مقدمه: بازبینی و ارزیابی منظم وب سایت ها از جنبه های ساختاری و محتوایی (وبسنجی) و به دنبال آن مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن ها، راهبردی مناسب برای سیاستگذاری و تصمیم گیری به دست خواهد داد. از شاخصهای وبسنجی میتوان به قابلیت رؤیت، میزان تأثیرگذاری وبسایت، فایل های غنیشده، رتبه ترافیک و اندازه اشاره کرد. هدف این پژوهش ارزیابی و مقایسه وب سایتهای بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخصهای وبسنجی میباشد.
روش کار: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی_مقطعی بود، که به روش پژوهش وبسنجی با استفاده از تحلیل پیوند انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه وبسایت های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 بود. برای گردآوری اطلاعات، از موتورکاوش گوگل استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار Excel استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بیمارستان اکباتان از نظر میزان رؤیتپذیری، و ضریب تأثیرگذاری وب خالص، بیمارستان شهید بهشتی از نظر شاخصهای اندازه، رتبه ترافیک، فایلهای غنیشده رتبه اول را کسب داشته اند. در رتبهبندی کلی وبسایت بیمارستان شهید بهشتی در رتبه اول و بیمارستان ولیعصر تویسرکان با امتیاز 135 در رتبه آخر قرار گرفت.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان از نظر حضور در وب در وضعیت مطلوب نیستند. با توجه به اهمیت وبسایتها در اطلاعرسانی و حاکمیت فضای مجازی بر امور سازمان های خدماتی، لازم است که مسؤولان وبسایتها، برنامهریزی و اقدامات بیشتری در جهت ارتقاء کمّی و کیفی وبسایتهای واحدهای خود نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |