دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 8-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezazi L, safaeyan S, Sobhani Rad D, Tayarani Niknezhad H, Rajaee P, Zavi M, et al . Comparing the word definition skill between children with cochlear implant and normal children.. psj. 2019; 18 (1) :8-15
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-fa.html
اعزازی لیلا، صفائیان صدیقه، سبحانی راد داود، طیرانی نیک نژاد حمید، رجایی پریسا، زاوی مهدیه، و همکاران.. مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دارای کاشت حلزون شنوائی با کودکان عادی. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (1) :8-15

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-fa.html


1- ، sdh1368@yahoo.cخئ
چکیده:   (613 مشاهده)
مقدمه: تعریف واژه، مهارتی زبانی و فرازبانی است که با رشد زبان، موفقیت تحصیلی و عملکرد هوشی در ارتباط می‌باشد. در زمینه بررسی تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون در ایران مطالعات اندکی وجود دارد؛ لذا هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان عادی بود. روش کار: در یک مطالعه مقطعی تعداد 22 کودک دارای کاشت حلزون شنوایی و 22 کودک عادی 6 تا 8 ساله به شیوه در دسترس جهت بررسی مهارت تعریف واژه با استفاده از آزمون تعریف واژه محمدی و همکاران (1388) انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل فارسی زبان بودن، مادرزادی بودن آسیب، استفاده از کاشت حلزون، انجام عمل تا قبل از سه سالگی عدم وجود سابقه هر گونه اختلال همراه  و دریافت خدمات توانبخشی زودهنگام بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم همکاری آزمودنی بود.جهت آنالیز آماری از نسخه 19 SPSS استفاده شد میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر امتیازات آنها محاسبه شد. همچنین جهت تعیین معناداری تفاوت میانگین امتیازاتِ متغیرها از آزمون من ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: گروه طبیعی به طور معناداری در سه بخش محتوایی(003/0p=) و ساختاری(000/0p=) تعریف واژگان و نیز در مجموع (000/0p=) امتیازات بیشتری نسبت به گروه کم‌شنوا کسب کردند. نتیجه‌گیری: ضعف کودکان کمشنوا در مهارت تعریف واژه نشان از آسیب زبانی آنها در معناشناسی و نحو دارد. در زمینه آسیب ویژه زبانی، مطالعات انجام شده  یافته هایی همسو با نتایج این مطالعه نشان داده اند که انتظار می‌رود در برنامه درمانی مد نظر آسیب‌شناسان گفتار و زبان قرار گیرد.

 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb