دوره 22، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 266-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 9809056608
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1398. 624


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadian M, Khazaei M, Mahjub H, Kahaei R. Toilet Training Age and Factors Affect Timing, Duration and Delayed: A Cross-sectional Study in Hamadan, Iran. Pajouhan Sci J 2024; 22 (4) :255-266
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1122-fa.html
فرهادیان مریم، خزایی مریم، محجوب حسین، کهایی رامین. شناسایی عوامل موثر بر سن، مدت و تأخیر آموزش توالت در کودکان: مطالعه مقطعی: همدان_ایران. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (4) :255-266

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1122-fa.html


1- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، maryam_farhadian80@yahoo.com
2- دانشکده بهداشت، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (576 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش توالت، یکی از مهم‌ترین وظایف رشدی دوران کودکی، تجربه‌ای چالش‌برانگیز برای والدین و کودکان است. این مطالعه با هدف شناسایی زمان شروع، تکمیل و طول مدت آموزش توالت و عواملی که ممکن است با این زمان‌ها در یک جمعیت ایرانی مرتبط باشد، انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی درباره خانواده‌های دارای فرزند ۲ تا ۶ ساله بین فروردین تا شهریورماه ۱۴۰۰ انجام شد. والدین درباره هدف مطالعه مطلع شدند و از والدین خواسته شد در صورت رضایت، پرسش‌نامه‌ای حاوی ۲۲ سوال (۱۲ سوال درباره اطلاعات اجتماعی – جمعیت‌شناختی و ۱۰ سوال درباره تجربه آموزش توالت) را تکمیل کنند. مصاحبه با والدین در سالن انتظار پزشکان اطفال و مراکز بهداشتی درمانی شهری همدان در غرب ایران انجام شد.
یافته‌ها: این مطالعه شامل ۱۶۴ (۵۲/۱%) دختر و ۱۵۱ (۴۷/۹%) پسر بود. میانگین سن شروع، تکمیل و مدت آموزش توالت به ترتیب ۵/۹۷ ± ۲۴/۰۱، ۹۱/۱۴ ± ۲۶/۶ و ۲/۳۴ ± ۲/۹۳ ماه بود. شروع آموزش توالت در دختران (۵/۹۸ ± ۲۳/۳۰ ماه) به طور معناداری در سن پایین‌تری نسبت به پسران (۷۸/۸۹ ± ۲۴/۵) بود (۰/۰۲۸ = P). سن شروع و تکمیل آموزش توالت با افزایش سطح تحصیلات مادر ارتباط مثبت دارد. همچنین وضعیت حضور مادر و ارتباط خانواده با دوستان و اقوام دارای فرزند کمتر از پنج سال به طور معناداری بر سن پایین‌تر شروع و تکمیل آموزش توالت تاثیرگذار بوده است. همچنین ۴۲/۸ ٪ از مادران اظهار کردند که درباره آموزش توالت اطلاعی ندارند یا اطلاعات کمی دارند.
میزان تاخیر در آموزش توالت (تکمیل آموزش توالت بعد از ۳۰ ماهگی) ۲۱/۶ ٪ بوده است. وزن نوزاد هنگام تولد، سن مادر، وضعیت تحصیلی مادر، همچنین زمان حضور مادر عواملی بوده‌اند که به طور معناداری با تاخیر در آموزش توالت در تحلیل چند متغیره مرتبط بوده‌اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت نقش و حضور والدین به ویژه مادران در کنار کودکان، توصیه می‌شود برنامه‌های آموزشی در این باره تدوین شود. این برنامه‌ها باید بر اهمیت مشارکت و حمایت والدین تاکید کنند و تکنیک‌های عملی را برای ارتقای آمادگی کودک برای آموزش توالت ارائه کنند.
متن کامل [PDF 1105 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1403/7/23 | پذیرش: 1403/8/24 | انتشار: 1404/1/17

فهرست منابع
1. Choby BA, George S. Toilet training. Am Fam Physician. 2008; 78:1059-64.
2. Baird DC, Bybel M, Kowalski AW. Toilet training: Common questions and answers. Am Fam Physician. 2019; 100(8), 468-474.
3. Mota DM, Barros AJ. Toilet training: methods, parental expectations and associated dysfunctions. J Pediatr (Rio J). 2008; 84:9-17. [DOI:10.2223/JPED.1752] [PMID]
4. Kostekci YE, Baskan S, Topcu S, Kose SK, Ozgur EG, Orhon F. Evaluation of the effects of the toilet training process on the child's quality of life. Pediatr Int. 2023 Feb 16:e15508. [DOI:10.1111/ped.15508] [PMID]
5. Tarhan H, Özgür Çakmak, Ekin RG, Ün S, Uzelli D, et al. Toilet training age and influencing factors: a multicenter study. Turk J Pediatr. 2015; 57: 172-176.
6. Netto JM, de Paula JC, Bastos CR, Gonçalves D, Carmo RL, de Carvalho Mrad FC, de Bessa Jr J. Personal and familial factors associated with toilet training. Int Braz J Urol. 2021; 47: 169-77. [DOI:10.1590/s1677-5538.ibju.2020.0129] [PMID] []
7. Largo R, Molinari L, Von Siebenthal K, Wolfensberger U. Development of bladder and bowel control: significance of prematurity, perinatal risk factors, psychomotor development and gender. Eur J Pediatr. 1999; 158:115-22. [DOI:10.1007/s004310051030] [PMID]
8. Horn IB, Brenner R, Rao M, Cheng TL. Beliefs about the appropriate age for initiating toilet training: are there racial and socioeconomic differences? J Pediatr. 2006; 149:165-8. [DOI:10.1016/j.jpeds.2006.03.004] [PMID]
9. Koc I, Camurdan AD, Beyazova U, Ilhan MN, Sahin F. Toilet training in Turkey: the factors that affect timing and duration in different sociocultural groups. Child Care Health Dev. 2008; 34:475-81. [DOI:10.1111/j.1365-2214.2008.00829.x] [PMID]
10. Kaerts N, Van Hal G, Vermandel A, Wyndaele JJ. Readiness signs used to define the proper moment to start toilet training: a review of the literature. Neurourol Urodyn. 2012; 31(4):437-40. [DOI:10.1002/nau.21211] [PMID]
11. Colaco M, Johnson K, Schneider D, Barone J. Toilet training method is not related to dysfunctional voiding. Clin Pediatr (Phila). 2013; 52:49-53. [DOI:10.1177/0009922812464042] [PMID]
12. LI, Xing, et al. Delayed in toilet training association with pediatric lower urinary tract dysfunction: A systematic review and meta-analysis. J Pediatr Urol. 2020; 16.3: 352. e1-352e8. [DOI:10.1016/j.jpurol.2020.02.016] [PMID]
13. Schmitt, Barton D. Toilet training problems: Underachievers, refusers, and stool holders. J Contemp Pediatr -Montvale. 2004; 21.4: 71-77.
14. Stadtler AC, Gorski PA, Brazelton TB. Toilet training methods, clinical interventions, and recommendations. American Academy of Pediatrics. Pediatrics. 1999; 103(6 Pt 2):1359-68. [DOI:10.1542/peds.103.S3.1359] [PMID]
15. Blum, N. J., Taubman, B., & Nemeth, N. Why is toilet training occurring at older ages? A study of factors associated with later training. JPediatr. 2004; 145(1), 107-111. [DOI:10.1016/j.jpeds.2004.02.022] [PMID]
16. Barone JG, Jasutkar N, Schneider D. Later toilet training is associated with urge incontinence in children. J Pediatr Urol. 2009; 5:458-61. [DOI:10.1016/j.jpurol.2009.05.012] [PMID]
17. Blum NJ, Taubman B, Nemeth N. Relationship between age at initiation of toilet training and duration of training: a prospective study. Pediatrics. 2003; 111, 810-814. [DOI:10.1542/peds.111.4.810] [PMID]
18. Hooman N, Safaii A, Valavi E, Amini-Alavijeh Z. Toilet training in Iranian children: a cross-sectional study. Iran J Pediatr. 2013; 23(2):154.
19. Albaramki HJ, Allawama AM, Yousef FA. Toilet Training and Influencing Factors that Affect Initiation and Duration of Training: A Cross Sectional Study. Iran J Pediatr. 2017; 27(3):e9656. [DOI:10.5812/ijp.9656]
20. Yildiz D, Suluhan D, Fidanci BE, Mert M, Tunc T, Altunkaynak B. The Differences between Preterm and Term Birth Affecting Initiation and Completion of Toilet Training among Children: A Retrospective Case-Control Study. Urology Journal. 2019; 16(2):180-5.
21. Kaerts N, Vermandel A, Van Hal G, Wyndaele JJ. Toilet training in healthy children: results of a questionnaire study involving parents who make use of day-care at least once a week. Neurourol Urodyn. 2014; 33:316-23. [DOI:10.1002/nau.22392] [PMID]
22. Joinson C, Heron J, Von Gontard A, Butler U, Emond A, Golding J. A prospective study of age at initiation of toilet training and subsequent daytime bladder control in school-age children. J Dev Behav Pediatr. 2009; 30:385-93. [DOI:10.1097/DBP.0b013e3181ba0e77] [PMID]
23. Mota DM, Barros AJ. Toilet training: situation at 2 years of age in a birth cohort. Jornal de pediatria. 2008; 84:455-62. [DOI:10.1590/S0021-75572008000600013] [PMID]
24. Fox R, McMullen S, Newburn, M. UK women's experiences of breastfeeding and additional breastfeeding support: A qualitative study of baby cafe services. BMC Pregnancy Childbirth. 2015; 15:147. [DOI:10.1186/s12884-015-0581-5] [PMID] []
25. Schmied V, Beake S, Sheehan A, McCourt C, Dykes F. Women's perceptions and experiences of breastfeeding support: A Metasynthesis. Birth. 2011; 38, 49-60. [DOI:10.1111/j.1523-536X.2010.00446.x] [PMID]
26. Sclar, G. D., & Mosler, H.-J. Caregiver social support and child toilet training in rural Odisha, India: What types of support facilitate training and how? Appl Psychol Health Well-Being. 2022; 1-21. [DOI:10.1111/aphw.12311] [PMID] []
27. Van Nunen K, Kaerts N, Wyndaele JJ, Vermandel A, Hal GV. Parents' views on toilet training (TT): A quantitative study to identify the beliefs and attitudes of parents concerning TT. J Child Health Care. 2015; 19(2):265-74. [DOI:10.1177/1367493513508232] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb