مقدمه و هدف: شناسایی، پیشگیری و درمان اختلالات دوران کودکی، همواره مورد توجه بوده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه غیر تجربی، روش شناختی بود، ابتدا ترجمه ابزار شامل ترجمه مستقیم و معکوس و روایی صوری نسخه فارسی و سپس مطالعه اعتبار، پایایی و روایی محتوا و همگرایی نسخه فارسی پرسشنامه ASSQ انجام شد. اعتبار درونی پرسشنامه ASSQ از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. پایایی بازآزمون طی یک فاصله زمانی 14 روز روی 33 نفر از والدین و معلمان بررسی شد. در روایی محتوا ضریب همبستگی هر سوال با نمرات کل پرسشنامه ASSQ والد و معلم محاسبه شد. در روایی همزمان، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ در سطح والد و معلم با پرسشنامه راتر والد / معلم و پرسشنامه علائم مرضی (CS1-4) والد/ معلم در گروه آسپرگر و اوتیسم مقایسه شد.
یافته ها: برای محاسبه اعتبار درونی، پرسشنامه ASSQ در گروه والدین کودکان عادی پایه های اول تا پنجم ابتدای قبل از حذف سوال های نامناسب (0/76) و در گروه معلمان (0/77) برآورد شد. بعد از حذف سوالات نامناسب ضرب آلفای کرونباخ در گروه والدین کودکان عادی (0/77) والدین کودکان طیف اوتیسم (0/65) معلمان کودکان عادی (0/81) و معلمان کودکان اوتیسم (0/70) بدست آمد. در روایی محتوا، همبستگی 21 سوال از 27 سوال بالای 0/3 برآورده شد، که سوالات پرسشنامه ASSQ به استثنا برخی سوالات از روایی محتوی مطلوبی در گروه والدین و معلمان برخوردار بودند. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه ASSQ کودکان طیف اوتیسم در گروه والدین (0/467=r) و در گروه معلمان (0/614=r) برآورد شده است. برای برآورد روایی همگرایی پرسشنامه ASSQ همبستگی آن با دو پرسشنامه راتر و CS1-4 محاسبه شد که در گروه والدین، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/715) در گروه والدین پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/486) و در گروه معلمان ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/495) در گروه معلمان پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/411) به دست آمد و معنادار بود.
نتیجه گیری: پرسشنامه فارسی ASSQ از پایایی و روایی مطلوب جهت غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله در جامعه ایرانی برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |