دوره 12، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1393 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 44-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri S, Shamspar L, Rezaei M, Veisi F. The effect of gender and education on phonemic fluency. Pajouhan Sci J 2014; 12 (3) :37-44
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.html
مظاهری سمیرا، شمس پر لیلا، رضایی محمد، ویسی فرزاد. بررسی تاثیر سنوات تحصیلی و جنسیت بر روانی واجی. مجله علمی پژوهان. 1393; 12 (3) :37-44

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان ، m_r_st@yahoo.com
چکیده:   (4624 مشاهده)
مقدمه: عملکرد روانی گفتار، توانایی تولید کلمات، پردازش های ذهنی آگاهانه و به طور کلی قابلیت برقراری ارتباط شفاهی را بررسی می کند. اهمیت و تاثیر ویژگی های دموگرافیک بر تکالیف روانی واجی در مطالعات مختلف ذکر شده است. در این پژوهش قصد داریم تا روانی واجی و ارتباط آن با سنوات تحصیلی و جنسیت را در زبان فارسی مورد بررسی قرار دهیم.
روش کار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی انجام شده است. افراد مورد مطالعه در این پژوهش 290 نمونه فارسی زبان 18-12 ساله طبیعی در هفت گروه سنی بودند که سابقه هیچگونه اختلال نورولوژیکی، روانی و حسی نداشتند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون روانی گفتار استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی و مقایسه داده ها از آزمون های T-test مستقل و ANOVA استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین سن، میزان تحصیلات و میانگین عملکرد روانی واجی تفاوت معناداری وجود دارد (005/0P <). همچنین این تفاوت معنی دار در میانگین عملکرد و تعداد انتقال های روانی واجی در بین دو جنس دختر و پسر وجود دارد.
نتیجه گیری: افراد دارای تحصیلات کمتر امتیازات کمتری در تمامی موارد مورد بررسی به غیر از خوشه بندی داشتند که نشان می دهد غربال گری ذهنی ضعیف تری در میان افراد دارای تحصیلات کمتر وجود دارد.
متن کامل [PDF 173 kb]   (1535 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1393/6/18 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1393/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb