Vakilimofrad H, Hosseinirad S. Review of Scientific Productions and Mapping the Co-authorship in Scopus Database for Researchers at the Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2018; 16 (4) :53-63
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-411-fa.html
وکیلی مفرد حسین، حسینی راد سمیه. بررسی کمی تولیدات علمی و ترسیم نقشه هم نویسندگی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایگاه استنادی Scopus. مجله علمی پژوهان. 1397; 16 (4) :53-63
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-411-fa.html
1- استادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، s.hosseinirad90@gmail.com
چکیده: (5456 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از رایجترین روش های ارزیابی فعالیت های علمی یک دانشگاه، علم سنجی ست که با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی استنادی امکان پذیر است. مطالعه حاضر میزان تولیدات علمی و هم نویسندگی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان را بر اساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه استنادی Scopus مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع پژوهش های علم سنجی و جامعه آماری شامل مجموع تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نمایه استنادی Scopus در طی سال های 2010-2015 میباشد. داده ها از طریق جستجو در پایگاه استنادی Scopus جمع آوری شده و جهت ترسیم نقشه هم نویسندگی داده های استخراج شده از نرم افزار CiteSpace استفاده شده است.
یافتهها: میزان تولیدات علمی و استنادات پژوهشگران در طی سال های مورد بررسی از رشد خوبی برخوردار بوده است اما مقدار شاخص h برخلاف افزایش استنادات از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. نتایج مقدار شاخص m نشان داد آن دسته از اعضایی که به تازگی فعالیت علمی خود را شروع نموده اند به لحاظ تولیدات علمی نسبت به دیگر اعضای با سابقه فعال تر بوده اند. دانشکده های بهداشت و پزشکی در مقایسه با سایر دانشکده ها دارای بیشترین هم نویسندگی بوده و به طور کلی در طی سال های مورد بررسی هم نویسندگی رشد خوبی (میانگین ضریب همکاری = 0/39) داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به مقدار پایین ضریب مشارکت ایجاد بستر لازم برای مشارکت گسترده تر پژوهشگران دانشگاه، ارتباط نویسندگان برجسته و کلیدی با دیگر محققین و جذب پژوهشگران جوان پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1396/9/13 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/6/24