دوره 18، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 75-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shourcheh B, Heydari M, Moosivand M, Bashirian D, farahani D, Barati D, et al . Investigate and compare the effect of in-person and teacher-centered education with virtual education in learning the history of Islamic culture and civilization course of Hamadan Medical Sciences students. psj. 2020; 18 (2) :75-82
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-535-fa.html
شورچه بهروز، حیدری منصور، موسیوند مریم، بشیریان سعید، فراهانی فرهاد، براتی مجید، و همکاران.. بررسی و مقایسۀ تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی همدان. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (2) :75-82

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-535-fa.html


1- مرکز توسعه پژوهش بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت دانشگاه علوم پزشکی ، shourcheh61@gmail.com
2- گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- دانشگاه پیام نور همدان
4- دانشکده بهداشت-علوم پزشکی همدان
5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
6- دانشکده بهداشت، علوم پزشکی همدان
7- دانشکده پزشکی، علوم پزشکی همدان
8- دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (128 مشاهده)
چکیده
هدف
ابداع، ارزیابی و تثبیت شیوه­های مطلوب آموزشی از وظائف مهم سیستم آموزشی است. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر شیوه­های آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان ابن­سینا همدان است.
مواد و روش­ها
این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه آماری30 نفر از دانشجویان دختر رشته پزشکی دانشگاه ابن سینا همدان بودند که در سال 1397کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را انتخاب نمودند؛ این تعداد با روش تخصیص تصادفی ساده به دو گروه پانزده نفره جهت شرکت درفرآیند آموزش جضوری استادمحور، و آموزش مجازی جهت آموزش و یادگیری فصل دهم (آشنایی با مبانی طب سنتی ایران) تقسیم شدند. ملاک ارزیابی در بعد یادگیری درس نمره کسسب شده در آزمون بود. و روایی پرسشنامه بررسی نگرش آنان نسبت به این دو شیوه آموزشی توسط اساتید و متخصصین در این زمینه و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ به تأیید رسید.
یافته­ها
یافته ­ها مشخص نمود که نمره آزمون علمی دانشجویان در درس مذکور، همبستگی اجتماعی و مدرس دوره در روش تدریس حضوری و استادمحور در وضعیت مناسب­تری قرار داشته است. میانگین دیگر عناصر نظیر موفقیت، عاطفه منفی، خودانگیختگی در یادگیری، فرصت و حتی رضایت کلی در روش حضوری بیشتر از روش تدریس مجازی بوده­است. یافته­ها نشان دهندۀ آن است که در روش آموزش مجازی، میانگین همبستگی اجتماعی و رضایت دانشجویان از مدرس دوره از میانگین معیار کمتر بوده است.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb