Kashef M, Nourzad F, Kashef A. Relationship of Anthropometric Features with Balance and Fundamental Skills in 3-6 Years Old Girls and Boys in Tehran. Pajouhan Sci J 2021; 19 (3) :19-26
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-727-fa.html
کاشف مجید، نورزاد فاطمه، کاشف علیرضا. ارتباط بین ویژگیهای آنتروپومتریکی با تعادل و مهارتهای بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (3) :19-26
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-727-fa.html
1- گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ، Kashef@sru.ac.ir
2- گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (1228 مشاهده)
سابقه و هدف: دوران کودکی مهمترین دوره رشد حرکتی به حساب میآید. رشد حرکتی بر عملکرد حرکتی و تواناییهای فردی اثر میگذارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین ویژگیهای آنتروپومتریکی با تعادل و مهارتهای بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و میدانی است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این پژوهش 774 کودک (3 تا 6 ساله) در دو گروه پسر با میانگین وزنی (4.23 ± 18.90 کیلوگرم) و دختر با میانگین وزنی(3.94 ± 18.03 کیلوگرم) از مهدکودکهای شهر تهران بهصورت تصادفی ـ خوشهای انتخاب شدند که این حجم نمونه بیش از تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان است. شاخصهای آنتروپومتریکی (قد، طول دست، طول پا و طول قد نشسته) و مهارتهای بنیادی (پرش، گرفتن توپ و پرتاب توپ) و تعادل در این پژوهش اندازهگیری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین ویژگیهای آنتروپومتریکی با مهارتهای بنیادی و آزمون یومنویتنی برای بررسی اختلاف مهارتهای بنیادی بین پسران و دختران استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین عوامل آنتروپومتریکی با مهارتهای بنیادی و تعادل در دو گروه دختر و پسر رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، اما بین تعادل با طول پا (0.21-r = ، 0.02P = ) و طول قد نشسته (0.22- r =، 0.02 P =) در دختران 5 ساله رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: محدودیتهای حرکتی در دوران پیشدبستانی باعث شده است تعادل و برخی از مهارتهای بنیادی هماهنگ با رشد جسمانی افزایش نیابد. پیشنهاد میشود والدین و مهدکودکها با ایجاد فرصتهای حرکتی متنوع برای رشد حرکتی کودکان تلاش کنند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10