. 2018;20(5):1-7. [DOI:10.1007/s11920-018-0895-x] [PMID]
15. Haas SC, Ray DC. Child-centered play therapy with children affected by adverse childhood experiences: a single-case design. International Journal of Play Therapy. 2020;29(4):223. [DOI:10.1037/pla0000135]
16. Nursanaa WO, Ady INC, editors. Play therapy for children with anxiety disorders. In: Proceedings of the 5th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2019); 2020. Atlantis Press. [DOI:10.2991/assehr.k.200120.018]
17. Patterson L, Stutey DM, Dorsey B. Play therapy with African American children exposed to adverse childhood experiences. International Journal of Play Therapy. 2018;27(4):215. [DOI:10.1037/pla0000080]
18. da Silva LG, de Oliveira CJ, de Oliveira JD, Bandeira PFR, de Matos JHF, Gomes EB, et al. Use of therapeutic play in nursing care for school-age children: a scoping review. medRxiv. 2022. [DOI:10.1101/2022.03.18.22272614]
19. Alaifard N, Ahadi H, Hassan M, Mehrovarz R, Jamhari A, Dolatabadi S. Comparing the effectiveness of play therapy and story therapy on depression and separation anxiety in children with leukemia. Journal of the Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences. 2021;64(4).
20. Mahmoodi A, Mashayekh M, Zam F, Shahnazari M, Peymani J. The effectiveness of group play therapy with cognitive-behavioral approach on anxiety and self-esteem of deaf students. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2022;29(1):115-130. [DOI:10.61186/aums.12.1.23]
21. Coopersmith S. The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman and Company; 1967.
22. Edmondson J, Grote L, Haskell L, Matthews A, White M. Adolescent self-esteem: is there a correlation with maternal self-esteem? Nursing Research Course. 2006;1(8).
23. Ahmadi P, Zarean Z, Ebrahimpor M. The effect of the flipped learning method on the self-esteem of elementary school students. Quarterly Journal of Education Studies. 2023;9(34):35-48.
24. Shah R, Kulhara P, Grover S, Kumar S, Malhotra R, Tyagi S. Contribution of spirituality to quality of life in patients with residual schizophrenia. Psychiatry Research. 2011;190(2-3):200-205. [DOI:10.1016/j.psychres.2011.07.034] [PMID]
25. Mohammadian A, Akbari F, Ghilaseh H, Qarlipur R, Allah Z, Godarzi S, et al. Validation of quality of life questionnaire for children (PedsQL) in Kashan city. Scientific Research Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2014;22(3):10-18.
26. Varni JW, Seid M, Kurtin PS. PedsQL™ 4.0: reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory™ Version 4.0 Generic Core Scales in healthy and patient populations. Medical Care. 2001;39(8):800-812. [DOI:10.1097/00005650-200108000-00006] [PMID]
27. Pahlavi M, Ashori M. Comparing the effect of gestalt play therapy and LEGO therapy on the social-emotional competence in deaf children. Journal of Exceptional Children. 2021;21(4):7-20.
28. Ray DC. Culturally and linguistically responsive play therapy: adapting child-centered play therapy for deaf children. International Journal of Play Therapy. 2019;28(2):79-89. [DOI:10.1037/pla0000091]
29. Zeinali Dehrajabi Z, Ashori M. The effect of play therapy based on Axline approach on the social-emotional assets and resilience of preschool children with hearing loss. Positive Psychology Research. 2021;7(4):13-24.
30. Barimani S, Asadi J, Khajevand A. The effectiveness of play therapy on deaf children's social adaptation and communication skills. Archives of Rehabilitation. 2018;19(3):250-261. [DOI:10.32598/rj.19.3.250]
31. Aldmour HA. The impact of a play-based training program on reducing the negative effects of student abuse and improving their self-esteem. International Education Studies. 2019;12(8):94-105. [DOI:10.5539/ies.v12n8p94]
32. Ashori M, Yazdanipour M. Investigation of the effectiveness of group play therapy training with cognitive-behavioral approach on the social skills of students with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2018;19(3):262-275. [DOI:10.32598/rj.19.3.262]
33. Tonsuwan P. Effects of group play therapy on social skills in elementary school students. Thailand: Chulalongkorn University; 2019.
34. Hosseini M, Ashori M. Effectiveness of relationship-based play therapy on behavioral problems of children with hearing impairment and their mothers' resilience. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2022;12(2):91-108.
35. Mahmoudi A, Ahmad A, Elders F, Zam M, Nazari S, Treaty A, et al. The effectiveness of group play therapy with a cognitive-behavioral approach on the anxiety and self-esteem of deaf students. Scientific Research Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2022;29(1):115-130. [DOI:10.61186/aums.12.1.23]
36. Yazdanipour M, Ashori M, Abedi A. Impact of group theraplay on the social-emotional assets and resilience in children with hearing loss. International Journal of Play Therapy. 2022;31(2):107-117. [DOI:10.1037/pla0000175]
37. Ioannou A, Andreva A, editors. Play and learn with an intelligent robot: enhancing the therapy of hearing-impaired children. In: Human-Computer Interaction - INTERACT 2019: 17th IFIP TC 13 International Conference, Paphos, Cyprus, September 2-6, 2019, Proceedings, Part II. 2019. Springer.
38. Alotibi A, Algahtani F. The impact of play on life quality of children with intellectual disability. International Journal of Recent Research in Social Sciences and Humanities. 2019;6(4):84-91.
39. Witt S, Quitmann J, Höglund AT, Russ S, Kaman A, Escherich G, et al. Effects of a pretend play intervention on health-related quality of life in children with cancer: a Swedish-German study. Journal of Pediatric Hematology/Oncology Nursing. 2023;40(3):158-169. [DOI:10.1177/27527530221121726] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb