دوره 17، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1398 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 48-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei-Alavijeh M, Jalili C, Asadi S, Solaimanizadeh L, Jalilian F. Role of Meta cognitive Self-Regulation in Academic Achievement among College Students. psj. 2019; 17 (3) :48-54
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-505-fa.html
میرزایی علویحه مهدی، جلیلی سیروس، اسدی سمیه، سلیمانی زاده لاله، جلیلیان فرزاد. نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله علمی پژوهان. 1398; 17 (3) :48-54

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-505-fa.html


1- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- دکتری تخصصی علوم تشریح، مرکز تحقیقات باروری و ناباروری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- دانشجوی پزشکی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بم، کرمان، ایران
5- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، f_jalilian@yahoo.com
چکیده:   (391 مشاهده)
سابقه و هدف: پیشرفت تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آن از مسائل مهم در محیط‌های آموزشی است و در مطالعات متعددی به نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اشاره شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی در میان 323 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1396 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خوگزارش دهی جمعیت‌شناختی و خودنظم‌دهیِ فراشناختی پینتریخ و همکاران بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و با بهره گیری از آزمون‌های آنوا، تی مستقل و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05 مورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 29 و میانگین آن 2/47±22/78 سال بود. دانشجویان 65/79 درصد از حداکثر نمره خودنظم‌دهیِ فراشناختی کسب کردند. میان خودنظم‌دهیِ فراشناختی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/001 > & 0/360 =r). در مجموع 14 درصد از واریانس متغیر خودنظم‌دهیِ فراشناختی توسط متغیرهای زمینه‌ای مورد مطالعه پیش بینی شد که در این میان تحصیلات مادر (0/278 =β) و سن (0/226=β) پیش بینی کننده‌های قوی‌تری بودند.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تاکید بر برنامه‌ریزی مداخلات مؤثر ارتقای خودنظم‌دهیِ فراشناختی بتواند تاثیرات سودمندی را در ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بدنبال داشته باشد.
متن کامل [PDF 610 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb