دوره 12، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1392 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 54-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kasechi M, Behnia F, Mirzaei H, Rezafiani M, Farzi M. Validity and reliability of Persian version of high-functioning autism spectrum screening questionnaire age 7-12. Pajouhan Sci J 2013; 12 (1) :45-54
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-46-fa.html
کاسه چی مسعود، بهنیا فاطمه، میرزایی هوشنگ، رصافیانی مهدی، فرضی مرجان. اعتبار، پایایی و روایی نسخه فارسی پرشنامه غربال گری کودکان اوتیسم 12-7 ساله با عملکرد بالا. مجله علمی پژوهان. 1392; 12 (1) :45-54

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-46-fa.html


چکیده:   (9525 مشاهده)

مقدمه و هدف: شناسایی، پیشگیری و درمان اختلالات دوران کودکی، همواره مورد توجه بوده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله بود.

مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه غیر تجربی، روش شناختی بود، ابتدا ترجمه ابزار شامل ترجمه مستقیم و معکوس و روایی صوری نسخه فارسی و سپس مطالعه اعتبار، پایایی و روایی محتوا و همگرایی نسخه فارسی پرسشنامه ASSQ انجام شد. اعتبار درونی پرسشنامه ASSQ از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. پایایی بازآزمون طی یک فاصله زمانی 14 روز روی 33 نفر از والدین و معلمان بررسی شد. در روایی محتوا ضریب همبستگی هر سوال با نمرات کل پرسشنامه ASSQ والد و معلم محاسبه شد. در روایی همزمان، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ در سطح والد و معلم با پرسشنامه راتر والد / معلم و پرسشنامه علائم مرضی (CS1-4) والد/ معلم در گروه آسپرگر و اوتیسم مقایسه شد.

یافته هابرای محاسبه اعتبار درونی، پرسشنامه ASSQ در گروه والدین کودکان عادی پایه های اول تا پنجم ابتدای قبل از حذف سوال های نامناسب        (0/76) و در گروه معلمان (0/77) برآورد شد. بعد از حذف سوالات نامناسب ضرب آلفای کرونباخ در گروه والدین کودکان عادی (0/77) والدین کودکان طیف اوتیسم (0/65) معلمان کودکان عادی (0/81) و معلمان کودکان اوتیسم (0/70) بدست آمد. در روایی محتوا، همبستگی 21 سوال از 27 سوال بالای 0/3 برآورده شد، که سوالات پرسشنامه ASSQ به استثنا برخی سوالات از روایی محتوی مطلوبی در گروه والدین و معلمان برخوردار بودند. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه ASSQ کودکان طیف اوتیسم در گروه والدین (0/467=r) و در گروه معلمان (0/614=r) برآورد شده است. برای برآورد روایی همگرایی پرسشنامه ASSQ همبستگی آن با دو پرسشنامه راتر و CS1-4 محاسبه شد که در گروه والدین، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/715) در گروه والدین پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/486) و در گروه معلمان ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/495) در گروه معلمان پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/411) به دست آمد و معنادار بود.

نتیجه گیری: پرسشنامه فارسی ASSQ از پایایی و روایی مطلوب جهت غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله در جامعه ایرانی برخوردار است.

متن کامل [PDF 207 kb]   (3125 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1393/6/19 | پذیرش: 1393/6/19 | انتشار: 1393/6/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb