Shourcheh B, Heydari M, Moosivand M, Bashirian S, Farahani F, Masoomi M, et al . Investigate and Compare the Effect of In-person and Teacher-centered Education with Virtual Education in Learning the History of Islamic Culture and Civilization Course of Hamadan Medical Sciences Students. Pajouhan Sci J 2020; 18 (2) :97-106
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-535-fa.html
شورچه بهروز، حیدری منصور، موسیوند مریم، بشیریان سعید، فراهانی فرهاد، معصومی سید محمد، و همکاران.. مقایسه تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (2) :97-106
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-535-fa.html
1- عضو مرکز توسعه پژوهش بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، shourcheh61@gmail.com
2- عضو مرکز توسعه پژوهش بین رشتهای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- استاد گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
6- دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی، موسسه مطالعات تاریخ علوم پزشکی، طب اسلامی و مکمل، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (6591 مشاهده)
سابقه و هدف: ابداع، ارزیابی و تثبیت شیوههای مطلوب آموزشی از وظائف مهم سیستم آموزشی است. بر همین اساس، هدف این پژوهش تعیین و مقایسه تاثیر شیوه های آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان ابن سینا همدان است.
مواد و روش ها: این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه آماری 30 نفر از دانشجویان دختر رشته پزشکی دانشگاه ابن سینا همدان بودند که در سال 1397 کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را انتخاب نمودند؛ این تعداد با روش تخصیص تصادفی ساده به دو گروه پانزده نفره جهت شرکت در فرآیند آموزش حضوری استادمحور و آموزش مجازی جهت آموزش و یادگیری فصل دهم (آشنایی با مبانی طب سنتی ایران) تقسیم شدند. ملاک ارزیابی در بعد یادگیری درس نمره کسسب شده در آزمون بود. و روایی پرسشنامه بررسی نگرش آنان نسبت به این دو شیوه آموزشی توسط اساتید و متخصصین در این زمینه و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ به تأیید رسید.
یافته ها: یافته ها مشخص نمود که نمره آزمون علمی دانشجویان در درس مذکور، همبستگی اجتماعی و مدرس دوره در روش تدریس حضوری و استاد محور در وضعیت مناسب تری قرار داشته است. میانگین دیگر عناصر نظیر موفقیت، عاطفه منفی، خودانگیختگی در یادگیری، فرصت و حتی رضایت کلی در روش حضوری بیشتر از روش تدریس مجازی بوده است. یافته ها نشان دهندۀ آن است که در روش آموزش مجازی، میانگین همبستگی اجتماعی و رضایت دانشجویان از مدرس دوره از میانگین معیار کمتر بوده است.
نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجوبان حضور و تعامل با استاد یک رکن و اساسی مهم در روش های آموزشی و تدریس می باشد که این تعامل باعث جریان یافتن روابط و همبستگی اجتماعی بین دانشجو و استاد می شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/8/13 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/10/20