دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 63-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parazdeh Y, Viyani F, Zamani S, Zamani N. The effectiveness of acceptance and commitment-based education on anxiety, depression and rumination in 13- and 16-year-old adolescents with multiple sclerosis (Case study). Pajouhan Sci J. 2022; 20 (2) :57-63
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-748-fa.html
پرازده یگانه، ویانی فاطمه، زمانی سعید، زمانی نرگس. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری نوجوانان 13 و 16 ساله مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس [مطالعه‌ی موردی]. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (2) :63-57

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-748-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی، واحد گرگان (گلستان)، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کبودراهنگ، همدان، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4- دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده‌ی روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری شایع عصبی است که به صورت مزمن و پیشرفته آشکار می‌شود. از دشواری‌های این بیماری، علت این بیماری است که به طور دقیق ناشناخته است. لذا، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری دو نوجوان 13 و 16 ساله‌ی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در همدان صورت گرفت.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر، تک موردی از نوع خط پایه‌ی چندگانه‌ی فرایند درمان انجام گرفت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک روان‌شناختی کودک و نوجوان همدان در تابستان 1399 بود که علاوه بر بیماری ام‌اس، دچار اختلالات روان‌شناختی قابل توجهی مانند اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری بودند. نمونه‌ی مورد مطالعه شامل 2 نوجوان 13 و 16 ساله مبتلا به ام‌اس بود که در طی 8 جلسه درمان به پرسش‌نامه‌های افسردگی بک ویراست دوم (2000) (Depression Inventory-II) و اضطراب بک (1988) (Beck Anxiety Inventory) و مقیاس پاسخ نشخوارگونه‌ی Nolen-Hoxima (1991) در ده جلسه قبل از شروع درمان پاسخ دادند. در انتهای هر جلسه‌ی درمانی و پس از درمان آخرین جلسه، ارزیابی صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، میزان بهبودی در میزان اضطراب پس از 8 جلسه درمان برای مراجع اول، 42 درصد و میزان بهبودی برای مراجع دوم، 47 درصد بود و میزان بهبودی کلی برای هر دو مراجع، 44/5 درصد به دست آمد. میزان بهبودی افسردگی برای مراجعین اول و دوم به ترتیب 0/50، 0/50 و میزان بهبودی کلی 0/6 درصد و میزان بهبودی برای مراجع اول 65 درصد و برای مراجعین دوم 58 بوده و میزان بهبودی کلی، 61/5 درصد است (0/001 > P).
نتیجه‌گیری: نتایج بررسی این دو آزمودنی، حاکی از اثربخشی بالینی درمان پذیرش و تعهد بر رویکرد اضطراب و افسردگی و نشخوار فکری آزمودنی‌ها بود. در نهایت، می‌توان گفت که این روش درمانی، مؤثر بوده و برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده‌ای در جهت رسیدن به نتیجه‌ی قطعی لازم است.

 
متن کامل [PDF 598 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/5/18 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb