دوره 12، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1393 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 57-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi N, Baghban K, Soltani M, Javadipour S, Seihei E. Survey of Some acoustic features of maternal speech in Persian speaking mothers. Pajouhan Sci J 2014; 12 (3) :52-57
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-31-fa.html
مرادی نگین، باغبان کوثر، سلطانی مجید، جوادی پور شیوا، صیحه ای الهام. بررسی برخی ویژگی های آکوستیک گفتار نوزاد مدار در مادران فارسی زبان. مجله علمی پژوهان. 1393; 12 (3) :52-57

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-31-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، shiva.javadi63@gmail.com
چکیده:   (6334 مشاهده)
مقدمه: بزرگسالان هنگامی که با فرد دیگر صحبت می کنند، وی&zwj&zwj&zwj&zwjژگی های زبانی شنونده را مد نظر می گیرند. یک شکل کاملاً واضح از تغییرات گفتار وابسته به شنونده، گفتار مادرانه یا نوزاد مدار است. گفتار نوزاد مدار خیلی آهسته تر و با جملات طولانی تر و مکث هایی است که در پایان عبارت روی می دهند. بدون شک بارزترین ویژگی این سبک گفتاری، مشخصه های اکوستیک آن است. هدف این پژوهش بررسی ویژگی های اکوستیکی گفتار نوزاد مدار در زبان فارسی بود.
روش کار: صدای 30 مادر فارسی زبان که از نظر سن و میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با یکدیگر مطابقت داده شده بودند در هنگام برقراری ارتباط با نوزادانشان و حین صحبت با یک فرد بزرگسال (گفتار بزرگسال مدار) ضبط شد. نمونه صدا با استفاده از نرم افزار Praat مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میانگین فرکانس پایه، دامنه فرکانس و تغییرپذیری فرکانس در گفتار نوزاد مدار و بزرگسال مدار مادران بررسی شدند.
یافته ها: با استفاده از آزمون تی زوج، مشخص شد که میانگین فرکانس پایه، دامنه فرکانس و وقفه صوتی در گفتار نوزاد مدار مادران با گفتار بزرگسال مدار آنها اختلاف معناداری دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مادران فارسی زبان در هنگام ارتباط با نوزادشان با صدای زیرتری صحبت می کنند و دامنه فرکانسی بیشتری دارند که می تواند تبیین کننده الگوی اغراق آمیز و آهنگین گفتار نوزاد مدار در این سبک باشد. نتایج نشان داد که در زبان فارسی نیز مانند زبان انگلیسی، بزرگسالان در هنگام صحبت کردن با نوزادان، سبک گفتار خود را تغییر دهند. با پذیرش این نتیجه می توان به مجریان برنامه های کودکان، گفتاردرمانگران، کاردرمانگران و سایر افرادی که با کودکان سروکار دارند پیشنهاد داد که به منظور برقراری ارتباط و جلب توجه هرچه بهتر کودک و آموزش کودکان در مسیر رشد، از سبک گفتار نوزاد مدار استفاده کنند
متن کامل [PDF 120 kb]   (2567 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1393/6/19 | پذیرش: 1393/6/19 | انتشار: 1393/6/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb