دوره 18، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1399 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 24-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naderi behrad R, imani B, rezvani S. Correlation between spiritual intelligence and clinical competency of operating room and anesthesia students Hamadan University of Medical Sciences. psj. 2020; 18 (4) :24-30
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-569-fa.html
نادری به راد رامین، ایمنی بهزاد، رضوانی سپیده. بررسی همبستگی هوش معنوی و صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله علمی پژوهان. 1399; 18 (4) :24-30

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-569-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، behzadiman@yahoo.com
چکیده:   (1148 مشاهده)
زمینه و هدف : جهت ارائه مراقبت های اثربخش و صحیح به بیماران، داشتن صلاحیت بالینی الزامی می باشد. به همین منظور یافتن مولفه های موثر بر صلاحیت بالینی و ارتقاء آن اهمیت بالایی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی همبستگی هوش معنوی و صلاحیت بالینی در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی : این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 107 نفر از دانشجویان ترم 4 و 6 رشته اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. ارزیابی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه های هوش معنوی کازدین و همکاران 1986 ) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لیو و همکاران 2009 ) انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی، تی تست استفاده شد.
یافته ها : نتایج نشان داد که 46/50 درصد از دانشجویان، دارای نمره هوش معنوی بیشتر از میانگین محدوده خوب ) و 54/49 درصد از دانشجویان، دارای نمره کمتر از میانگین محدوده متوسط )  بودند. همچنین 14/55 درصد از دانشجویان، دارای نمره صلاحیت بالینی بالاتر از میانگین محدوده خوب ) و 86/44 درصد دارای نمره کمتر از میانگین محدوده متوسط ) بودند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد، بین همبستگی هوش معنوی دانشجویان و صلاحیت بالینی آنها همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد 047/0 p <).
نتیجه گیری: بین صلاحیت بالینی و هوش معنوی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. مدیران آموزش می توانند با توجه به آموزش مهارتهای هوش معنوی سبب ارتقاء صلاحیت بالینی دانشجویان گردند. همچنین به دلیل اهمیت بالای صلاحیت بالینی در حیطه اتاق عمل لزوم انجام این پژوهش با جامعه آماری بالاتر حائز اهمیت می باشد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1398/10/25 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb