دوره 11، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1392 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 29-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Stabilization students' awareness based on training classes in EMS. psj. 2013; 11 (3) :29-36
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-63-fa.html
کرمپوریان آرزو، محمدی ناهید، ایمنی بهزاد، دشتی سعید. بررسی تثبیت آگاهی از مباحث اخلاق حرفه ای بر اساس آموزش کلاس محور دانشجویان. مجله علمی پژوهان. 1392; 11 (3) :29-36

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-63-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، n.mohammadi@umsha.ac.ir
چکیده:   (1231 مشاهده)

مقدمه: آشنایی دانشجویان فوریت پزشکی از اصول اخلاق حرفه ای آن ها را در ارائه خدمات بهتر یاری نموده و تنش حرفه ای را به حد اقل خواهد رسانید. تحقیق حاضر با هدف تثبیت آگاهی از مباحث اخلاق حرفه ای بر اساس آموزش کلاس محور در دانشجویان فوریت پزشکی انجام شده است.

روش کار: این مطالعه توصیفی–مقطعی می باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان سال آخر فوریت پزشکی به تعداد 30 نفر بودند که با شیوه ی سر شماری وارد مطالعه شدند. جهت تثبیت آگاهی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد. جهت تعیین اعتبار محتوا و صوری، پرسشنامه در اختیار ده نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت و بر اساس نظرات آنان اصلاحات انجام شد. میزان پایایی به صورت آزمون باز آزمون حاصل از تکمیل ده پرسشنامه با فاصله دو هفته توسط گروه مشابه با واحد های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ،که r=0.83 را نشان داد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برابر a=0.90 نشان دهنده ی پایایی و ثبات درونی پرسشنامه بود. نتایج حاصل با نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.

یافته ها: میزان آگاهی دانشجویان قبل از تدریس 97%در حد ضعیف و 3%در حد متوسط بود. در امتحان پایان ترم نمرات فراگیران بین 14-20 و میانگین آن 16.58 بود به منظور تثبیت آگاهی پس از گذشت سه ترم، مجددا میزان آگاهی دانشجویان با استفاده از چک لیست سنجیده شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانشجویان 69.24، اکثر نمونه ها (80%) دارای آگاهی بالا و 20% دارای آگاهی ضعیف بودند.

نتیجه گیری: در سیاست گذاری وزارت بهداشت و درمان، تهذیب اخلاق مقدم بر علم برای کلیه اعضای حرف پزشکی، خصوصا دانشجویان فوریت پزشکی است. میزان آگاهی دانشجویان در بعضی از حوزه ها مانند وظیفه شناسی در حد بالا (80%)،در حوزه ی قانونی بسیار ضعیف و در بعضی از حوزه ها مانند احترام، نوع دوستی در حد متوسط بود. لذا توصیه می گردد در زمینه ی قوانین حرفه ای، اساتید وقت بیشتری را صرف نمایند.

واژه‌های کلیدی: تثبیت آگاهی، اثربخشی آموزشی
متن کامل [PDF 625 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb