دوره 19، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان،زمستان 1399 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 25-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari Jam M. Effectiveness of Anger Management and Assertiveness Practices on Reducing Risky Behaviors and Increasing Assertiveness in Mothers of Children with Neurodevelopmental Disorders. psj. 2021; 19 (2) :19-25
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-663-fa.html
غفاری جم مینا. اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جرئت‌آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی. مجله علمی پژوهان. 1399; 19 (2) :25-19

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-663-fa.html


چکیده:   (587 مشاهده)
سابقه و هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جرئت‌آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی می‌پردازد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران فرزندان با اختلالات عصبی رشدی بود. از این تعداد 26 مادر در گروه آزمایش و 26 مادر در گروه کنترل به روش نمونه‌گیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه طبق DSM-5، مقیاس تکانشگری بارات و مقیاس جرئتمندی راتوس بود که قبل از شروع آموزش مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی و بلافاصله بعد از اتمام جلسات توسط مادران هر دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده‌ها با روش کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش گروهی مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی به‌طور معناداری موجب کاهش خشم و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی شده است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: در حوزه درمان و در زمینه کار با مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی و افرادی که در حالت بحران هیجانی ناگهانی مانند تولد فرزند به سر می‌برند، آموزش مهارت‌های زندگی ازجمله جرئتمندی و کاهش تکانه و خشم با توجه به ماهیت آن و تأثیر بلندمدت در تمام ابعاد زندگی، بسیار کارا و نویدبخش به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 891 kb]   (251 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1399/12/14 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb