دوره 19، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان،زمستان 1399 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 49-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nokhbezaein P. Investigation of the Effect of Reality Therapy on Promoting Responsibility and Social Adjustment in Adolescent Females. Pajouhan Sci J 2021; 19 (2) :43-49
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-666-fa.html
نخبه زعیم پریسا. بررسی تأثیر واقعیت‌درمانی بر ارتقای مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. مجله علمی پژوهان. 1399; 19 (2) :43-49

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-666-fa.html


چکیده:   (3248 مشاهده)
سابقه و هدف: واقعیت‌درمانی به معنی مسئولیت‌پذیری و داشتن ارتباط و روابط کارآمد با دیگران و سازگاری اجتماعی در زندگی است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر واقعیت‌درمانی بر ارتقای مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دختران نوجوان سنین ۱۶ تا ۱۸ ساله دبیرستان‌های دوره دوم بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس ۴۰ نفر از دختران نوجوان دبیرستان دوره دوم مهردخت هشتگرد انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در گروه‌های مداخله (۲۰ نفر گروه واقعیت‌درمانی) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند و به پرسش‌نامه‌های مسئولیت‌پذیری کردلو (1389) و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) پاسخ دادند. گروه کنترل در انتظار ماند و برای گروه مداخله طی ۴ هفته، ۸ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای آموزش واقعیت‌درمانی اجرا شد. در پایان مداخلات درمانی و یک ماه بعد، بار دیگر آزمودنی‌های گروه‌های مداخله و کنترل به‌منظور بررسی میزان تداوم اثربخشی آموزش صورت‌گرفته (پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسش‌نامه‌های پژوهش ارزیابی شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS نسخه 28 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد اثر واقعیت‌درمانی بر مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان معنادار بود. درنتیجه بین نمره‌های عامل (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری) در میزان بهبود مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت که استفاده از مداخله واقعیت‌درمانی بر مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی نوجوانان تأثیر دارد.
متن کامل [PDF 646 kb]   (1217 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1399/12/14 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb