Khalili Z, Shamsizadeh M, Fallahinia G H, Tohidi S, Ali-Mohammadi N, Tapak L. The Types and Causes of Medication Error and Barriers in Reporting it in Internship Nursing Students in Hamadan Nursing Midwifery Faculty. Pajouhan Sci J 2019; 17 (3) :16-25
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-468-fa.html
خلیلی زهرا، شمسی زاده مرتضی، فلاحی نیا غلامحسین، توحیدی شهین، علیمحمدی ندا، تاپاک لیلی. انواع و علل خطای دارویی و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه دانشکده پرستاری مامایی همدان. مجله علمی پژوهان. 1398; 17 (3) :16-25
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-468-fa.html
1- مربی، مرکز تحقیقات بیماری های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مربی،گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، مرکز تحقیقات بیماری های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، falahinia@umsha.ac.ir falahinia@umsha.ac.ir
4- مربی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
5- کارشناس ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
6- استادیار، گروه آمارحیاتی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (4829 مشاهده)
سابقه و هدف: خطر اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه به دلیل استقلال در عمل وجود دارد که جهت حفظ ایمنی بیمار، شناسایی این خطاها ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین انواع و علل خطای دارویی و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت سرشماری بر روی 87 دانشجوی پرستاری کارآموز در عرصه صورت گرفت. پژوهشگر با مراجعه به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان پرسشنامه چهار قسمتی را که شامل اطلاعات دموگرافیک، انواع خطای دارویی در طی سه ماه، علل بروز خطا و دلایل عدم گزارش خطا بود در اختیار دانشجویان قرار داد تا آن را تکمیل نمایند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: خطای دارویی در 14/9% از دانشجویان رخ داده و هیچ ارتباط معنی داری با اطلاعات دموگرافیک نداشت. بیشترین وقوع خطا؛ اجرای دارو دیرتر یا زودتر از زمان تجویز (13/43±10/5)، بیشترین علل بروز؛ نقص دانش دارویی (1/27±2/43) و مهمترین فاکتور کمک کننده؛ حجم کار بالا (1/54±2/84) گزارش گردید. مهمترین دلیل عدم گزارش؛ عدم حمایت کافی از دانشجو (1/22±2/96) مطرح شد.
نتیجهگیری: نقص دانش دارویی و استرس منجر به وقوع خطای دارویی می شود. عدم حمایت کافی از دانشجو عاملی مهم در جلوگیری از گزارش خطا می باشد. بنابراین در راستای پیشگیری و ارتقاء ایمنی بیمار تاکید بیشتر بر اهمیت اطلاعات دارویی در آموزش پرستاری و فراهم نمودن تمهیداتی جهت حمایت از دانشجو هنگام گزارش خطا پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1397/8/2 | پذیرش: 1397/11/24 | انتشار: 1398/3/25