دوره 11، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1391 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 38-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Weisi F, Rezaei M, Lotfi G, Valadbeigi A. Comparison of Phonological Awareness between children with cochlear implants and children with hearing aids. Pajouhan Sci J 2013; 11 (2) :35-38
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-73-fa.html
ویسی فرزاد، رضایی محمد، لطفی گوهر، ولدبیگی ایوب. مقایسه مهارت های آگاهی واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک. مجله علمی پژوهان. 1391; 11 (2) :35-38

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-73-fa.html


1- گروه آموزشی گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، m_r_st@yahoo.com
چکیده:   (5063 مشاهده)

مقدمه و هدف: مهارت های واجشناختی پیشرفته جهت کسب مهارتهای خواندن اهمیت ویژه ای دارند. کودکان کم شنوا به دلیل کمبود دروندادهای شنیداری، ممکن است در مهارت های واجشناختی و در نتیجه مهارت های خواندن مشکلاتی داشته باشند. استفاده از سمعک و کاشت حلزون کمک زیادی به جمع آوری اطلاعات شنیداری در افراد کم شنوا می کنند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه مهارت های واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک می باشد.

مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بر روی 12 کودک کم شنوای کاشت حلزون شده و 12 کودک کم شنوای دارای سمعک، در مقطع پایه دوم دبستان شهر تهران انجام گرفت. عملکرد واجشناختی این کودکان توسط خرده آزمون های واجشناختی، آزمون خواندن نما ارزیابی و جهت تجزیه و تحلیل داده هااز SPSS-16 استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز گروه کاشت شده در تکلیف تشخیص قافیه نسبت به گروه کم شنوای سمعکی بیشتر و این تفاوت معنی دار بود (0/034=P) ولی بین میانگین امتیاز هر دو گروه در تکالیف حذف آوا و خواندن ناکلمات تفاوت معنی داری دیده نشد (به ترتیب 0/919=P= 0/670 ،P)

بحث و نتیجه گیری: کاشت حلزون با در دسترس قراردادن درونداد شنیداری می تواند کسب مهارت های واجشناختی در کودکان کم شنوا را تسهیل کند، ولی از آن جا که دروندادهای زبانی دیگر از جمله درونداد بینایی و لمسی به رشد این مهارت ها کمک می کند، کودکان دارای سمعک نیز می توانند این مهارت ها را کسب نمایند.

متن کامل [PDF 407 kb]   (2642 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1393/6/22 | پذیرش: 1393/6/22 | انتشار: 1393/6/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb